رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار می‌شود.

رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش چه ویژگی‌هایی دارد؟ /  اولین حضور «پهپاد سوییچ‌بلید نزاجا»

به گزارش قدس‌آنلاین، در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی یگان‌های پیاده، زرهی، موشکی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، هوابرد، جنگ الکترونیک، جنگ نوین، سایبر، فاوا، با پشتیبانی ترابری هواپیماهای نیروی هوایی ارتش به اجرای ماموریت خواهند پرداخت.

این رزمایش در راستای مقابله با تهدیدات پیش‌رو و تغییر در سازمان رزم نیروی زمینی ارتش، مطابق با طرح‌های از پیش تعیین شده، تحت نظارت کارشناسان، ارزیابان و فرماندهان نیروهای مسلح برگزار خواهد شد.

این نیروها از هفت استان کشور مسافتی میانگین ۱۱۰۰ کیلومتر را طی می کنند و همزمان در یک سریال در منطقه نصرآباد اصفهان انتقال و جابجایی پیدا می‌کنند.

سخنگوی رزمایش اقتداری ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران جزییاتی از این رزمایش را که از امروز؛ جمعه به مدت ۲ روز در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار می‌شود، تشریح کرد.

سرتیپ کریم چشک سخنگوی رزمایش، آمادگی پروازی بیش از ۲۰۰ بالگرد نیروی زمینی را از ویژگی‌های این رزمایش دانست.

هوانیروز ارتش در این اقدام قابل توجّه که نیاز به پشتیبانی فنی و مهندسی گسترده‌ای دارد، برای نخستین‌بار در سطح غرب آسیا، بیش از ۲۰۰ فروند بالگرد را به طور همزمان با حضور خلبانان جوان و مجرب، آماده اجرای عملیات رزمی و ترابری در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ کرده است.

انواع بالگردهای کبرا، شینوک، ۲۱۴، ۲۰۵، ۲۰۶ در این مانور عملیاتی در گستره‌ ۱۰ کیلومتری استقرار یافتند.

حاضربه کاری و مهارت آموزی خلبانان جوان از جمله مؤلفه‌های بازدارنده ناوگان بالگردی هوانیروز ارتش در این مأموریت بود.

این رزمایش در راستای مقابله با تهدیدات پیش‌رو و تغییر در سازمان رزم نیروی زمینی ارتش، مطابق با طرح‌های از پیش تعیین شده، تحت نظارت کارشناسان، ارزیابان و فرماندهان نیروهای مسلح برگزار خواهد شد.

برای این زمایش اهدافی از جمله؛ ۱ - ارتقای توان و آمادگی رزمی محوری، ۲ - ارتقای سطح بازدارندگی کشور در مقابله با تهدات احتمالی، ۳ - انتقال دانش و تجربه به فرماندهان و نیروهای جوان‌تر پیش‌بینی شده است.

همچنین تمرین طرح‌های دفاعی از پیش تعیین شده در این منطقه اتفاق خواهد افتاد. همکاری و هم‌افزایی ۲۸ رسته و تخصص در نیروی زمینی در صحنه عملیات مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

یکی از ویژګی‌های این رزمایش آمادگی پروازی بیش از ۲۰۰ بالگرد نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی ایران در پایگاه‌های مختلف شناسایی رزمی و ترابری است که با پرواز همزمان به یگان‌های در منطقه نصراباد اصفهان ملحق خواهند شد.

از دیگر اهداف این زمایش انتقال و جابجایی همزمان دو لشکر متحرک هجومی و زرهی با بیش از ۴ تیپ با عناصر پشتیبانی، همزمان از سراسر کشور عنوان شده است.

هفت استان‌ حاضر در این رزمایش؛ خراسان رضوی، سمنان، تهران، خوزستان، لرستان، فارس، اصفهان هستند.

دقت و نطقه‌زنی پهپاد انهدامی آرش

پهپاد انهدامی آرش در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش اهداف از پیش تعیین شده را منهدم کرد.

