رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت:‌سال گذشته ۱۰ حمله به زیرساخت‌های کشور انجام شد که توسط پدافند غیرعامل دفع شد.

دفع ۱۰ حمله سایبری توسط پدافند غیرعامل در سال گذشته

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، غلامرضا جلالی در مورد اینکه سال گذشته چه تعداد از حملات سایبری به زیرساخت‌های کشور دفع شد، گفت: حملاتی که انجام می‌شود، را به سه بخش دسته‌بندی می‌کنیم، یکی حملات کم ارزش است که با سیستم‌های فنی مانند SOC کنترل می‌شود و تعداد این حملات به میلیون هم می‌رسد، دسته دوم حملات متوسط است که به زیرساخت‌ها انجام می‌شود و از جنس تروریستی اما تعداد آن زیاد نیست و لایه سوم حملات جنگ سایبری است که تعداد آن بسیار اندک است، اما زیرساخت‌های کشور را مورد هدف قرار می‌دهد و این حملات محدود است، اما حجم آن سنگین است.

وی گفت: سال گذشته حجم زیادی از حملات علیه شبکه زیرساخت‌های کشور داشتیم مانند حمله دیداس که با هدف از کار انداختن شبکه‌های داخلی انجام می‌شد از جمله زیرساخت‌های حیاتی کشور را مورد هدف قرار می‌داد که خوشبختانه این حملات هم دفع شد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل در مورد حمله به شبکه برق در سال گذشته گفت:‌ در حوزه شبکه برق هم حملات سایبری در سال گذشته انجام شد که خوشبختانه به موقع شناسایی و دفع شد.

جلالی در مورد اینکه هر حمله در چه مدت دفع می‌شود گفت: بستگی به زمان شناسایی دارد که ظرف چه مدت یک حمله سایبری به کنترل درآید و دفع شود، در مورد شبکه برق تا ۵ روز طول کشید که اثرات این حمله کلا برطرف شود و این ناشی از آمادگی‌هایی بود که از قبل وجود داشت و اطلاعی که به موقع از حملات پیدا کردیم. همچنین آسیب‌پذیری شبکه برق و مراقبت‌های ویژه از این شبکه از قبل برنامه‌ریزی شده بود.

وی همچنین گفت:‌دستورالعمل جدی در مورد پدافند غیرعامل برای بخش‌های مختلف کشور ابلاغ کردیم و اخیراً هم با وزارت اقتصاد برای مراکز مهم اقتصادی دستورالعملی تفاهم شد که تدوین شود و استانداردهای لازم برای دفع حملات سایبری توسط این مجموعه‌ها تعیین می‌شود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: در سال گذشته ۱۰ حمله سایبری مهم به مراکز حیاتی کشور داشتیم که خوشبختانه به موقع اطلاع پیدا کردیم و خنثی‌سازی انجام شد و از بروز خسارت به زیرساخت‌هایی مانند برق جلوگیری شد.

گفتنی است؛ پدافند غیرعامل به شرایطی گفته می‌شود که آمادگی برای حملات سایبری و یا تروریستی برای زیرساخت‌های کشور باید فراهم شود و همچنین نظام‌نامه‌هایی باید تعیین شود که اگر حملاتی اتفاق افتاد، چگونه باید مسیرهای جایگزین تعریف شوند و ظرف چه مدت مشکلات ایجاد شده برطرف شود تا جریان خدمات‌رسانی به جامعه و مردم دچار اخلال نشود.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه سال گذشته و سال قبل از آن شاهد بودیم که با اولویت بخش خانگی تلاش شد، قطعی برق به صفر برسد و رضایت‌مندی خوبی را شاهد بودیم، ابراز داشت: مولفه سوم توسعه، تولید برق است، چراکه کشور برای توسعه به برق نیاز دارد و با توجه به مشکلات ناترازی گاز باید به سمت برق هسته‌ای، ذغال سنگ‌سوز، بادی و خورشیدی برویم.

جلالی درباره حملات سایبری بیان کرد: با توجه به اهمیت برق این صنعت همواره جزو اهداف دشمن در حملات سایبری بوده است، پارسال تلاش‌هایی شد، اما ما توانستیم با اقدامات پیش‌دستانه حملات را در نطفه خفه و خنثی‌سازی انجام دهیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.