عضو کمیسیون اجتماعی مجلس: واردات بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک به لحاظ سیاسی و امنیتی به نفع کشور نیست. باید به سمت اصلاح سریع این ناترازی برویم و استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی در کشور باید با جدیت دنبال شود.

واردات بنزین به صلاح کشور نیست/ امکان تبدیل این کالای استراتژیک به ابزار فشار تحریمی

آمارها نشان‌ می‌دهد که مصرف بنزین در کشورمان به صورت بی رویه رو به افزایش است. به طوری که مصرف ۷۰ میلیون لیتری در روز طی چند سال قبل به مصرف بالای ۱۰۰ میلیون در روز و گاهاً ۱۴۰ میلیون لیتری رسیده ایم.

طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل ۱۱۶ میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

آمار گمرک نیز نشان‌ می‌دهد که صادرات بنزین ایران در سال ۱۴۰۱ تقریبا صفر بوده و حتی اخبار مبنی بر واردات بنزین در برهه‌های مختلف در قالب تهاتر نیز به گوش‌ می‌رسد. بدین ترتیب با فرض تراز بودن بنزین در سال گذشته، امسال ناترازی بنزین به میزان ۱۳.۵ میلیون لیتر در روز ایجاد می‌شود.

به زعم کارشناسان، عوامل مختلفی در بروز مشکل ناترازی بنزین در کشور موثر هستند. اما خودروهای پرمصرف ساخت داخل یکی از دلایل اصلی به شمار می‌روند. آنان معتقدند، باید کیفیت خودروهای داخلی افزایش یابد و اسقاط خودروهای کهنه در دستور کار قرار بگیرد.

 کیومرث سرمدی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به این موضوع که بالا بودن مصرف خودروهای داخلی عامی تأثیرگذار در بروز ناترازی بنزین در کشور بوده است، تصریح کرد: تسهیل واردات خودروهای خارجی‌ می‌تواند در بهبود وضعیت مصرف بنزین در کشور موثر باشد. قانونی در این خصوص داریم که اگر اجرا شود، اتفاقات مثبتی در حوزه حمل و نقل در کشور رخ می‌دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: هر چقدر بتوانیم موانع پیش روی واردات خودروهای با کیفیت را با قیمت مناسب رفع کنیم، به نفع کشور است. این اقدام از یک طرف باعث کاهش مصرف بنزین در کشور می‌شود و از سوی دیگر، یک فضای رقابتی به وجود می‌آورد و خودروسازان داخلی نیز به فکر افزایش کیفیت خودروهایشان خواهند افتاد.

وی ادامه داد: افزایش ظرفیت سی ان جی کشور نیز می‌تواند در رفع مشکل ناترازی بنزین اثرگذار باشد. توسعه زیرساخت‌های این نوع سوخت در کشور باید مدنظر قرار بگیرد تا در نهایت بتوانیم از طریق تنوع بخشی به سبد سوختی کشور به سمت کاهش فشار مصرف بی رویه بنزین برویم.  

عضو کمسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: ما چاره ای جز این نداریم که استفاده از سوخت‌های فسیلی مخصوصاً بنزین را به حداقل برسانیم. نمی توانیم تا بی نهایت به تولید بنزین بپردازیم و به موازاتش اجازه دهیم میزان مصرف نیز افزایش یابد.

سرمدی هشدار داد: اگر چاره اندیشی‌های اساسی برای رفع مشکل ناترازی بنزین نداشته باشیم، قطعاً به لحاظ اقتصادی، سیاسی و امنیتی دچار خسران می‌شویم. تبدیل شدن به یک واردکننده بنزین برایمان به لحاظ اقتصادی عدم النفع بالایی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، واردات بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک به لحاظ سیاسی و امنیتی به نفع کشور نیست. باید به سمت اصلاح سریع این ناترازی برویم و استفاده از خودروهای هیبریدی و برقی در کشور باید با جدیت دنبال شود. این نوع خودروها می‌توانند در کاهش مصرف بنزین کمک شایانی به ما بکنند.

وی ادامه داد: واردات بنزین می‌تواند در شرایط تحریمی تبدیل به حربه ای در دست بیگانگان شود که می‌توانند از آن علیه ما استفاده کنند. اگر به واردات بنزین وابسته شویم، دیگران می‌توانند از آن به عنوان ابزاری به منظور تحت الشعاع قرار دادن امنیت کشور در ابعاد مختلف روانی، اجتماعی و سیاسی بهره ببرند و کیفیت زندگی ما را تحت تأثیر قرار دهند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: شرایطی که در حوزه گندم برای برخی کشورها به وجود آمد، می‌تواند مثال خوبی برای روشن شدن موضوع باشد. کشورهای تأمین کننده این کالای اساسی و استراتژیک در بزنگاه‌ها از آن به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورهای هدف استفاده کردند. بنزین نیز به عنوان یک کالای استراتژیک مطرح است و می‌تواند همین کارکرد را برای تحریم کنندگان داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مرتضی ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 0
    متاسفانه بهترین ماشینهای دنیا هم توی خیابونهای پر ترافیک و حرج و مرج ایران ( با این فرهنگ رانندگی) مصرفشون بالا هست و حدود ۲ برابر میزان اعلامی کارخونه هست درسته که ماشینای داخلی بی کیفیت هستن ولی علت اصلی مصرف بالای سوخت و آلودگی شدید هوا و در نتیجه خشکسالی و مرگ و میر ناشی از آلودگی همین ترافیک شدیده و مصرف غیر بهینه سوخت و انرژیه ( بنزین، گاز و برق و...) حتی اگر همه خودروهای مملکت هم برقی بودن باز هم این مشکلات حل نمیشدن، چونکه برخلاف تصور خیلیا برق لازم برای شارژ خودرو خیلی خیلی بالاتر از تصور عامه هست و این میزان برق برای این همه استفاده غیر بهینه از خودرو اونقدر زیاد هست که خیلی بیشتر از الان کمبود برق و همینطور آلودگی ناشی از سوخت نیروگاهها خواهیم داشت. بخاطر اینه که با سیاست گذاری غلط اقتصادی و انرژی، مردم انگیزه ای برای مصرف بهینه ندارن ، یعنی نفع اقتصادی براشون نداره، برعکس، مصرف بیشتر برای خیلیا نفع فراوان داره