پس از اخراج فرانسه از نیجر، امانوئل ماکرون در تلاش است که با سفر آتی به دو کشور آسیای میانه، روابط با این منطقه را تقویت و اورانیوم مورد نیاز پاریس را تامین کند.

نیجر فرانسه را محتاج آسیای میانه کرد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از فارس، مجله آمریکایی «تایم» روز سه شنبه (امروز) گزارشی درباره اهداف سفر آتی امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه به دو کشور قزاقستان و ازبکستان در آسیای میانه منتشر کرد.

این رسانه غربی، در گزارش خود اهداف ماکرون در سفر به آسیای میانه را اینطور بیان کرده است: «در جستجو برای یافتن دوست و اورانیوم در حیاط خلوت روسیه».

تایم با اشاره به تحولات ماه‌های اخیر در برخی از کشورهای آفریقایی که قبلا حیاط خلوت فرانسه محسوب می‌شدند، نوشت: «پس از اینکه فرانسه ناگهان خود را در حوزه نفوذ سنتی خود نامطلوب دید، در حال توجه به نقاط دورتر است».

این نشریه آمریکایی ادامه داد: «به همین دلیل است که رئیس‌جمهور امانوئل ماکرون این هفته به آسیای مرکزی که یک منطقه غنی از انرژی است، سفر خواهد کرد تا از قزاقستان و ازبکستان، دو تامین‌کننده اورانیوم دیدن کند؛ دو کشوری که (اورانیوم) نیروگاه‌های هسته‌ای فرانسه را تامین می‌کنند».

دو منبع مطلع فرانسوی که نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ماکرون با سفر به قزاقستان و ازبکستان در نظر دارد منافع امنیتی و انرژی فرانسه را تقویت کند.

تایم در گزارش خود درباره سفر ماکرون به آسیای میانه و تحرکات دیگر کشورهای اروپایی برای تقویت روابط با این منطقه نوشت: «این تلاش‌ها در راستای تلاش‌های گسترده‌تر اروپا برای تنوع بخشیدن به سوخت‌های فسیلی روسیه است که اروپا سابقاً به آن متکی بود».

افراد مطلع درباره سفر ماکرون به قزاقستان و ازبکستان خبر دادند که رئیس‌جمهور فرانسه یک هدف دوم هم از این سفر دارد: «وسوسه کردن جمهوری‌های شوروی سابق برای نگاه کردن فراتر از وابستگی خود به روسیه».

تایمز نوشت: «مقامات فرانسوی اعتقاد دارند که جنگ در اوکراین روابط طولانی‌مدت در منطقه (روابط بین کشورهای آسیای میانه با روسیه) را نابسامان کرده است و این موضوع فرصتی را (برای فرانسه و غرب) ایجاد می‌کند».

به روایت این نشریه آمریکایی، «ذخایر عظیم نفت، گاز و مواد معدنی آسیای میانه آن را در مرکز رقابت برای نفوذ در منطقه قرار می‌دهد؛ منطقه‌ای که به طور معمول محل پایکوبی روسیه بوده است».

تایم ادامه داد: «چین از طریق پروژه زیرساختی "کمربند و جاده" رئیس جمهور شی جین پینگ در حال گسترش (نفوذ خود در آسیای میانه) است، ایالات متحده به دنبال تقویت حضور سیاسی خود در این منطقه است و اتحادیه اروپا در تلاش است تا این منطقه را به یک کریدور تجاری و انرژی متصل کند که از طریق قفقاز به سمت اروپا می‌رود و روسیه را دور می‌زند».

فرانسه تا همین حالا هم برخی سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در آسیای میانه انجام داده است برای مثال، شرکت فرانسوی «اورانو اس اِی» از طریق سرمایه گذاری مشترک با شرکت دولتی «کازاتم پرام» قزاقستان ذخایر اورانیوم در این کشور را بهره برداری می‌کند.

به گفته یک عضو فرانسوی و مطلع از سفر ماکرون به آسیای میانه، افزایش فعالیت شرکت اورانو در زمینه استخراج اورانیوم، در دستورکار این سفر خواهد بود.

تایم درباره تلاش فرانسه برای استخراج بیشتر اورانیوم در آسیای میانه، این موضوع را به تحولات اخیر در نیجر و خروج اجباری فرانسه از این کشور آفریقایی مرتبط دانست.

در گزارش آمده است: «پیگیری فرانسه برای اورانیوم در پی کودتای جولای در نیجر با فوریت بیشتری انجام می‌شود. نیجر سال گذشته پس از قزاقستان به عنوان بزرگترین منبع مواد خام اتحادیه اروپا در رتبه دوم قرار داشت. اورانو مجبور شد فرآوری اورانیوم را در یکی از تاسیسات خود در نیجر متوقف کند چرا که تحریم‌های بین‌المللی علیه حکومت نظامی آن، تدارکات را با مشکل مواجه می‌کرد».

«مایکل لویستون» محقق مؤسسه فرانسوی روابط بین‌الملل درباره سفر رئیس‌جمهور این کشور به قزاقستان گفت: «قزاقستان کلید امنیت انرژی فرانسه است. سفر ماکرون بیانگر این موضوع است که پاریس آماده افزایش همکاری است».

طبق آمارهای وزارت اقتصاد فرانسه، قزاقستان سال گذشته علاوه بر اینکه بزرگترین تامین کننده اورانیوم به فرانسه بود، دومین منبع بزرگ نفت خام این کشور نیز بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.