مدیر جهاد کشاورزی بردسکن از تبدیل شدن گیاه کینوا در ردیف محصولات کشاورزی این شهرستان خبر داد. 

گیاه کینوا در ردیف محصولات کشاورزی بردسکن قرار گرفت

به گزارش قدس خراسان، مهدی مسروری اظهار کرد: برای پنجمین سال متوالی کینوا در مزارع کشت و صنعت انابد در سطح ۱۵ هکتار با دو نوع رحمت و صدوق زیر کشت قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن افزود: با تحقیقات انجام شده بردسکن یکی از مناطق مستعد کشت گیاه کینوا است و با توجه به وضعیت منابع آبی این گیاه در کم آبی و شوری مقاوم است.

وی با بیان اینکه گیاه کینوا  شامل ۵ مرحله رشد، سبز شدن، غنچه‌ دهی، گل دهی، تغییر رنگ و برداشت است، افزود: با توجه به شرایطی که این گیاه دارد به کشاورزان توصیه می‌شود نسبت به کشت این محصول اقدام کنند.

مسروری با بیان اینکه به ازای هر هکتار سطح زیرکشت بیش از یک تن  گیاه کینوا برداشت می‌شود، افزود: بهترین تاریخ کشت این محصول بیستم مرداد ماه است و طی یک دوره ۱۰۰ روز کار کاشت و برداشت آن به اتمام می‌رسد. 

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن ارزش هر کیلو گیاه کینوا را ۵۰ هزار تومان اعلام کرد و افزود: پیش بینی می‌شود از سطح ۱۵ هکتار این گیاه ۱۵ تن برداشت شود که ارزش آن ۷۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود. 

وی افزود: با توجه به شرایط آب و خاک در بخش انابد این منطقه یکی از بهترین مناطق مستعد  گیاه کینوا است و در این راستا شرکت کشاورزی رضوی واحد انابد آمادگی هرگونه همکاری با کشاورزان در حوزه کاشت و خرید تضمینی این گیاه را نیز دارد.

مسروری گفت: کینوا گیاهی است که به خاطر دانه‌های خوراکی‌اش معروف است که علاوه بر دانه، از برگ گیاه جوان آن به عنوان سبزی تازه و یا به صورت پخته استفاده می‌شود. 

مدیر جهاد کشاورزی بردسکن اظهار کرد: از آنجا که ایران کشوری با تنوع آب و هوایی فراوان و جمعیتی رو به رشد دارد، کینوا می‌تواند نیاز غذایی مردم را با استفاده از پتانسیل‌های تولید محصولات کشاورزی، به‌وجود آورد.

وی افزود: کینوا گیاهی  بسیار خوش هضم و منبع غنی از پروتئین، آهن، فسفر، انواع ویتامین‌ها و امگا ۳ است که به علت دانه‌های خوراکی‌اش کاشته می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.