افق‌گشایی از مهم‌ترین اهداف در عملیات مسجد به مسجد است. چراکه مساجد شاخص آفتی دارند، آن هم این است که تصور می‌کنند به نقطه مطلوبی دست یافته‌اند، درحالی‌که باید بدانند با مطلوب فاصله دارند و برای رسیدن به آن نقطه باید کمر همت ببندند و تلاش کنند تا مسجد مقدمه‌ساز ظهور شود.

مساجد باید مقدمه ساز ظهور شوند

حجت الاسلام امید محلاتی معاون راهبری بنیاد هدایت، با اشاره به آغاز مرحله دوم عملیات مسجد به مسجد، به تبیین اهداف اجرای این عملیات پرداخت و اظهار داشت: این عملیات یکسری هدف‎گذاری‌هایی همچون شناسایی مساجد شاخص کل کشور و سپس اشتراک‌گذاری گفتمان امامت و محتواهای موجود در این زمینه را دنبال می‌کند تا مأموریتی که به عهده امامان است به آن‌ها منتقل شود.

وی با اشاره به ویژگی‌های مسجد شاخص افزود: مسجد شاخص از نظر ما سه ویژگی مهم دارد. یکی اینکه در حوزه امامتش، امام باید حداقل اقتضائات امامت را دارا باشد. دوم اینکه باید تشکیلاتی نیز در مسجد راه افتاده باشد و امام تنها نباشد و تیم داشته باشد. سوم اینکه که خود مسجد هم باید دارای ظرفیت‌های مناسب باشد.

معاون راهبری بنیاد هدایت در ادامه به اهداف دیگری که در اجرای این عملیات دنبال می‌شود اشاره و عنوان کرد: افق گشایی از مهم‌ترین این اهداف است چراکه مساجد شاخص آفتی دارند، آن هم این است که تصور می‌کنند به نقطه مطلوبی دست یافته‌اند، درحالی‌که باید بدانند با مطلوب فاصله دارند و برای رسیدن به آن نقطه باید کمر همت ببندند و تلاش کنند تا مسجد مقدمه ساز ظهور شود.

وی اضافه کرد: هدف دوم انتقال حال خوش و ایجاد انگیزه در امام و تیم اجرایی مسجد و هدف سوم شناسایی و استقرار ظرفیت و داشته‌های مسجد است. اکنون قریب به هزار مسجد در سطح کشور شناسایی و بازدید شدند تا این اهداف محقق شود و اکنون در آستانه گام دوم این عملیات هستیم و تحلیل‌های راهبردی و جدی از این شناسایی‌ها به دست آوردیم.

معاون راهبری بنیاد هدایت تحلیل این داده‌ها را منشأ طراحی‌های لازم برای گام دوم دانست و بیان داشت: در گام دوم قرار است چند اتفاق جدی را رقم بزنیم؛ یکی از این اتفاقات تشکیل مجامع تخصصی مساجد به صورت استانی است. ما به سراغ مساجد شاخص و برتر رفتیم و کارویژه‌های و فعالیت‌های خاص‌شان را شناسایی و رصد کردیم و یکی از اهداف کلان ما این بود که به‌واسطه این مساجد بتوانیم جریان ایجاد کنیم و برای همین به سراغ مساجد برتر رفتیم. برای به جریان انداختن یکسری موضوعات و مدل امامت، مساجدی را انتخاب کردیم که این سه ویژگی را داشته باشند؛ از مدیران کل هر استانی تقاضا داریم که کمک کنند تا مجامع تخصصی این مساجد راه اندازی شود، چراکه می‌خواهیم در هر استانی حداقل سه تا از این مجموعه‌ها براساس ملاک فراوانی، نظام اولویت‌های کشور و ابلاغیه‌های رهبر معظم انقلاب و دغدغه‌ها و اقتضائات هر استان شکل بگیرد تا با یکدیگر انتقال تجربه و هم‌اندیشی کنند و در نهایت هم‌افزا شوند. چراکه اشتراک‌گذاری ظرفیت‌ها، ایده‌ها و تجربیات این مساجد راهگشاست. ما می‌توانیم از این مساجد پشتیبانی کنیم، چراکه این‌ها رأس المال ما در حوزه مساجد هستند و تمام تلاش‌مان را به صورت ملی برای پشتیبانی‌های مختلف اعم از محتوایی و آموزشی و… از این مساجد خواهیم داشت تا بتوانیم این‌ها را ارتقا دهیم.

وی به دیگر اهدافی که برای تشکیل این مجامع تخصصی دنبال می‌شود، اشاره و بیان کرد: از دیگر اهداف ما این است که یک مسئولیت اجتماعی را به آنان منتقل کنیم و از خود مسجد بخواهیم سایر مساجد را در حوزه موضوعی خاص که خود نیز در آن فعال است شناسایی کند؛ بنابراین در گام دوم یکی از کارهای جدی که دنبال می‌شود تشکیل این مجامع تخصصی و راه‎اندازی گعده‌های شهرستانی مساجد برتر است که موضوع گعده نیز

همین یکی شدن و هم افزا شدن و تداوم این ارتباط است. سعی داریم ادبیات پیشرفت را با این مساجد به اشتراک بگذاریم و از آنان بخواهیم پرچم به قله نزدیکیم را در مساجدشان بالا ببرند.

حجت الاسلام امید محلاتی بیان داشت: قرار است سند مساجد برتر استان نیز تنظیم و تبدیل به یک سند راهبردی شود تا بتوان براساس آن وضعیت مساجد استان‌ها را تحلیل کرد.

وی افزود: برنامه ریزی ما این است که در طول سه ماه آینده این اتفاق را رقم بزنیم اما کار مجامع کار ادامه داری خواهد بود. در گام دوم به سراغ مساجد جامانده نیز می‌رویم و چنین مساجدی نیز به مجامع تخصصی ما اضافه می‌شوند. در گام دوم از مدیر اداره و تیم راهیاری و… می‌خواهیم که مساجد درجه دو و سه را نیز شناسایی کنند، مساجدی که دارای یک یا دو ویژگی از مجموع سه ویژگی معیار ما برای تشخیص مسجد شاخص را دارا هستند؛ در گام سوم نیز این مجامع، تخصصی‌تر به موضوعات مختلف خواهند پردازند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.