شمس با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی همزمان برای پیشرفت اکران سینما و برخط تاکید کرد: با دسترسی آسان به پلتفرم‌ها مردم به راحتی به آن‌ها رجوع می‌کنند تا با کیفیت بهتری فیلم ببینند، درعین حال باید سازوکاری اندیشید که اکران در سالن‌های سینما و آنلاین به موازات هم رونق بگیرد.

نیازمند پیشرفت همزمان اکران سینما و برخط هستیم

به گزارش قدس آنلاین، «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس که از ۴ آبان ‌ماه به شبکه نمایش خانگی آمده، با فروشی نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان، رکورد تازه‌ای در اکران برخط ثبت کرده است. این در حالی است که پیش‌تر با فروش بیش از ۳ میلیارد تومان در دو روز آغاز اکران نیز رکورد زده بود و هفته نخست در پلتفرم فیلیمو نیز بیش از ۶ میلیارد تومان فروش داشته است. این فیلم که روایتگر داستانی عاشقانه و ملتهب است در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و با گیشه ۳۴ میلیارد تومانی، عنوان پرفروش‌ترین اثر غیرکمدی تاریخ سینمای ایران را از آن خود کرد. با امید شمس درباره شرایط اکران برخط فیلم‌ها و چالش‌های آن به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

امید شمس
امید شمس

اکران برخط در سال‌های اخیر فراز و فرودهای بسیاری را تجربه کرد؛ از نگرانی و تردید فیلمسازان نسبت به این نوع اکران تا امروز که فیلمی مانند «ملاقات خصوصی» در کمتر از سه روز نخست نمایش در پلتفرم‌ها بیش از ۳ میلیارد تومان می‌فروشد، به نظر شما این جریان برای رسیدن به موفقیت ‌چه روندی را پشت سر گذاشته است؟

طبیعتاً پلتفرم‌ها دست به یک فرهنگ‌سازی زدند و شرایط هم به گونه‌ای بود که این روند را تسهیل کرد. زمانی که کرونا برای مدتی طولانی سینماها را تعطیل کرد و ناآرامی‌های سال گذشته رونق سینما را کاهش داد، بیشتر مردم سریال‌ها و فیلم‌های سینمایی را از طریق پلتفرم‌ها تماشا می‌کردند. در این میان پلتفرم‌هایی مانند فیلیمو، نماوا، فیلم‌نت و... نسبت به بقیه قوی‌تر بودند به ویژه فیلیمو که نسبت به سایر پلتفرم‌ها از کیفیت بهتری برخوردار است. نکته مهم‌تر اینکه دسترسی به آن‌ها آسان شده که مردم به راحتی به آن‌ها رجوع می‌کنند تا با کیفیت بهتری فیلم ببینند و همین مسئله سبب شده همه یک حساب کاربری داشته باشند. در کنار این البته بُعد اخلاقی هم مطرح است که موجب شد این بستر به وجود بیاید تا به طور قانونی در دسترس عموم باشد و قوت بگیرد.

البته سریال‌های نمایش خانگی هم در فراگیر شدن پلتفرم‌ها نقش عمده‌ای داشتند.

بله، به نظرم سریال‌ها بودند که موجب اتصال مردم و خو گرفتنشان با پلتفرم‌ها شدند. از سویی دیگر صدا و سیما هم با کاهش کیفیت برنامه‌هایش مخاطب زیادی ندارد و حتی مردم هم کمتر بیننده شبکه‌های ماهواره‌ای هستند و پلتفرم‌ها جایگاه بهتری دارند.

با این حال یکی از معضلات اصلی اکران برخط، قاچاق فیلم‌ها در کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های ماهواره‌ای است.

بله و دلیلش نبود کپی‌رایت در ایران است و به محض اینکه سریال و فیلمی در پلتفرم‌ها به نمایش درمی‌آید به سرعت در کانال‌های تلگرامی، سایت‌های غیرقانونی و ماهواره پخش می‌شود، اما اگر کپی‌رایت باشد قطعاً جلوی این تخلف‌ها گرفته خواهد شد. متأسفانه عده بسیاری هم فیلم و سریال‌ها را از طریق همین مجراهای غیرقانونی می‌بینند، در عین حال برخی افراد باوجدان هم هستند که می‌دانند بازگشت هزینه‌های یک فیلم سینمایی و سریال چقدر سخت است و تماشای قانونی این آثار چقدر به بهبود و رونق این چرخه کمک می‌کند اما این موضوع برای برخی قابل درک هم نیست و کار خودشان را می‌کنند. در حالی که بسیار ساده است که کپی‌رایت را اجرا کنیم و مانند همه کشورها به راحتی می‌توان آی‌پی شخصی که غیرقانونی فیلم را دانلود کرده ردیابی کرد یعنی اگر قانون رعایت می‌شد فیلمی مانند «ملاقات خصوصی» به جای اینکه روزی یک میلیارد بفروشد شاید روزی ۱۰میلیارد می‌فروخت و شرایط خیلی متفاوت می‌شد در حالی که عدم پیگیری این تخلفات و نبود سازوکاری برای اجرای کپی‌رایت قطعاً به سینما آسیب‌های جدی وارد می‌کند.  

نیازمند پیشرفت همزمان اکران سینما و برخط هستیم

و در این میان پلتفرم‌ها برای کاهش این معضل چه می‌توانند بکنند؟

البته این را هم باید در نظر بگیریم که به قدری دسترسی به پلتفرم‌ها آسان شده که هر کسی دیگر حوصله ندارد فیلم‌ها را از این کانال‌ها دانلود کند. از طرفی شبکه‌های ماهواره‌ای هم فیلم‌ها را با کیفیت بد پخش می‌کند و به قدری حین نمایش فیلم تبلیغات دارد که اگر کسی بخواهد برای تماشای یک فیلم زمان بگذارد ترجیح می‌دهد آن را با کیفیت بهتری ببیند و می‌رود سراغ همان پلتفرم‌ها.

