معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: میزان ثبت‌نام کنندگان در دوره قبل ۱۱۱۷ نفر و دوره جاری ۱۷۴۴ نفر بوده و یک رشد ۵۶ درصدی را در انتخابات پیش رو شاهد هستیم.

رشد ۵۶ درصدی ثبت نام کنندگان نمایندگی مجلس در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، سید هادی طباطبایی ظهر یکشنبه در نشست خبری اعلام آخرین جزئیات ثبت نام متقاضیان نمایندگی مجلس اظهار کرد: تقریباً ۷۰ روز قبل از ۲۷ مهرماه پیش ثبت نام نامزدهای نمایندگی مجلس آغاز شد، که در این مرحله ۳ هزار ۶۷۲ نفر پیش ثبت نام داشتند. این مرحله صرفاً برای سنجش صحت و درستی مدارک انجام می‌شود.

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی افزود: مدارم حدود ۸۰۰ نفر از ثبت نام کنندگان مورد تأیید نبوده و کد رهگیری را دریافت نکردند و مابقی افراد نیز به مرحله ثبت نام قطعی وارد شدند که از ۲۷ مهر تا ۳ آبان ماه انجام گرفت. در روند ثبت نام نیز جز یک نصف روز که سامانه کند بود، مشکلی نداشتیم. آن چند روزی هم که سیستم کند شد وزارت کشور زمان ثبت نام را تمدید کرد.

وی با اشاره به اینکه ۱۷۴۴ نفر در استان ثبت نام قطعی کردند گفت: برای ثبت نام قطعی چند مساله الزامی بود. اول کد رهگیری و بعد، ارائه مدرکی معتبر مبنی بر ۵ سال سابقه اجرایی نامزد و همچنین ارائه مدرک حساب بانکی غیرتجاری ویژه تبلیغات.

طباطبایی در ادامه بیان کرد: میزان ثبت‌نام کنندگان در دوره قبل ۱۱۱۷ نفر بوده و یک رشد ۵۶ درصدی را انتخابات پیش رو شاهد هستیم. همانطور که انتظار می‌رود، مشهد و کلات با ۸۹۲ نفر بیشترین میزان ثبت نام را داشته که نسبت به دوره قبل ۶۶ درصد افزایش داشته است.

وی با اشاره به اینکه ۲۳۶ نفر از ثبت نام کنندگان استان زن و ۱۵۰۸ نفر مرد بودند گفت: در ثبت نام کنندگان زن نسبت به دوره قبل ۸۱.۵ درصد رشد را شاهد بودیم. همچنین ۴۱۹ نفر از ثبت نام کنندگان در استان ایثارگر هستند. ۶۳ تن از کسانی که ثبت نام قطعی داشتند نیز در دوره‌های پیشین مجلس حضور داشته و سابقه نمایندگی دارند.

طباطبایی با اشاره به این که ۶۵ نفر از نمایندگان دارای مدرک کارشناسی و پایین‌تر از آن هستند گفت: ۱۳۷۲ نفر مدرک کارشناسی ارشد، ۲۵۳ نفر دارای مدرک دکتری و ۵۴ نفر نیز دارای مدرک حوزوی هستند.

وی در ادامه مطرح کرد: ۵۱۵ نفر از ثبت نام کنندگان بین ۳۰ تا ۴۰ سال، ۶۵۱ نفر ۴۱ تا ۵۰ سال، ۴۶۲ نفر ۵۱ تا ۶۰ سال و ۱۱۶ نفر نیز ۶۱ تا ۷۵ سال سن دارند. بنابراین بیشترین مشارکت در رنج سنی ۴۰ تا ۵۰ سال بوده است.

طباطبایی در خصوص تفکیک شغلی ثبت نام کنندگان در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس گفت: ۳۴ نفر پزشک، ۱۴۶ نفر استاد دانشگاه، ۶۱ نفر وکیل، ۱۸۸ نفر دارای شغل آزاد و ۶۰۹ نفر از کاندیداها کارمند هستند. در میان ثبت نام کنندگان چهره‌های شاخص جریانات و احزاب مختلف حضور دارند و اغلب نمایندگان دوره‌های پیشین استان نیز در این دوره مجدداً ثبت نام کردند.

معاون سیاسی استانداری خراسان رضوی گفت: برنامه‌های ویژه‌ای در مشهد و کل استان برای افزایش مشارکت در انتخابات را آغاز کردیم. مهم‌ترین رویکرد ما هم این است که اهمیت مجلس را تبیین کنیم و در خصوص آینده نظام جمهوری اسلامی امیدواری بدهیم. همین که آینده را روشن نشان بدهیم جهاد تبیین است.

وی در خصوص تبلیغات نمایندگان و جلوگیری از تخلفات گفت: در قانون جدید کمیته تبلیغات پیش بینی شده تا امکانات عادلانه‌ای را بتواند در اختیار تمام نامزدها بگذارد. همچنین کمیته حقوقی ما تخلفات را به طور کامل بررسی می‌کند. همینطور هیئت پیشگیری از جرم به مسؤلیت دادگستری استان نیز به صورت هفتگی جلسه برگزار و اخبار و اطلاعات را رصد می‌کند تا اتفاق خاصی نیفتد. اما اگر می‌خواهیم در مسیر انتخابات تخلفی صورت نگیرد، لازمه‌اش آموزش کافی به ضابطین و مشارکت کنندگان است که البته از اواخر سال گذشته مباحث آموزشی را طراحی و اجرا کردیم تا همه کسانی که مشارکت دارند از آن استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.