رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت بر هزینه کرد مالیات دریافتی از دخانیات در حوزه سلامت تاکید کرد.

قیمت هر پاکت سیگار باید چقدر باشد؟ / مالیات دخانیات کجا هزینه می‌شود؟

بهزاد ولی‌زاده، رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، اظهار داشت: نتیجه این موضوع روی قیمت محصولات دخانی است و ما جزو کشورهایی هستیم که پایین‌ترین قیمت را داریم و به دلیل اینکه قوانین مالیاتی ما به نحوی نبوده است که روی موضوع پیشگیری که ابزار مؤثری برای کاهش مصرف است تمرکز داشته باشد، از نظر سازمان جهانی بهداشت موضوع مالیات مسأله‌ای کلیدی برای کاهش مصرف دخانیات است.

وی ادامه داد: کشورهایی که در این زمینه موفق عمل کرده‌اند سیستم مالیاتی مؤثری دارند و قیمت‌ها را به نحوی بالا برده است که متوسط قیمت جهانی حدود ۴. ۵ دلار است و این رقم در کشور ما زیر نیم دلار است. این مصوبه مجلس که برای برنامه هفتم توسعه به تصویب رسید تا حدودی می‌تواند به ما کمک کند تا موضوع مالیات بر دخانیات ساماندهی شود.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت گفت: ارقامی که در برنامه درنظر گرفته شده است، ۱۵ درصد برای تولید داخل با نشان ایرانی است و ۲۵ درصد نیز برای برندهای خارجی در نظر گرفته شده است. این ارقامی نیستند که بر اساس قیمت تمام شده پاکت سیگار یا تنباکو موجب کاهش مصرف شود. اگر پاکت سیگار ایرانی ۲۰ هزار تومان باشد با افزایش مالیات کاهش مصرف چندانی صورت نمی‌گیرد.

وی عنوان کرد: منابعی که از محل مالیات از سیگار به دست می‌آید اگر برای موضوع پیشگری هزینه نشود عملاً نمی‌توانیم‌امیدوار باشیم تا کاهش مصرف رخ دهد. اقدام نمایندگان حامی سلامت قابل تقدیر است و گامی در راستای کاهش مصرف دخانیات است اما باید اثربخشی قانون برنامه منوط به اجرای بقیه راهکارهای کاهش عرضه و مصرف دخانیات است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت افزود: مالیات در کشور ما ۲۵ درصد قیمت خرده فروشی است اما در سایر کشورهای موفق در مدیریت مصرف دخانیات این رقم ۷۵ درصد است و باید طبق برنامه این فاصله را در قوانین بودجه‌ای کم کنیم. در سال آینده باید در قانون ۱۴۰۳ قوانینی را داشته باشیم تا نرخ مالیات به نرخ مؤثر کاهش مصرف نزدیک شود.

به گفته این مسئول، این منابع باید به حوزه‌های کنترل و پیشگیری مصرف اختصاص داده شود، به حوزه‌هایی نظیر آموزش و پرورش و وزارت ورزش و بهداشت که نقش زیادی در فرهنگسازی و پیشگیری مصرف دخانیات دارند باید توجه بیشتری شود.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های مختلف در زمینه کاهش مصرف دخانیات نقش دارند اظهار داشت: اگر مالیات بر بسته محصول دخانی وضع شود فروش نخی سیگار ادامه دارد و این موضوع روی بازدارندگی اثری نخواهد داشت همچنین تبلیغات دخانیات در سیمای خانگی باید ممنوع شود.

ولی‌زاده تصریح کرد: ما از حمایت نمایندگان بسیار خرسندیم وامیدواریم این حمایت‌ها ادامه پیدا کند. امروز شاهد افزایش مصرف دخانیات در گروه جوانان و نوجوانان هستیم و باید قوانین به گونه‌ای تصویب و اجرا شوند تا خرید دخانیات برای نوجوانان میسر نشود.

به گفته وی، بر اساس ضوابط در قوانین بودجه‌ای کشور مالیات دریافتی از دخانیات به محل‌هایی که قانون تصویب کرده بود می‌رفت و ما در وزارت بهداشت درآمدی از این محل نداشتیم و عمده دخانیات که در قانون ارزش افزوده وجود دارد مستقیم به وزارت کشور منتقل می‌شود و در شهرداری و دهیاری هزینه می‌شود که البته سیاست‌هایی را از طرف شورای عالی سلامت به وزارت کشور ارایه دادیم و لازمه آن این است که بودجه‌ای که از محل دخانیات است نشاندار باشد و برای موضوع کنترل و پیشگیری مصرف دخانیات صرف شود.

وی زاده تاکید کرد: درآمد حاصل از دخانیات باید نشاندار باشد و با اولویت مناطق محروم صرف پیشگیری از مصرف دخانیات شود و اینجا باید سازمان‌های نظارتی نظارت کافی داشته باشند و تا این درآمد در محل‌های دیگر هزینه نشود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.