اکران آنلاین یک تیغ دولبه است؛ با وجود فرهنگ‌سازی و ترویج فیلم دیدن اما این نگرانی هم وجود دارد که تعداد سینماروها را کاهش بدهد. به نظر شما اکران برخط می‌تواند به سالن‌های سینما ضربه بزند؟

بالاخره ضربه‌اش را زده و خیلی‌ها منتظر می‌شوند فیلم به اکران برخط برسد بعد آن را تماشا کنند و طبیعتاً رونق سینما کاهش پیدا کرده که بسیار هم دردناک است اما نمی‌دانم کشورهای دیگر چه سازوکاری دارند که هم رونق سالن‌های سینمایشان حفظ شده و هم پلتفرم‌ها به خوبی و همپای آن پیش می‌روند و هیچ چیزی مانع پیشرفت این دو بخش نیست. اما سینمای ایران دچار یک چرخه بیمار و معیوبی شده که حتی در شیوه اکران فیلم‌ها و در نحوه حمایت از گونه‌های مختلف هم با مشکل مواجه‌ایم، مثلاً از گونه کمدی یک‌ جور حمایت می‌کنند، اما در مقابل به سینمای اجتماعی آنچنان توجه نمی‌شود و در نهایت همه این‌ها تأثیر خودش را می‌گذارد.

این در حالی است که فیلم شما در شرایط نامطلوبی هم اکران شد.

بله در بدترین شرایط! تا «ملاقات خصوصی» به نمایش درآمد ناآرامی‌ها آغاز شد، سپس زمان برپایی جشنواره فجر بود و پس از آن هم عید نوروز. در حالی که قرار بود فیلم ما سانس‌های بهتری داشته باشد اما یک فیلم کمدی اکران شد و همه سانس‌ها به این فیلم اختصاص پیدا کرد. به نظرم اگر «ملاقات خصوصی» شرایط خوبی داشت قطعاً می‌توانست رکورد بهتری ثبت کند.

این دقیقاً همان توزیع ناعادلانه سانس‌ها با این توجیه است که کمدی‌ها خوب می‌فروشند.

بله مشکل فیلم ما هم این بود که سالن‌ها پر می‌شدند اما به آن سانس بیشتر نمی‌دادند. به نظرم در دولت جدید رویکردها به این سمت سوق پیدا کرده؛ از مجوز ساخت و پروانه نمایش کمدی تا حمایت در اکران.

الان دیگر فیلمی در گونه اجتماعی مانند «ملاقات خصوصی» سراغ نداریم که ساخته شود. اغلب یا کمدی می‌سازند یا سفارشی و سازمانی. هر کسی هم که می‌خواهد فیلم بسازد می‌گویند فضا تلخ است و باید کمدی بسازیم و توجیه‌شان این است که مردم می‌خواهند بروند سینما و حالشان خوش شود. مگر مردم با یک ساعت خندیدن حالشان خوب می‌شود؟ حال مردم با بهبود وضعیت اقتصادی خوب می‌شود نه یک ساعت خندیدن! اما به ‌کمدی مانند یک مُسکن موقت نگاه می‌شود که این هم سیاست‌گذاری اشتباهی است و دیگر مهم نیست که چه تأثیری بر فرهنگ ما و صنعت سینما می‌گذارد، در حالی که با این روند رشد اندیشه از میان می‌رود و سینما و فرهنگ را نابود می‌کند. حتی به من هم پیشنهاد ساخت کمدی می‌شود اما رسالت و وجدان من نمی‌پذیرد که روی موجی سوار شوم که تجارت و پول منجر به از بین بردن فرهنگ شود، بنابراین تا جایی که امکانش باشد سعی می‌کنم مسیر خودم را بروم.

آمار فروش «ملاقات خصوصی» در اکران آنلاین چطور است؟ فکر می‌کنید رکورد فروش در گیشه را بزند؟

فروش فیلم روی یک شیب منطقی پیش می‌رود و تاکنون نزدیک به ۱۰ میلیارد تومان فروش داشته و امیدوارم به رکورد خوبی دست پیدا کند. بله اگر این طور پیش برود شاید بتواند رکورد فروش خودش در گیشه را هم بزند. در برخط که رکورد کمدی‌ها را هم زده و تا حالا فیلمی نداشتیم که این قدر فروش داشته باشد.

نیازمند پیشرفت همزمان اکران سینما و برخط هستیم

فکر می‌کنید علت چنین استقبالی از فیلم چیست؟

با توجه به معضل قاچاق فیلم‌ها راستش توقع نداشتم در اکران آنلاین به چنین فروشی دست پیدا کند اما همیشه فکر می‌کردم در اکران سینما و برخط مورد استقبال واقع شود و این را هم از زمان جشنواره فجر متوجه شدم. زمانی که بلیت‌ها پیش‌فروش می‌شد در همان ساعت اول به فروش رفت و ایام جشنواره هم سالن‌ها ظرفیت خالی نداشت؛ آن زمان متوجه شدم مخاطب با فیلم ارتباط خوبی برقرار کرده و حتماً در اکران هم استقبال خوبی از آن می‌شود اما متأسفانه فیلم یک سال توقیف بود، در حالی که اگر ایام عید اکران می‌شد رکورد خوبی را ثبت می‌کرد اما آن قدر برایش حاشیه ایجاد شد و سنگ‌اندازی کردند که همه چیز تغییر کرد. به نظرم امروز اکران آنلاین این فیلم نشان می‌دهد که چه ظرفیت خوبی در فروش داشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.