عضو کمیسیون برنامه، و بودجه مجلس ضمن موافقت با رویکرد اعطای سهمیه انرژی بنزین به فرد و نه به خودرو، گفت: بنده از هر رویکردی که مدیریت مصرف انرژی را بهینه کرده و عدالت بنزینی را گسترش دهد، دفاع خواهم کرد. قطعا با ذی نفع شدن مردم در صرفه‌جویی بنزین از طریق اعطای یارانه به فرد بهینه سازی رخ خواهد داد.

از  هر رویکردی که مدیریت مصرف انرژی را بهینه کرده و عدالت بنزینی را گسترش دهد دفاع خواهم کرد

یکی از مسائل حکمرانی اقتصادی کشور، مسئله بنزین و ناترازی آن است؛ عدم توسعه ظرفیت پالایشگاهی در دولت قبل؛ وابستگی شدید به سبد سوختی مبتنی بر بنزین و مصرف بسیار بالای خودروهای فعال در داخل کشور نظیر خودروهای تولیدی با فاصله استاندارد سوختی و همچنین وجود حدود 5.5 میلیون خودروی فرسوده سبب شده است که ناترازی در تولید و مصرف بنزین رخ دهد؛ حال برای اصلاح این رویکرد باید علاوه بر توسعه ظرفیت پالایشگاهی و تنوع بخشی به سبد سوختی کشور، در زمینه مصرف نیز اقدامات جدی صورت بگیرد. از همین رو کارشناسان اعلام می‌کنند که مهم‌ترین راهکار برای ایجاد قیمت سوم بنزین را اعطای یارانه بنزین به نفر می‌دانند که موجب ذی نفع شدن مردم در صرفه‌جویی و دریافت معادل صرفه‌جویی شده به قیمت بالا خواهد شد که این سازوکار علاوه بر تحقق این امر، موجب عادلانه شدن یارانه‌های پرداختی در بخش بنزین به هر کد ملی خواهد شد.

در ادامه پیرامون اهمیت اصلاح شیوه پرداخت یارانه انرژی در بخش بنزین و اعطای سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو، با آقای حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا میرتاج الدینی عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی به گفتگو پرداختیم که در ادامه خواهید خواند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا میرتاج الدینی در گفت و گو  با خبرنگار قدس. با  اشاره به موضوع اعطای سهمیه بنزین به فرد و نه به خودرو و تاثیرات آن در عدالت افزایی گفت: ما در مبحث حامل‌های انرژی باید حرکت هدفمند و عدالت محور را به درستی ادامه دهیم.

 دهک بالای جامعه حداقل ۶۰ درصد از یارانه انرژی بهره مند می شوند

وی افزود: متاسفانه ۱۰ الی ۱۲ سال است که این مسئله متوقف شده و از زمانی که گام اول هدفمندی اجرا شد و در ادامه متوقف شد تقریباً اقشار و دهک‌های بالای جامعه، سهم بیشتری از یارانه انرژی کسب کرده‌اند.

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در شرایط فعلی، دهک بالای جامعه حداقل ۶۰ درصد از یارانه انرژی بهره مند می شوند.

وی تاکید کرد: یکی از راه‌های موجود در این بخش که در کمیسیون تلفیق نیز مد نظر قرار گرفت اعطای یارانه بنزین به فرد و نه به خودرو بود. به واقع با در نظر گرفتن این رویکرد  افرادی که فاقد خودرو هستند می‌توانند سهمیه انرژی خود را در بازار انرژی به فروش برسانند.

لزوم تنوع سوختی و استفاده از سوخت جایگزین همانند سی آن جی 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه ضمن موافقت با رویکرد اعطای سهمیه انرژی بنزین به فرد و نه به خودرو، گفت: بنده با  هر رویکردی که بتواند مدیریت مصرف انرژی را بهینه کرده و عدالت را در این بخش گسترش دهد، دفاع خواهم کرد. قطعا با ذی نفع شدن مردم در صرفه‌جویی بنزین از طریق اعطای یارانه بنزین به فرد، بهینه سازی مصرف نیز رخ خواهد داد

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به مبحث تنوع سبد سوختی و استفاده از سوخت‌های جایگزین نظیر سی‌ان‌جی گفت: قطعاً تنوع سوختی و استفاده از سوخت جایگزین همانند سی آن جی امری حائز اهمیت است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر لزوم تنوع‌بخشی به سبد سوختی خودروهای سواری با اولویت خودروهای فعال در صنعت حمل و نقل اظهار نظر کرد: سوخت سی‌ان‌جی در حال حاضر  در کشور موجود است و توسعه آن بر اساس ال پی جی است چرا که گاز مایع در کشور زیاد است همچنین در برنامه هفتم توسعه تصویب شد که ما به عنوان تنوع سوختی ال پی جی را نیز وارد چرخه سوختی کشور کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.