یک تارنمای آمریکایی در مطلبی با اشاره به چالش‌ها و بحران‌های داخلی و خارجی که «جو بایدن» با آن روبرو است، وضعیت وی را مشابه شرایط «جیمی کارتر» از روسای جمهوری سابق آمریکا دانسته که او نیز نتوانسته بود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور به پیروزی برسد.

آیا بایدن رئیس جمهوری تک دوره‌ای می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، تارنمای خبری آمریکایی اکسیوس نوشت: جو بایدن در حوزه سیاست خارجی برای انتخاب مجدد به سرنوشتی مشابه جیمی کارتر رئیس جمهوری دموکرات پیشین (که از سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۱ در قدرت بود) دچار می شود؛ رئیس جمهوری که در نهایت نتوانست برای دومین بار پیروز انتخابات شود.

براساس این گزارش، بایدن در حال حاضر با سه بحران خارجی روبرو است که عملکرد وی را به عنوان رئیس جمهوری زیر سوال برده است؛ خروج آشفته از افغانستان، حمله روسیه به اوکراین و اکنون نیز درگیری های تشدید شونده در خاورمیانه.

اکسیوس وضعیت جاری را «لحظه خطرناک تاریخی» توصیف کرده و نوشت: احساس ترس و وحشت در دولت بایدن همراه با نگرانی های گسترده اقتصادی می تواند خبر بدی برای هر رئیس جمهوری در آستانه انتخابات مجدد باشد.

نویسنده در ادامه، بحران های سیاسی کنونی که بایدن با آن روبرو است را مشابه چالش های جیمی کارتر در آستانه انتخابات دور دوم ارزیابی کرده و یادآور شد که سقوط کارتر با وقوع انقلاب ۱۳۵۷ در ایران شدت یافت؛ شرایطی که در آن چندین آمریکایی به گروگان گرفته شدند و همین امر سرمایه سیاسی کارتر را برای انتخاب دوباره به باد داد.

در دسامبر ۱۹۷۹، اتحاد جماهیر شوروی (سابق) به افغانستان حمله کرد و همین امر کارتر را بر آن داشت تا موضع سخت تری در برابر شوروی اتخاذ کند. اکنون با گذشت ۴۴ سال از آن زمان، بایدن با چالش های دیگری نیز در خاورمیانه به دلیل نبرد میان حماس و اسرائیل روبرو است. یک بار دیگر، گروگان های آمریکایی به اسارت گرفته شده اند و واشنگتن در تقلای ایجاد بازدارندگی در برابر دشمنانش است.

این مطلب از حمایت ضعیف دموکرات ها از رئیس جمهوری هم حزب شان به عنوان وجه مشترک دیگر بین چالش های دولت کارتر و بایدن نام برد. این امر در دولت بایدن به ویژه پس از آن شدت گرفت که با آغاز جنگ میان اسرائیل و حماس، رئیس جمهوری از حمایت تمام قد آمریکا از اسرائیل سخن گفت و از حملات آن علیه حماس دفاع کرد؛ موضوعی که باعث شده است عرب ها و مسلمانان آمریکایی تهدید کنند به اینکه برای دور دوم پشتیبان او نخواهند ایستاد.

اکسیوس اگرچه بر طرفداری بی قید و شرط دموکرات ها از اسرائیل تاکید می کند، اما در عین حال یادآور می شود که بایدن با برخی رای دهندگان حامی فلسطین به اختلاف خورده است و همچنین با احتمال از دست دادن حمایت برخی ترقی خواهان در پی نامزدی کرنل وست مواجه است.

نویسنده این مطلب در بخش دیگری از گزارش خود، نگرانی عمده رای دهندگان در مورد بایدن را سن و عدم توانایی وی دانسته که وضعیت را برای انتخاب مجدد پیچیده تر کرده و به همین دلیل استدلال کرده است که رئیس جمهوری کنونی آمریکا باید رای دهندگان را متقاعد سازد به اینکه آمادگی لازم برای این کار را دارد.

نمایش های ترسناک بایدن

این پایگاه خبری در مطلبی دیگر، کاخ سفید تحت ریاست بایدن را درگیر واقعیت های پیچیده داخلی و سیاسی دانسته که می تواند بر انتخاب دوباره وی برای سال ۲۰۲۴ تاثیر بگذارد.

به عقیده نویسنده این مطلب، اگرچه مقامات ارشد حزب دموکرات در ظاهر عملکرد بایدن را از زمان آغاز درگیری ها میان حماس و رژیم صهیونیستی بهترین ارزیابی کرده اند، اما در خفا چیز دیگر می گویند و معتقدند که از زمان روی کار آمدن این پیرمرد ۸۰ ساله، اوضاع سیاسی هرگز بدتر از این نبوده است.

این پایگاه خبری به طور خاص دردسرهای داخلی که بایدن با آن روبرو است را شامل افزایش خشونت های مسلحانه، مساله مهاجرت، تورم و تبعیض نژادی دانست و نوشت که رئیس جمهور آمریکا در این حوزه ها در تلاش برای بهبود وجهه عمومی خود است.

اکسیوس سپس به نتایج نظرسنجی در خصوص محبوبیت بایدن پرداخته و آن را در مقایسه با دونالد ترامپ که با اتهامات گسترده ای نیز روبر است، بسیار پایین تر می داند.

نویسنده همچنین با اشاره به پرونده های که علیه "هانتر بایدن" پسر رئیس جمهوری گشوده شده است، وضعیت بایدن را پیچیده ارزیابی کرده و یادآور شد که این امر وی را تا پای استیضاح برده است.

دلیل دیگر کاهش محبوبیت بایدن از نگاه این پایگاه خبری، حمایت گسترده دولت وی از اوکراین از زمان شروع آن جنگ است که سبب مخالفت گسترده جامعه آمریکا و حتی مقامات حزب جمهوری خواه شده است.

در نهایت این پایگاه خبری نتیجه گیری کرده است که اعضای ارشد حزب جمهوری خواه با استناد به همین موارد معتقدند ترامپ تنها کسی است که می تواند بایدن و کاملا هریس معاون وی را شکست دهد. از طرف دیگر دموکرات های شناخته شده نیز باور دارند که بایدن همچنان تنها حریف قدرتمند ترامپ است که قادر خواهد بود وی را در نهایت کنار بزند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.