آغاز دهه ۷۰، ‌ آغازی بر شکوفایی موسیقی ایران پس از انقلاب اسلامی نیز بود. در این بازه زمانی آلبوم‌هایی مثل «دهاتی»، «نیلوفرانه»، ‌ » نون و دلقک» و «غزلک» بازار موسیقی ایران را متحول کردند؛ آثاری که نمی‌توان نقش شاعران را در دیده شدن آنها نادیده گرفت.

بشنوید/ رد پای «قیصر» در پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی ایران

به گزارش قدس آنلاین، ۸ آبان‌ماه سالروز درگذشت چهره ماندگار ایران، زنده‌یاد قیصر امین‌پور است که سلوک شعری او را می‌توان همدردی با مردم توصیف کرد.

امین‌پور علاوه بر اینکه آثار مکتوب زیادی برای علاقمندان دنیای شعر به یادگار گذاشته است، ‌ در فضای موسیقی ایران نیز نقشس موثر داشته است که در این گزارش برخی از آثار اجرا شده او را مرور خواهیم کرد:

قیصر امین‌پور و علیرضا افتخاری در «نیلوفرانه»

«نیلوفرانه» نام آلبومی مشهور از علیرضا افتخاری خواننده ایرانی و عباس خوشدل است که در سال ۱۳۷۵ منتشر شد. این آلبوم به عنوان پرفروش‌ترین آلبوم تاریخ موسیقی ایران شناخته می‌شود و به ادعای ناشر این آلبوم، «نیلوفرانه» از تیراژ ۶ میلیون نسخه سی‌دی و کاست هم گذشت و از هر ۴ ایرانی یک نفر «نیلوفرانه» را شنیده‌است.

شاعرچندین قطعه از این آلبوم ۸ قطعه‌ای زنده‌یاد قیصر امین‌پور بوده است که تصنیف‌های «نیلوفرانه»، «کوی بی‌نشان»، «حکایت دل» و «بهشت یاد» با کلام او اجرا شده‌اند.

قیصر امین‌پور و «بوی ماه مهر»

آهنگ «بوی ماه مهر» که توسط زنده‌یاد ناصر چشم‌آذر آهنگسازی شده و گروه کُر کودکان آن را به اجرا درآورده‌اند، از جمله ترانه‌های کودکانه قیصر امین‌پور است که در زمان خودش با استقبال بسیاری مواجه شد.

محمد اصفهانی، ‌امین‌پور و «بوی باران»

آلبوم موسیقی «نون و دلقک»  با خوانندگی محمد اصفهانی در سال ۱۳۸۱ منتشر شد. این آلبوم یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی پاپ پس از انقلاب اسلامی محسوب می‌شد. یکی از قطعات خاطره‌انگیز این مجموعه قطعه «بوی باران» است که زنده‌یاد امین‌پور شعر آن را سرود و زنده‌یاد همایون خرم بر روی آن موسیقی ساخت.

رضا یزدانی، امین‌پور و کارن همایون‌فر

آلبوم «خاطرات ‌مبهم» اوایل دهه ۹۰ با صدای رضا یزدانی منتشر شد. «حرف آخر» یکی از قطعات شنیدنی این آلبوم بود که با صدای رضا یزدانی و با آهنگسازی کارن همایون‌فر منتشر شد.

قیصر امین‌پور و حسام‌الدین سراج

حسام‌الدین سراج در سال ۱۳۸۷ و اندکی پس از درگذشت قیصر امین‌پور در آلبوم «گریه بی‌بهانه»، چند غزل از او را به آواز خواند و در سال ۱۳۹۴ نیز در آلبوم «لب‌خوانی باران» به اجرای آثار او ادامه داد. ترانه «لاله پرپر» نیز که در زمان حیات قیصر تولید شده بود، در آلبوم «باغ ارغوان» او منتشر شده‌ است.

قیصر امین‌پور و ناصر عبدالهی

اگر چه هر دوی آنها دیگر در این دنیا نیستند اما اثر مشترکی خلق کرده‌اند که هنوز شنیدنی است. قطعه «سربلند» حاصل همکاری زنده‌یادان قیصر امین‌پور و ناصر عبدالهی است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.