رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه از راه اندازی اولین مرکز رشد هوش مصنوعی دانشگاه‌های غرب کشور در دانشگاه صنعتی کرمانشاه خبر داد.

راه اندازی مرکز رشد هوش مصنوعی در دانشگاه صنعتی کرمانشاه  

به گزارش قدس آنلاین، دکتر علیرضا دودمان تیپی با اشاره به راه اندازی مرکز رشد هوش مصنوعی در این دانشگاه گفت: با همکاری یکی از شرکت های فعال در حوزه هوش مصنوعی یک مرکز رشد را در دانشگاه راه اندازی کرده ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ دانشجو را برای این مرکز جذب کرده ایم که در آن آموزش هایی را از مبتدی تا حرفه ای در حوزه هوش مصنوعی به آنها خواهیم داشت و در ادامه پروژه هایی را در این زمینه از دستگاه ها، موسسات و ... می گیرند.

به گفته رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه، این اولین مرکز رشد هوش مصنوعی در بین دانشگاه های غرب کشور است.

دودمان تیپی در ادامه با اشاره به برخی پروژه های نیمه تمام این دانشگاه، اظهارکرد: مرکز رباتیک، مرکز چاپ سه بعدی و مرکز سی ان سی از جمله این پروژه های تحقیقاتی و آموزشی هستند.

وی افزود: این سه مرکز که برخی از آنها در ایران منحصربفرد هستند، به منظور انجام تحقیقات و آموزش برای رشته های برق، کامپیوتر، مکانیک و مهندسی شیمی راه اندازی شده اند.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه ادامه داد: همچنین با وجود چنین مراکزی امکان اضافه شدن برخی رشته ها و گرایشات دیگر مانند مواد و هوا فضا در این دانشگاه فراهم شده است.

وی در ادامه در خصوص پروژه ساخت مرکز رباتیک در این دانشگاه گفت: فاز اول این پروژه را آغاز کرده ایم و فاز دوم هم در دستور کار قرار گرفته و تا پایان سال به بهره برداری می رسد.

دودمان تیپی اضافه کرد: در فاز اول چند دستگاه رباتیک صنعتی بزرگ را در مرکز مستقر کرده ایم تا خطوط تولید را برای دانشجویان شبیه سازی کرده باشیم.

وی در خصوص مرکز چاپ سه بعدی هم گفت: در این مرکز که در ایران منحصربفرد است، حدود ۱۰ دستگاه چاپگر سه بعدی را  نصب کرده ایم.

به گفته این مسئول، علاوه بر این دو مرکز، مرکز برش سی ان سی دانشگاه با ماشین های به روز این رشته هم راه اندازی شده که در زمینه انواع برش های فلز، چوب و سنگ می توان از آنها استفاده کرد.  

می خواهیم در مدیریت سبز دانشگاه الگو باشیم

دودمان تیپی در بخش دیگری از این گفت و گو یکی دیگر از پروژه های مهم در حال اجرا در دانشگاه صنعتی کرمانشاه را پروژه مدیریت سبز عنوان کرد و گفت: در حال حاضر میزان مصرف برق در این دانشگاه بدون احتساب سیستم های خنک کننده کمتر از ۳۰۰ کیلووات است، اما توان تولید حدود نیم مگاوات انرژی را تا حدود یک ماه دیگر خواهیم داشت.

وی با بیان اینکه می خواهیم انرژی مصرفی دانشگاه را خودمان تامین کرده و حتی در ساعات پیک مصرف هم به شبکه کمک کنیم، خاطرنشان کرد: تامین انرژی مصرفی در دانشگاه از طریق راه اندازی مولد ترکیبی نیرو که ورودی آن نیروی نور خورشید و باد و خروجی آن ایجاد برق خواهد بود، صورت می پذیرد.

وی ادامه داد: همچنین یک سیستم مداربسته را طراحی کرده ایم تا فاضلاب دانشگاه را تصفیه کرده و به فضای سبز بازگردانیم که این پروژه هم تا پیش از زمستان به اتمام خواهد رسید.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه خاطرنشان کرد: البته تا پیش از این سه حوضچه تصفیه ته نشینی فاضلاب را در دانشگاه داشتیم، اما در حال حاضر حوضچه چهارم و سیستم اُزن زنی و تصفیه آن را می خواهیم راه اندازی کنیم.

وی تاکید کرد: با اجرای این دو پروژه می خواهیم در مدیریت سبز دانشگاه و تولید نور یک الگو در کشور باشیم.

وی در بخش دیگری از این گفت و گو در خصوص اعتبارات سفر ریاست جمهوری برای این دانشگاه هم گفت: سال گذشته از محل سفر رئیس جمهوری به استان حدود ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه های دانشگاه صنعتی مصوب شد که کمتر از نیمی از آن تحقق پیدا کرده است.

وی افزود: مقرر شد حدود ۳۰ میلیارد تومان از این رقم را وزارت نفت و ۹۵ میلیارد تومان آن را سازمان برنامه و بودجه تامین کند که تاکنون حدود ۳۰ میلیارد تومان وزارت نفت محقق شده که جای قدردانی دارد.

رئیس دانشگاه صنعتی کرمانشاه با گلایه از سازمان برنامه و بودجه گفت: متاسفانه از مجموع ۹۵ میلیارد تومانی که قرار بود این سازمان تامین کند، تنها حدود ۳۰ میلیارد تومان آن محقق شده است.

وی اضافه کرد: از اعتباری که قرار بود سازمان برنامه و بودجه به دانشگاه تزریق کند، ۳۰ میلیارد تومان برای توسعه فضای فیزیکی دانشگاه، ۳۵ میلیارد تومان برای تکمیل مجموعه های فرهنگی و ورزشی مانند مسجد و استخر و ۳۰ میلیارد تومان هم برای تکمیل خوابگاه هزینه می شد که تاکنون درصد کمی از آنها تامین شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.