آیت‌الله هاشمی علیا ضمن ابراز تأسف از اتفاقات دلخراش اخیری که دشمنان اسلام برای مسلمین به وجود آوردند، به عموم مؤمنین و مؤمنات پیشنهاد کرد برای دفع کفر و دشمنی آمریکا و اعوانشان، دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه را بخوانند.

دعایی توصیه شده برای دفع ظلم/ پناه به خدا از شر آدم حسود

آیت‌الله هاشمی علیا، رئیس و مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در جلسه اخلاق عمومی که هر هفته سه شنبه‌ها برگزار میگردد، ضمن ابراز تأسف از اتفاقات دلخراش اخیری که دشمنان اسلام برای مسلمین به وجود آوردند، به عموم مؤمنین و مؤمنات پیشنهاد کرد برای دفع کفر و دشمنی آمریکا و اعوانشان، دعای بیست و هفتم صحیفه سجادیه را بخوانند.

ایشان با بیان اینکه امام سجاد(ع) در این دعا از خداوند تقویت روحیه حمایت کنندگان و محافظان مرزهای مسلمین و پیشرفت استراتژی و تسلیحاتی آنان را درخواست کرده و در مقابل، برای تضعیف نیروی انسانی و تسلیحاتی دشمنان دعا می‌کنند؛ توصیه کرد همه بعد از نمازهایشان این دعا را بخوانند و اگر از تلویزیون هم پخش شود، مناسب است.

در ادامه جلسه، ایشان به بحث اصلی سلسله جلسات، یعنی شرح دعای هشتم صحیفه سجادیه بازگشت و با اشاره به اینکه بحث درباره حسد به عنوان یکی از رذائل اخلاقی و مضرات آن بود فرمود: امام سجاد(ع) در این دعا از غلبه حسد به خدا پناه می‌برد، اللَّهُمَّ إِنیِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ... غَلَبَةِ الْحَسَد. حسادت یک حس درونی است که ماهیتاً نمود بیرونی ندارد اما اگر انسان نتواند در برابر این حس مقاوت کند و مغلوب حسدش شود، نهایتا به حس حسادتش جامه عمل می‌پوشاند و در مقام عمل به غیبت، تهمت، اذیت و آزار محسود می‌پردازد.

مؤسس حوزه علمیه حضرت قائم(عج) در این رابطه به آیات 109 سوره بقره و 120 سوره آل عمران درباره دشمنی اهل کتاب با اسلام و مسلمین به علت حسادتشان اشاره کرده و در خلال تفسیر این آیات، ضمن بیان این واقعیت که دشمنان ذاتاً شر هستند و شر مسلمین را می خواهند، این مطلب را یادآور شد که فرق مؤمن با منافق و کافر این است که مؤمن اگر یک نعمتی در کسی دید غبطه می خورد، ولی منافق و کافر حسادت می کنند. «اَلْمُؤْمِنُ یَغْبِطُ وَ اَلْمُنَافِقَ یَحْسُدُ»

ایشان در رابطه با نقش و تأثیر حسد در از بین بردن ایمان به ذکر و شرح چند روایت پرداخت. از جمله روایتی از امام باقر(ع) که فرمود: «إنَّ الحَسَد لَیَأکُلُ الإیمانَ کما تَأکُلُ النّارُ الحَطَبَ؛ حسد ایمان را نابود می کند، همان طور که آتش هیزم را می‌سوزاند و از بین می‌برد» و دیگر روایتی از نبی اکرم(ص) که فرمود: «إِیَّاکُمْ وَ اَلْحَسَدَ فَإِنَّ اَلْحَسَدَ یَأْکُلُ اَلْحَسَنَاتِ کَمَا تَأْکُلُ اَلنَّارُ اَلْحَطَب یعنی خودتان را از حسد دور کنید زیرا حسد تمام حسنات را از بین می برد، همانطور که آتش هیزم را می‌خورد و نابود می‌کند». حسد تمام حسنات از جمله حج، زیارت، عبادت، نماز شب، کارهای خیر و ساخت مسجد را از بین می‌برد.

ایشان با تذکر این نکته که انسان حسود اول به خودش ضرر می‌زند و زندگی را همواره برای خود تلخ می‌کند، فرمایشات خود را با دعا جهت دوری از این رذیله و نیز پیروزی تمام مسلمین بر کفار، مشرکین و اعوان آن‌ها و خوار و ذلیل شدن دشمنان به پایان برد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۱۹:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۵
    0 0
    خدا حفظشون کنه