نیروی زمینی ارتش در نخستین دقایق روز اول از رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ در راستای اجرای عملیات پدافند ساحلی و مسدودسازی مسیر نیروهای مهاجم با بهره‌گیری از پهپاد انتحاری آرش اهداف ثابت و متحرک را با دقت بالا و نقطه زنی مورد اصابت قرار داد.

همچنین پهپادهای چند منظوره نیروی زمینی ارتش در آغاز مرحله اصلی این رزمایش منطقه عمومی نصرآباد را مورد شناسایی قرار داده و اطلاعات لازم را در اختیار مراکز فرماندهی و کنترل قرار دادند. در این مرحله از رزمایش از پهپادهای مهاجر ۲ نوین و پهپاد مهاجر ۶ نیز در ارسال اطلاعات به مرکز فرماندهی پهپاد استفاده شد.

بر اساس این گزارش، رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش با اجرای عملیات‌های پدافند ساحلی و آفندی به مدت ۲ روز در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان در حال برگزاری است.

اولین حضور «پهپاد سوییچ‌بلید نزاجا» در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش

نیروی زمینی ارتش در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا برای اولین‌ بار از پهپاد سوییچ‌بلید که پیش‌تر به این نیرو الحاق شده بود را در رزمایش عملیاتی کرد.

رزمایش اقتدار نیروی زمینی ارتش از صبح امروز (جمعه، ۵ آبان‌ماه) با شرکت یگان‌های پیاده، زرهی، موشکی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، جنگ الکترونیک، جنگ نوین، سایبر، فاوا و هواپیماهای ترابری و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش آغاز شد.

یکی از ویژگی‌های جدید همه رزمایش‌ها استفاده و آزمایش تجهیزات جدیدی است که به یک نیروی نظامی افزوده شده است، نیروی زمینی نیز از این قاعده مستثنی نیست و برخی از تجهیزاتی که به تازگی وارد این نیرو شده را در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا به آزمایش گذاشته است.

پهپاد سوییچ بلید ایرانی یکی از تجهیزات جدیدی است که ۲۲ فروردین ماه امسال در جریان الحاق ۱۰۸۴ نوع از تجهیزات آن را به بدنه عملیاتی خود الحاق کرده بود.

پهپادهای پرسه‌زن «سوئیچ بلید» (Switch blade drone) هستند که به طور معمول توسط یگان‌های تکاوری و نیروی مخصوص مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پهپادها قادر هستند انواع اهداف ثابت و متحرک را منهدم کنند.

بُرد این پهپادها حدود ۴ کیلومتر است و از لحظه پرتاب تا لحظه برخورد به اهداف قابلیت کنترل و هدایت دارند. مداومت پروازی پهپادهای پرسه‌زن نیروی زمینی ارتش، ۲۰ دقیقه است و از سیستم هدایت GPS برخوردارند.

سرجنگی این پهپاد ۵۰۰ گرم است و علیه تجمعات، نفربرها و مواضع و اهداف ثابت و متحرک دشمن کاربرد عملیاتی دارد.

همچنین؛ این سامانه هوشمند، هدایت پذیر، نقطه‌زن و ضد جمینگ است.

پهپاد پرسه‌زن «سوئیچ بلید» توسط مرکز بهینه‌سازی شهید زرهرن نزاجا ساخته شده و تحویل سایر یگان‌های عملیاتی این نیرو شده است.

رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش چه ویژگی‌هایی دارد؟

نیروی زمینی ارتش از صبح امروز یک رزمایش تحت عنوان اقتدار ۱۴۰۲ را با شرکت‌های یگان‌های مختلف خود در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان آغاز کرده است.

رزمایش اقتدار نیروی زمینی ارتش از صبح امروز (جمعه، ۵ آبان‌ماه) با شرکت یگان‌های پیاده، زرهی، موشکی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، جنگ الکترونیک، جنگ نوین، سایبر، فاوا و هواپیماهای ترابری و پشتیبانی نیروی هوایی ارتش آغاز شد.

