۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 929905

​​​​​​​دست خودمان نیست. اصولاً حکایت و اوضاع انسان امروزی که همه چیزش اینترنتی و مجازی شده همین است که هرجایش را بگیری، یک جای دیگرش سر از فضای مجازی در می‌آورد.

میم.ظرافتی/ همین خود ما، دستمان را بگیری، پایمان می‌رود سمت یکی از شبکه‌های اجتماعی، پایمان را بگیری، سرمان می‌رود سمت آن یکی شبکه اجتماعی دیگر، چشممان را ببندیم، گوشمان می‌رود سراغ فضای مجازی و برعکس. این شبکه به شبکه شدن اعضای ما البته با مال بقیه فرق می‌کند. ما برای تهیه مطالب همین یک فقره ستون، دنبال سوژه می‌گردیم. یعنی وقتی می‌بینیم توی سوژه‌های اطرافمان، هیچ‌کدام اعم از جاندار و بی‌جان قابل نوشتن نیستند، خب مجبوریم جای دیگر دنبال سوژه باشیم. این اطرافمان که می‌گوییم، منظور کوچه، خیابان و محل کار است.

نه اینکه فکر کنید چون در عالم طنز، دست زیاد است، ما صبح تا از خواب پا می‌شویم، می‌بینیم ای دل غافل، دیگران سوژه‌ها را برده و نوشته‌اند و چیزی برای ما نمانده. اتفاقاً برعکس! ما هر صبح که از خواب پا می‌شویم، از همان بدو خروج از خانه و حتی قبلش، تا وقتی می‌رسیم به تحریریه، سوژه جلویمان صف کشیده است. منتها همه سوژه‌ها مورد دارند. جوری مورد دارند که ما الان و فی‌المثل برای همین گلدان کنار دستمان توی تحریریه، نمی‌توانیم و نمی‌شود که بنویسیم چون یحتمل این گلدان برای خودش گلدان است و حق و حقوقی دارد، آبرو دارد، آینده و فردایی دارد، مسئول گلدان‌های کل تحریریه است لابد. شما باشید این گلدان را برای نوشتن انتخاب می‌کنید؟ خب این‌جوری است که ما سرمان را بگیری، پایمان با استفاده از فیلترشکن و پروکسی قانونی و مجاز می‌رود توی مثلاً اینستاگرام و چشممان می‌افتد به این تبلیغ رمالی و فال‌گیری: «فال آینده کلی، شامل تمامی اتفاقات آینده شما در تمامی موضوعات زندگی مانند ازدواج، شغل، مالی، عشق، خیانت، به هم رسیدن یا نرسیدن و هر اتفاقی که در آینده دور و نزدیک برای شما خواهد افتاد!». 

بعد می‌نشینیم با خودمان فکر می‌کنیم که چقدر کار یک طنزنویس از حیث دشواری و گاهی از حیث سرهم کردن مطالب و چسباندن سوژه‌ها به هم، شبیه یک رمال و فالگیر است.  بعد در حالی که هنوز خیلی ادعای این تبلیغ را باور نکرده‌ایم با استفاده از تخیل سعی می‌کنیم موارد شباهت کار خودمان و فالگیرها را پیدا کنیم. اولین و آخرین موردش همین است همان طور که فالگیر واقعاً نمی‌تواند آینده شما را پیش‌بینی کند، ما هم نمی‌توانیم سوژه‌ای که بشود برایش طنزنوشت پیدا کنیم.       
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.