مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: نیمه نخست امسال ۲۴ معدن راکد در این استان احیا شد و روند فعال‌سازی معادن همچنان ادامه دارد.

۲۴ معدن راکد در خراسان جنوبی احیا شد

به گزارش قدس آنلاین،  احمد آریافر روز چهارشنبه در سومین نشست شورای معادن استان در سال جاری که به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد، افزود: اغلب این معادن شامل گرانیت، بنتونیت، بازالت، خاک صنعتی، پرلیت، سنگ لاشه و سیلیس است که به چرخه تولید بازگشتند.

وی در عین حال گفت: ۶۸ درصد ذخایر زغال‌سنگ استان دست نخورده است در حالی که سه و نیم تن کنسانتره وارد کشور می‌شود لذا موضوع بهره‌وری معادن از مهمترین مسایل پیش رو است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اضافه کرد: راه‌اندازی کارخانه‌های کاشی به رونق معادن خاک صنعتی در استان کمک می‌کند که نیاز است تعاملات بین بخشی گسترده‌تر شود.

وی با اشاره به چالش‌های حوزه معدن گفت: مهمترین موضوع در این خصوص مطالبه‌گری از سوی معدنکاران و بخش خصوصی است تا بتوان راهکارهای اساسی برای چالش‌های موجود را پیدا کرد.

آریافر با بیان اینکه مسایل زیست محیطی در حوزه معادن رعایت می‌شود افزود: بسته پیشنهادی درخصوص احصای مشکلات و چالش‌های بخش خصوصی فعال در حوزه معدن باید ارایه شود تا بتوان راهکارهای رفع موانع را بررسی کرد.

وی یادآور شد: زیرساخت برق از مهمترین مسایل در حوزه معادن است اما با برنامه های پیش رو امیدواریم این مشکلات نیز رفع شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: تشکیل شورای عالی معادن در استان از مصوبات سفر دوم رئیس جمهور است لذا برای این منظور باید درخواست‌های مربوطه از سوی بخش خصوصی و دستگاه‌های اجرایی ارایه شود.

علیرضا عباس‌زاده ادامه داد: همه دستگاه‌هایی که صاحب نظر در حوزه معدن هستند باید پیشنهادات خود را به دبیرخانه شورا ارسال کنند تا در جمع بندی اصولی بتوانیم حرف برای گفتن در شورای عالی معادن داشته باشیم.

۲۴ معدن راکد در خراسان جنوبی احیا شد

وی گفت: برنامه توسعه معدنی استان در چشم انداز پنج ساله باید مشخص باشد تا بتوان تصمیمات جدی در این حوزه مهم اتخاذ کرد از همین رو تا ۲ هفته آینده پیشنهادات ارایه شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی یکی از چالش‌های استان را داشتن اختیارات لازم در واگذاری پهنه‌های معدنی برشمرد و افزود: در حوزه‌های زیرساختی هم نیازهایی وجود دارد که باید به طور مشخص با راهکار در قالب درخواست‌های بومی به شورای عالی معادن ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه تغییر منطقه حفاظت شده در برخی شهرستان‌ها به آزادسازی مناطق معدنی کمک می‌کند گفت: محدوده‌های مورد تنازع بین صمت، منابع طبیعی و محیط زیست باید احصا و در شورای عالی معادن بررسی شود.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه ۴۵۰ محدوده معدنی در استان ۲ بار به مناقصه و ۲ هم فراخوان عمومی گذاشته شده است اظهار کرد: محدوده‌های معدنی که ۲ مرتبه به مزایده گذاشته می‌شود و متقاضی برای آن نیست باید با اعلام به شورای عالی معادن از فهرست کاداستر حذف شود.

وی گفت: معادنی که به اسم برخی افراد ثبت شده پس از یک سال اگر فعالیت استخراج انجام نشود باید آزادسازی و دوباره به مزایده گذاشته شود همچنین فرآوری خاک‌های صنعتی برای جلوگیری از خاک فروشی در استان ضروری است که این اقدام با تجمیع چند معدن امکان پذیر بوده و باید به طور جدی دنبال شود.

رئیس اتاق تعاون خراسان جنوبی هم گفت: برای استفاده حداکثری از حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان باید مشکلات با محوریت مطالبه‌گری بخش خصوصی احصا شود.

غلامحسین حسینی ادامه داد: محورهای کلیدی استان در حوزه معادن می‌تواند برای زیرساخت توسعه معدنی مفید باشد و طرح آن در شورای معادن حایز اهمیت است.

سومین جلسه شورای معادن استان در سال ۱۴۰۲ امروز به ریاست معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و دبیری مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی برگزار شد.

پیگیری مصوبات جلسه قبل و گزارش اقدامات انجام شده، بررسی و تایید مصوبات جلسه کارشناسی ذیل شورا، اعمال محاسبه حقوق دولتی تعدادی از معادن برحسب استخراج واقعی و واگذاری محدوده‌های معدنی به افراد واجد شرایط از دستور کارهای این نشست بود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.