ارزیابی سطح توانمندی یگان‌های رزمی و پشتیبانی نیروی زمینی ارتش، مرور تاکتیک‌های رزم زمینی، برآورد عملیاتی تسلیحات جدید، ارتقای توان بازدارندگی در مواجهه با تهدیدات نوین و همچنین توسعه‌ امنیت پایدار از جمله اهداف این رزمایش است.

نیروی زمینی ارتش طی سال‌های اخیر از ایجاد ۴ ویژگی دور زن، دقیق زن، هوشمندی، قابلیت اتوماسیون و شبکه محور شدن تجهیزات خود خبر داده بود و قرار است در این رزمایش ۴ ویژگی مذکور در مراحل مختلف رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا مورد ارزیابی قرار بگیرد.

در مرحله نخست این رزمایش، انتقال زمینی و هوایی ۴ تیپ رزمی، یک گروه مهندسی رزمی، یک گروه توپخانه و دیگر نیروها را به صورت همزمان از مناطق مختلف کشور، تحت امر قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق اجرا خواهد شد.

در مرحله بعدی اجرای عملیات شناسایی و جمع‌آوری اخبار و اطلاعات را با استفاده از سامانه‌های پهپادی، الکترونیکی، شنود الکترونیکی نیروهای اطلاعاتی در دستور کار یگان های نیروی زمینی ارتش قرار دارد.

در مرحله سوم و چهارم این رزمایش نیز هدایت و اجرای عملیات پدافند ساحلی، طرح‌ریزی و اجرای عملیات شبانه هوانیروز را در دستور کار قرار داده و در مرحله نهایی طرح‌ریزی و اجرای عملیات آفندی به منظور انهدام نیروهای مهاجم در منطقه سرپل اجرا خواهد شد.

در رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا انجام شد؛

انهدام اهداف با موشک‌های ارتقای یافته شفق، الماس و دهلاویه

تیپ‌های متحرک هجومی، یگان‌های زرهی، بالگردی، موشک‌های ارتقای یافته شفق، الماس و دهلاویه نیروی زمینی ارتش در این رزمایش شلیک و اهداف مورد نظر را با موفقیت منهدم کردند.

موشک‌انداز دو قلوی هدایت شونده لیزری دهلاویه که اخیراً بر نفربر ام ۱۱۳ نیروی زمینی تسلیح شده است، توانست با موفقیت اهداف از پیش تعیین شده را مورد اصابت قرار دهد. موشک دهلاویه که از انواع زمین پایه و هواپایه برخوردار است به تازگی و با همت کارشناسان نظامی کشور توانسته از ۵ هزار و ۵۰۰ متر به برد ۸ هزار متر ارتقاء یابد.

همچنین موشک هواپایه شفق با بهره‌گیری از سرجنگی ۵۰ کیلوگرمی و ۲/۲ ماخ سرعت قادر به انهدام اهداف در شعاع ۲۰ کیلومتری است که در این رزمایش نیز با موفقیت اهداف مورد نظر را مورد اصابت قرار داد.

موشک الماس که از سیستم هدایت خودکار آتش و رها برخوردار است قادر به انهدام اهداف تا شعاع ۸ کیلومتری می‌باشد. این موشک زمین پایه و مورد استفاده تیپ‌های متحرک هجومی است و همچنین نوع هواپایه آن قابلیت نصب بر روی بالگردهای ۲۰۹ و پهپادهای رزمی را دارد. موشک الماس نیز در ساعات اولیه آغاز رزمایش اهداف خود را با دقت مورد اصابت قرار داد.

هوانیروز به موشک‌های برد بلند تجهیز شده است

فرمانده هوانیروز ارتش از تجهیز ناوگان بالگردی ارتش به موشک‌های هواپایه برد بلند خبر داد.

امیر سرتیپ یوسف قربانی در حاشیه رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان، با اشاره به آمادگی کامل ناوگان بالگردی ارتش برای انجام مأموریت خود در این رزمایش، اظهارداشت: در این رزمایش سامانه‌های اخلالگر، دید در شب و موشک‌های دور برد و نقطه‌زن در راستای ارتقای توان رزمی بر روی بالگردهای هوانیروز نصب شده است که در عملیات رزم شبانه پدافند در ساحل از آن‌ها استفاده خواهد شد.

