مدیرگروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به بازگشت نعمت خدادای شنوایی با کاشت حلزون به ناشنوایان، گفت: پس از تهران و مشهد کاشت حلزون شنوایی در شیراز آغاز شد و طی ۲۰ سال گذشته کاشت حلزون شنوایی برای حدود ۲ هزار و ۴۰۰ ناشنوا در شهر شیراز انجام شده است.

کاشت ۲۴۰۰ حلزون شنوایی در شیراز/ ۶۰ درصد ناشنوایی نوزادان ژنتیکی است

به گزارش قدس آنلاین، بصیر هاشمی، مدیرگروه گوش و حلق و بینی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به تشریح چگونگی کاشت حلزون شنوایی برای ناشنواها پرداخت و گفت: به طور متوسط از هر یک هزار نفر در بدو تولد، یک کودک ناشنوا به دنیا می‌آید که تا ۳۰ سال گذشته نیز کاری برای بازگشت شنوایی به کودکان و یا دیگر افراد ناشنوا انجام نمی‌شد اما با انجام تحقیقات و پیشرفت علم با کاشت حلزون شنوایی این نعمت خدادادی به فرد باز می‌گردد.  

وی افزود: پس از تهران و مشهد کاشت حلزون شنوایی در شیراز آغاز شد و طی ۲۰ سال گذشته کاشت حلزون شنوایی برای حدود ۲ هزار و ۴۰۰ ناشنوا انجام شده است که بیشتر متقاضیان از جنوب کشور بودند.

هاشمی با اشاره به اینکه بهترین زمان درمان برای نوزادان ناشوا تا حداکثر دو سالگی است، اظهار کرد: پس از تشخیص و غربالگری و توانبخشی کار جراحی برای کاشت حلزون شنوایی انجام می‌شود که بعد از آن با توان بخشی گفتاری و تربیت شنیداری قادر خواهند بود همچون کودکان عادی بشنوند و صحبت کنند.

وی درخصوص کاشت حلزون شنوایی برای درمان ناشنوایی بزرگسالان نیز گفت: گروه دیگر بزرگسالانی هستند که در طول زندگی خود بنابه دلایل مختلفی نظیر تصادفات رانندگی، بیماری و… دچار ناشنوایی می‌شوند که برای کاشت حلزون شنوایی باید دارای ناشنوایی دوطرفه و مطلق باشند از این‌رو پس از تشخیص و معاینه با کاشت حلزون شنوایی مشکل این دسته از افراد نیز برطرف خواهد شد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز کاشت حلزون شنوایی را یک کار گروهی توصیف کرد و ادامه داد: پس از تشخیص و معاینه کار جراحی کاشت انجام می‌شود و در ادامه پزشکان شنوایی سنج کار تنظیم دستگاه را برعهده دارند تا همکاران گفتار درمان، زبان‌آموزی را با بیماران تمرین کنند.  

هاشمی با بیان اینکه دستگاه حلزون شنوایی بسیار گران قیمت است، تأکید کرد: نزدیک به ۱۲ هزار دلار هزینه هر دستگاه بوده که با حمایت وزارت بهداشت و درمان و هیئت امنای ارزی به صورت تقریبا رایگان در اختیار کسانی که در کمیسیون‌ها تایید شوند، قرار می‌گیرد و متقاضیان تنها هزینه جراحی‌ و بیمارستان را پرداخت می‌کنند. 

این متخصص گوش و حلق و بینی مشکلات بیماران در کاشت حلزون شنوایی را مورد توجه قرار داد و بیان کرد: گرچه دستگاه حلزون شنوایی در اختیار بیماران قرار می‌گیرد اما هزینه‌های جانبی بسیاری نظیر تعویض و یا تعمیر قطعات وجود دارد که خیلی مورد توجه واقع نشده از این رو مسئولان و موسسه‌هایی که با این موضوع مرتبط هستند پشتیبانی جانبی پس از کاشت حلزون شنوایی داشته باشند چراکه پس از گذشت دوسال از کاشت، برخی از خانواده‌ها که وضعیت مالی مناسبی ندارند این دستگاه را به دلیل عدم توانایی در تامین قطعات و تعمیر کنار می‌گذارند.  

