اگر طرف دوم قرارداد بر اساس توافق اولیه و مفاد قرارداد عمل نکند و قسط دوم و سوم قرارداد به هر دلیلی به حساب تعیینشده از سوی باشگاه استقلال واریز نشود، آنگاه باشگاه استقلال چگونه و بر اساس چه فرایندی قدرت مواخذه و برخورد با طرف قرارداد را دارد؟ 

آیا نهادهای نظارتی قرارداد استقلال با فروشگاه موبایل فروشی را تائید می‌کنند؟

به گزارش قدس آنلاین، انتخاب یک فروشگاه موبایل فروشی به عنوان اسپانسر پشت پیراهن باشگاه استقلال یکی از عجیب ترین اتفاقات سال‌های اخیر به شمار می رود، چون معمولا در فوتبال ایران باشگاه ها برای تامین هزینه های تیمداری خود به سراغ مجموعه های می روند که از نظر مالی اعتبار و جایگاه لازم برای برآورده ساختن توقعات مالی‌شان را داشته باشند، موضوعی که درباره اسپانسر جدید باشگاه استقلال صادق نیست!

با این حال مدیران باشگاه استقلال با معرفی این مجموعه فروشگاهی به عنوان یکی از حامیان مالی خود ادعا کردند این فروشگاه  بر اساس قرارداد امضا شده، بخشی از نیازهای مالی این باشگاه بزرگ را در فصل جاری برطرف خواهد کرد!

اما با وجود تائیدیه مدیریت باشگاه استقلال ابهاماتی در خصوص این همکاری مالی وجود دارد که تنها با شفاف سازی از سوی باشگاه استقلال و نهادهای نظارتی نقاط تاریک این پرونده برطرف خواهد شد در غیر این صورت بایستی منتظر یک چالش بزرگ و دردسر عجیب و غریب در قبال این قرارداد  باشیم!

بزرگترین ابهام در روند بررسی این قرارداد زمانی پیش می آید که طرف دوم قرارداد به باشگاه استقلال تعهد می‌دهد رقمی حدود 40 میلیارد تومان به طرف اول قرارداد پرداخت کند،حالا پرسش کلیدی اینجاست که برای وصول این مبلغ چه ضمانتی در اختیار باشگاه استقلال است که اصل مبلغ را به صورت تمام کمال دریافت کند! 

مدیران باشگاه استقلال ادعا دارند طرف دوم قرارداد مبلغی را به عنوان پیش پرداخت به حساب باشگاه واریز کرده است، اگر طرف دوم قرارداد بر اساس توافق اولیه و مفاد قرارداد عمل نکند و قسط دوم و سوم قرارداد به هر دلیلی به حساب تعیینشده از سوی باشگاه استقلال واریز نشود، آنگاه باشگاه استقلال چگونه و بر اساس چه فرایندی قدرت مواخذه و برخورد با طرف قرارداد را دارد؟ 

طبق عرف در چنین قراردادهایی طرف دوم برای اثبات ادعای خود به طرف اول ضمانت نامه بانکی ارائه می کند، به این ترتیب چنانچه طرف دوم تعهدات مالی خود را در قبال طرف اول انجام ندهد، طرف اول با مراجعه به بانک تضمین کننده مبلغ مورد اشاره در ضمانت نامه را دریافت خواهد کرد،به همین دلیل باید دید آیا فروشگاه موبایل فروشی طرف قرارداد استقلال ضمانت نامه لازم را به باشگاه استقلال ارائه کرده است یا اینکه این موضوع از سوی مدیریت باشگاه استقلال نادیده گرفته شده است.

نکته مبهم دیگر در خصوص این قرارداد، آنجاست که باشگاه استقلال به واسطه مفاد قرارداد پس از دریافت قسط اول به صورت کاملا مشهود این فروشگاه را به عنوان حامی مالی خود به هوادارانش معرفی می کند و هواداران باشگاه استقلال با استناد به توصیه باشگاه، به مدیران این مجموعه اعتماد می کنند و در طرح های تجاری این فروشگاه سرمایه گذاری می کنند، حالا سوال اینجاست اگر این مجموعه در ادامه مسیر نه تعهدات باشگاه استقلال را برآورده ساخت نه تعهداتش در قبال هواداران را عملی نکرد، آنگاه چه اتفاقی برای هواداران باشگاه استقلال رخ خواهد داد؟

صاحبان سرمایه و فعالان اقتصادی نگاه خوش بینانه ای به این قبیل رفتارها ندارند چون طرف دوم قرارداد با باشگاه استقلال از بضاعت کافی برای تامین هزینه ها برخوردار نیست لذا اگر فردا هر مشکل و معضلی در این میان برای هواداران باشگاه استقلال در این مسیر به وجود بیاید مدیران استقلال نیز بایستی پاسخگوی این ماجراجویی جدید خود باشند چون آنها این مجموعه را به عنوان یک فروشگاه معتبر معرفی کردند و از کنار برند با ارزش باشگاه استقلال به نشان معمولی این فروشگاه اصالت دادند!

البته ممکن است تمام این احتمالات با خوش قولی فروشگاه طرف قرارداد استقلال از بین برود، اما فرض محال هیچ گاه غیر ممکن نیست مگر اینکه خلافش ثابت شود.

با این حال به نظر می رسد با توجه به حساسیت موجود در خصوص این قرارداد و تجربه ناموفق مدیریت باشگاه استقلال در جریان عقد قرارداد با یک برند ناشناخته دیگر در چهار هفته ابتدایی رقابت های لیگ برتر، دستگاه های نظارتی برای جلوگیری از هر بحران و چالشی همین ابتدای کار زوایایی این قرارداد بحث برانگیز را به صورت ویژه و خاص بررسی کنند تا چنانچه مشکلی وجود دارد از ادامه این مسیر غلط جلوگیری شود، طبیعتا حساسیت نهادهای نظارتی و دستگاه های ذی ربط در این ماجرا می تواند باعث دلگرمی هواداران و افکارعمومی شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.