معاون وزیر میراث فرهنگی در واکنش به خشک شدن چشمه‌علی گفت: خشک شدن این چشمه غصه بزرگی است اما شهرداری و سایر دستگاه‌ها برای احیای چشمه‌علی و بازگشت آب طرح‌های مطالعاتی دارند.

معاون وزیر میراث فرهنگی:‌ خشک شدن چشمه‌علی‌ ‌غصه بزرگی است

به گزارش  قدس آنلاین، چشمه علی اثر تاریخی ۸ هزار ساله در مرکز شهرری، از ابتدای تیرماه امسال خشک شد و با گذشت بیش از ۴ ماه از این اتفاق و برگزاری جلسات و پیگیری از سوی دادستانی شهرستان ری همچنان این چشمه تاریخی خشک است و احیا و بازگشت آب انجام نشده است.

بنا بر نظر مسئولان متولی احیای چشمه علی نیازمند اعتبارات مالی است که باید با شناسایی مقصرین این آسیب تامین و در اسرع وقت برای احیای چشمه و اتصال رگاب ها اقدام شود اما این امر نیاز به پیگیری‌های مداوم از سوی دستگاه‎های مسئول دارد که تاکنون اجرایی نشده است.

علی دارابی ظهر امروز در بازدید از چشمه‌علی شهرری در واکنش به خشک شدن این چشمه تاریخی اظهار داشت: چشمه علی و خشک شدن آن برای من که فرزند ری هستم و بخشی از خاطرات دوره جوانی را در این چشمه سپری کردم غصه بزرگی است اما شهرداری و سایر دستگاه‌های برای احیای چشمه‌علی و بازگشت آب طرح‌های مطالعاتی دارند.

وی افزود: پایگاه ملی ری ایجاد شده و در حال حاضر طرح‌های خوب و اثرگذاری برای ری برنامه‌ریزی‌شده و تقویت مرکز ری پژوهی و مطالعاتی در خصوص آثار این شهرستان اجرایی می‌شود.

معاون وزیر میراث فرهنگی در ادامه گفت: اداره کل میراث استان تهران در زمینه تملک و آزادسازی برخی بناها در این محوطه تاریخی را در دستور کار دارد.

دارابی تصریح کرد: ری و به‌ویژه تپه چشمه‌علی آثار فراوانی و متعددی دارد که ثبت جهانی این آثار در فهرست یونسکو پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم آینده خوبی در حوزه میراث برای ری که شهری تاریخی و تمدنی است و میراث ادوار مختلف تاریخی را در خود جای داده است رقم زده شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.