هاشمی ادامه داد: بیش از ۶۰ درصد ناشنوایی کودکان در بدو تولد ژنتیکی است از این رو پس از کاشت حلزون شنوایی برای کودک، والدین باید تست‌ و روش‌های آزمایش ژنتیکی را برای تشخیص ژن معیوب انجام دهند که دارای هزینه‌های بالایی است و خیلی‌ها توانایی پرداخت را ندارند بنابراین غربالگری قبل از بارداری دوباره اینگونه والدین نیاز به حمایت دارد.  

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز مشکل اکثر افراد متقاضی کاشت حلزون شنوایی را اسکان دانست و تصریح کرد: کسانی که از شهرستان‌ها و یا استان‌های دیگر کاشت حلزون شنوایی را انجام می‌دهند برای طی کردن توان بخشی و تربیت شنیداری نیازمند اسکان مناسب برای اقامت چندروزه هستند از این‌رو از خیران و مدیران خواستاریم مکانی را به عنوان خوابگاه درنظر بگیرند چراکه سرگردانی خانواده‌های فرد ناشنوا اکنون تبدیل به معضل شده است.

وی علت‌های ناشنوایی را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از علت‌های ناشنوایی ژنتیکی است و با تحقیقات انجام شده اکثرا در اثر ازدواج‌های فامیلی این اتفاق رخ می‌دهد که باعث ایجاد ژن معیوب ناشنوایی می‌شود اما در کنار آن خانواده‌هایی هستند که شاید ازدواج فامیلی نداشتند اما به دلیل ژن انفرادی، فرزند آن‌ها دچار ناشنوایی شده است.

این متخصص گوش و حلق و بینی ادامه داد: عفونت‌های بعد از تولد یکی دیگر از دلایل ناشنوایی بوده بدین صورت که نوزاد پس از تولد ممکن است دچار منژیت، عفونت خونی، زردی و یرقان بالا و ضربه به نوزاد شود که در نهایت به ناشنوایی منتهی شود همچنین از هر ۵۰ نوزادی که در آی سی یو نوزادان بستری می‌شوند یک نوزاد امکان ناشنوا شدن را دارد بنابراین با غربالگری که در استان فارس به خوبی در انجام است این نوزادان زودتر از موعد شناسایی خواهند شد تا کار کاشت حلزون را در زمان خود انجام دهند.

هاشمی از مطالعات و پژوهش در حوزه ناشنوایی و کاشت حلزون شنوایی خبر داد و گفت: با همکاری بین مراکز علوم پزشکی کشور پژوهش‌هایی در زمینه ناشنوایی و کاشت حلزون انجام شده که نتایج آن در کنگره‌های بین المللی مطرح و مجلات علمی مطرح دنیا به چاپ رسیده‌است که طرح پژوهشی بررسی بیماران نوروپتی برای کاشت حلزون شنوایی و افرادی که گوش آن‌ها به درستی تشکیل نشده از نمونه‌های تحقیقاتی پزشکان متخصص حوزه گوش و حلق و بینی است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته کاشت حلزون شنوایی تحت پوشش بیمه قرار نداشت، گفت: به دلیل قرارگیری جراحی کاشت حلزون در زمره بیماران خاص بیمه‌ها این عمل جراحی را عهده‌دار نمی‌شدند و هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت هزینه‌های آن را پرداخت می‌کرد که از سال گذشته به بیمه‌های درمانی تکلیف شد که را تحت حمایت قراردهند از این رو در شهر شیراز به تبع سایر مراکز درمانی کشور حمایت بیمه از جراحی کاشت حلزون درحال انجام است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.