به دنبال کاهش سود بازرگانی تایرهای سواری به شش درصد (صرفاً تا پایان سال جاری)، طبق اعلام رئیس گمرک ایران، ۱۴ هزار حلقه لاستیک سواری در مدت زمان کوتاهی از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است، با تزریق این تعداد تایر به بازار به نظر می‌رسد که مشکلات قیمتی ناشی از کمبود تایر در بازار مرتفع شود.

واردات ۱۴ هزار حلقه تایر پس از کاهش سود بازرگانی/ فعالان صنعت: تعرفه مواد اولیه هم کاهش یابد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در پایان مهر ماه سال جاری هیات وزیران در جلسه‌ای به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و به استناد اصل ۱۳۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی تصویب کرد که سود بازرگانی انواع لاستیک خودروی سواری تا پایان سال ۱۴۰۲ به شش درصد کاهش پیدا کند.

به عبارت دقیق‌تر، بر اساس این مصوبه سود بازرگانی انواع لاستیک خودروی سواری صرفاً تا پایان سال ۱۴۰۲، به میزان شش درصد (۶%) تعیین می‌شود.

بر این اساس تا پایان امسال، ماخذ اخذ سود بازرگانی واردات لاستیک سواری به کشور شش درصد خواهد بود.

این مصوبه توسط معاون اول رئیس جمهوری در تاریخ ۲۹ مهر ماه سال جاری به وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده است.

گفتنی است که پیش از این، میزان تعرفه حقوق ورودی این کالاها شامل حقوق گمرکی معادل چهار درصدِ ارزش گمرکی کالا به‌ علاوه‌ سود بازرگانی ۲۸ درصدی بوده است که با کاهش سود بازرگانی به شش درصد، تعرفه ورودی این کالاها با کاهش ۲۲ درصدی همراه خواهد بود.

پیش از این، سخنگوی دولت از اقدامات حمایتی دولت برای افزایش میزان تولید داخلی این محصول و کاهش هزینه تایرهای وارداتی خودروهای سواری به منظور رفع نیاز کشور خبر داده بود.

به‌ دنبال ابلاغ این مصوبه، وزارت امور اقتصادی و دارایی بخشنامه تصویب‌نامه تعیین سود بازرگانی لاستیک خودروی سواری را به گمرک جمهوری اسلامی ایران در تاریخ ۴ آبان ماه ابلاغ کرد.

در این بخشنامه که توسط علیرضا صدری‌خواه- مدیرکل دفتر صادرات- امضا و صادر شده، آمده است که " به پیوست تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص "تامین ماخذ سود بازرگانی انواع لاستیک خودروی سواری صرفا تا پایان سال ۱۴۰۲ به میزان شش درصد، به شرح تعرفه‌های ذیل جهت اطلاع و اقدام لازم با رعایت کامل سایر مقررات ارسال می‌شود:

واردات ۱۴ هزار حلقه تایر پس از کاهش سود بازرگانی/ فعالان صنعت: تعرفه مواد اولیه هم کاهش یابد

کاهش سود بازرگانی موثر واقع شد

محمد رضوانی‌فر-رئیس کل گمرک ایران- با بیان اینکه پس از کاهش سود بازرگانی لاستیک به شش درصد، ۱۴ هزار حلقه لاستیک سواری به وزن ۹۰۷ تن در مدت زمان کوتاهی از تاریخ ابلاغ مصوبه مذکور، از گمرکات ترخیص و وارد کشور شده است.

این معاون وزیر اقتصاد افزود: پس از کاهش سود بازرگانی لاستیک سواری بر اساس مصوبه هیات وزیران، مراتب به تمامی گمرکات ابلاغ و مقرر شده که ترخیص این کالا، بنا بر سود بازرگانی جدید انجام شود.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد با اقدامات حمایتی که سخنگوی دولت وعده آن را داده بود و این کاهش تعرفه که منجر به تزریق این تعداد تایر به بازار داخل شده است و با تداوم روند واردات و ترخیص‌ها، مشکلاتی که اخیرا بازار تایر خودروها با آن مواجه بوده و به سبب کمبود عرضه لاستیک خودرو، حضور دلالان این حوزه و افزایش قیمت این کالا در بازار پررنگ‌تر شده بود، مرتفع شود و بازار به تعادل برسد.

کاهش یا حذف تعرفه واردات مواداولیه می‌تواند کمک‌حال صنعت و بازار تایر باشد

در این رابطه، جمال میرازیی-رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران- در گفت‌وگو با ایسنا، تاکید کرد: کاهش تعرفه واردت تایر به‌تنهایی مشکلی از صنعت تایر حل نخواهد کرد؛ چرا که نرخ مواداولیه که وارداتی است و از خارج تامین می‌شود، بالاتر از نرخ‌های جهانی است. انتظار ما این است که اگر تصمیم به کاهش تعرفه واردات تایر گرفته شده است، برای مواداولیه هم بایستی اتفاق بیفتد.

وی تصریح کرد: تعرفه مواداولیه صفر شود یا حداقل درصد قابل توجهی کاهش پیدا کند. اکثر مواداولیه‌ای که برای تولید تایر در داخل تامین می‌شود، تعرفه بالایی دارد و همانطور که اشاره شد، قیمت آن‌ها در کشور بسیار بالاتر از نرخ‌های جهانی تمام می‌شود. 

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.