فرمانده هوانیروز ارتش تصریح کرد:  بالگردهای رزمی و ترابری ارتش امروز به همّت متخصصان داخلی و مجهز به موشک‌های هواپایه برد بلند با قدرت تخریب فزاینده شده‌اند که برخی از این موشک‌ها در این رزمایش برای اولین بار شلیک می‌شود. همچنین برای تولید انبوه این موشک‌ها نیز برنامه‌ریزی مناسبی صورت گرفته است.

انهدام اهداف ثابت و متحرک با بمب‌های پرسه زن سینا و فاتح

یگان‌های متحرک هجومی نزاجا در جریان رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ با بهره‌گیری از بمب‌های پرسه‍ زن سینا و فاتح، توانستند اهداف ثابت و متحرک را در شعاع ۱۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهند.

به گزارش گروه دفاعی خبرگزاری تسنیم، بمب‌های پرسه‌زن سینا و فاتح ساخت داخل کشور برای نخستین بار در جریان رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش اهداف مورد نظر را با دقت مورد اصابت قرار دادند.

سازمان رزم نیروی زمینی ارتش برای نخستین بار سامانه‌های پهپادی سبک وزن را که با عنوان بمب‍های پرسه‍‌زن شناخته می‌شوند در جریان رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ مورد استفاده و برآورد عملیاتی قرار داد.

بنا براین گزارش؛ یگان‌های متحرک هجومی نزاجا در جریان این رزمایش با بهره‌گیری از بمب‌های پرسه‍ زن سینا و فاتح، ساخت تولید داخل توانستند اهداف ثابت و متحرک را در شعاع ۱۰ کیلومتری مورد اصابت قرار دهند.

این سامانه‌ها که از سرجنگی ۳۰۰ الی ۱۰۰۰ گرمی برخوردار است، علیه اجتماعات و اهداف مختلف در رزم زمینی استفاده می‌شود. همچنین بمب‌های پرسه زن از مداومت عملیاتی ۱۰ الی ۱۵ دقیقه‌ای برخوردارند.

براساس این گزارش؛ بمب‌های پرسه‌زن از سیستم هدایت هوشمند برخوردارند و قابلیت تعقیب اهداف را از لحظه پرتاب تا زمان برخورد به هدف را دارا هستند که در این رزمایش برای نخستین بار مورد تست و ارزیابی میدانی قرار گرفته و با موفقیّت اهداف مورد نظر را مورد انهدام قرار دادند.

اجرای عملیات رزم شبانه بالگردها/ نخستین پرواز شبانه شینوک

هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرحله پایانی رزمایش، عملیات رزم شبانه را با شرکت بالگردهای رزمی و پشتیبانی بر فراز منطقه عمومی نصرآباد برگزار کرد.

 هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرحله اصلی رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نزاجا، عملیات رزم شبانه را با شرکت بالگردهای رزمی و پشتیبانی بر فراز منطقه عمومی نصرآباد برگزار کرد.
در این بخش از رزمایش بالگردهای ۲۰۶، اقدام به پرواز و شناسایی منطقه کرده و اطلاعات را به صورت برخط به مرکز کنترل فرماندهی ارائه داده و سپس بالگردهای کبرا با پرتاب موشک‌های هوا به سطح اقدام به انهدام مواضع نیروهای مهاجم کرده و اهداف مورد نظر را با استفاده از سامانه‌های دید در شب مورد اصابت قرار دادند.

همچنین در مرحله نهایی روز نخست رزمایش اقتدار ۱۴۰۲ نیروی زمینی ارتش، بالگردهای شینوک برای نخستین بار اقدام به پرواز شبانه و جابه‌جایی نیرو کردند.

بالگردهای ترابری سنگین هوانیروز ارتش نیز اخیراً به سامانه‌های دید در شب مجهز شده‌اند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.