پس از اینکه جنگ مردم فلسطین با رژیم صهیونیستی، تبدیل به بحران جدی شد واکنش‌های متفاوت اما ضدآمریکایی را در نقاط مختلف جهان به همراه داشت.

وقتی نبرد غزه دامن آمریکا را می‌گیرد/ اندیشکده شورای روابط خارجی درباره افزایش احساسات ضدآمریکایی در منطقه هشدار داد

به گزارش قدس آنلاین، اینجا بود که رهبر معظم انقلاب از ابعاد مختلف این نبرد پرده برداشتند؛ نخست اینکه فرمودند آمریکا شریک جرم قطعی جنایتکاران صهیونیست است؛ در این جنایت، دست آمریکا تا مرفق در خون مظلومان و کودکان و بیماران و زن‌ها داخل شده و آلوده است؛ در واقع او دارد به یک نحوی مدیریت می‌کند. ایشان چندی پیش نیز با طرح هشدارهای جدی به کشورهای منطقه و غربی عنوان کردند ملت‌های مسلمان جداً عصبانی هستند.

نشانه‌هایش اجتماعات گروه‌های مردم نه تنها در کشورهای اسلامی بلکه در کشورهای غربی است.

جالب اینجاست که این مسئله توجه اندیشکده‌های غربی را به سوی خود جلب کرده است. شورای روابط خارجی آمریکا در مطلبی با عنوان «افزایش احساسات ضدآمریکایی در جهان عرب و اسلام» نوشت: حمایت دائمی دولت جو بایدن از اسرائیل در جنگ با حماس، موجی از احساسات ضدآمریکایی را در بسیاری از جوامع عرب و مسلمان برانگیخته است. اعلامیه‌های دولت جو بایدن مبنی بر اینکه «ایالات متحده از اسرائیل حمایت می‌کند» و تأکید دوباره این کشور بر «تعهد آهنین» ایالات متحده به امنیت اسرائیل، بیشتر به این تصور کمک کرده است.

خشم مردم از عادی‌سازی روابط
به طور کلی، رهبران و مردم در درخواست برای آتش‌بس و افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه متحد بوده‌اند. با این حال، انتقاد کمی از حماس وجود دارد. در بیانیه رسمی اولیه عربستان، حماس صرفاً به عنوان یک «جناح فلسطینی» معرفی شده است. برخی از رهبران ازجمله شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، نخست‌وزیر قطر که در حال مذاکره با حماس برای آزادی گروگان‌هایش است و عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر با آمریکا نیز روابط خوبی دارند.

البته باید ذکر کرد آمریکایی‌ها این نبرد سنگین مردم فلسطین با رژیم صهیونیستی را به حماس تقلیل داده‌اند. فرح پاندیت ادامه می‌دهد: برخی از امضاکنندگان توافق‌نامه ۲۰۲۰ ابراهیم که روابط میان اسرائیل و چندین کشور عرب را عادی کرد، موضع نسبتاً شدیدی داشته‌اند، ازجمله امارات متحده عربی؛ اما سایر کشورهایی که روابط خود را با اسرائیل عادی نکرده‌اند، مانند کویت، هنوز حماس را محکوم نکرده‌اند.

در همین حال، حتی با اینکه چندین رهبر در منطقه طرفدار غرب هستند و با اسرائیل رابطه دارند، مردم آن‌ها به‌شدت با هرگونه روابط دیپلماتیک با اسرائیل مخالف‌اند. در اردن - متحد ایالات متحده که در سال ۱۹۹۸ توافق‌نامه صلح با اسرائیل را امضا کرد - تنها ۳درصد از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی فشارسنج عربی در سال ۲۰۲۰ گفتند طرفدار عادی‌سازی روابط کشورهایی مانند بحرین و امارات با اسرائیل هستند.

سردرگمی آمریکا از بازتاب‌های رسانه‌ای جنگ
این اندیشکده آمریکایی می‌نویسد: نگران‌کننده است که کشور در وضعیتی مشابه دوران پس از ۱۱سپتامبر قرار دارد. ایالات متحده نه کنترلی بر روایت دارد و نه ظرفیتی را از منظر پیام‌رسانی برای مقابله با این لحظه پرسرعت و هیجانی پیش‌بینی کرده است. 
با این حال، پس از ۷ اکتبر، الجزیره هنوز حماس را یک گروه تروریستی خطاب نکرده است.

از آنجایی که الجزیره توانایی قدرتمندی برای هدایت روایت‌ها دارد، ایالات متحده باید یک موتور دیپلماسی عمومی مؤثر ایجاد کند که بتواند به‌طور فعال اطلاعات را برای تحقق این امر منتشر کند.

دولت همچنین باید به محیط پرجمعیت رسانه‌های اجتماعی رسیدگی کند، جایی که افراد معمولی در حال تولید محتوا، تقویت احساسات و حفظ روایت در پلتفرم‌های متنوعی مانند تیک‌تاک، ایکس و واتساپ هستند.

اکنون دشمنان ایالات متحده در منطقه نیز پوشش سیاسی بیشتری برای ضدیت با آمریکا دارند. از ۷ اکتبر، حملات متعددی به نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه صورت گرفته است. در حالی که برخی به دنبال بیرون راندن ایالات متحده از منطقه هستند، برای آمریکا بسیار مهم است که تعاملات خود را دو برابر کند و خلأ خطرناکی را که می‌تواند توسط چین، روسیه یا یک بازیگر غیردولتی خطرناک پر شود، باقی نگذارد.

وقتی تیر به سمت آمریکا کمانه می‌کند
همچنین خطرات جدیدی برای آمریکا وجود خواهد داشت. جمعیت‌های سراسر جهان از احساسات و ایده‌های یکدیگر استفاده می‌کنند. وزارت امنیت داخلی هشدار داده خشونت هدفمند علیه اسرائیلی‌ها، فلسطینی‌ها، یهودیان، مسلمانان و کسانی که گاهی با اعضای این مذاهب اشتباه گرفته می‌شوند، مانند سیک‌ها، ممکن است با پیشرفت درگیری در غزه در ایالات متحده افزایش یابد.

خطر واقعی حضور افراط گراهایی مانند نئونازی‌ها و افزایش خشونت نیز وجود دارد و می‌تواند حمایت داخلی از نامزدهای سیاسی تندرو را افزایش دهد.همه این‌ها می‌تواند بر انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ تأثیر بگذارد. در حال حاضر، این درگیری شکاف‌های نسلی بین دولت بایدن و جوانان آمریکایی را تشدید کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.