یک اقتصاددان در واکنش به نامه وزیر صمت به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر لغو پیمان سپاری فرش گفت: معافیت از پیمان سپاری ضمن اینکه به فعالان  این حوزه مجوز گران فروشی می دهد، این پیام را به آنها مخابره می کند که دولت چشم بر محل مصرف ارز حاصل از صادرات آنها بسته است.

به مخاطره انداختن بازار ارز به خاطر فرش دستبافت با یک هزارم سهم در بازار صادرات

رضا غلامی در واکنش به نامه وزیر صمت به وزیر اقتصاد و رئیس کل بانک مرکزی مبنی بر لغو پیمان سپاری فرش دستبافت و ممنوعیت اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی در گفت و گو با خبرنگار قدس گفت: معافیت از پیمان سپاری ضمن اینکه به فعالان  این حوزه مجوز گران فروشی می دهد، که این پیام را به آنها مخابره می کند که دولت چشم بر محل مصرف ارز حاصل از صادرات آنها بسته است.

این اقتصاددان می افزاید: لغو پیمان سپاری فرش به معنای این است که ارز آن به صرفه نیست. وقتی کارگر فرشباف 150 دلار در ماه حقوق می گیرد چرا به صرفه نیست.  اگر به صرفه نیست چرا اصرار دارید آنرا به این شکل به صرفه کنید؟ دوم اینکه وقتی به صادر کننده فرش می گویید برو ارز خود را  بفروش، کجا باید بفروشد. نگر ما دو بازار رسمی بیشتر داریم؟ یکی نیما و دیگری 28500  است. اگر اذن به فروش آزاد ارز می دهید یعنی بازار آزاد را تقویت می کنید، این سیاست در راستای کنترل بازار ارز نیست، بلکه سیاست گذار عملا دارد بازار آزاد را بازار رسمی می کند. در حالی که بازار سوم که بازار قاچاق است، غیر رسمی است و اگر این طورباشد کنترل بازار به شدت سخت می شود.

غلامی با اشاره به اینکه این سیاست در راستای منافع تجار فرش است چرا که فرش در بازارهای بین الملی تا سه هزار دلار هم فروش می رود و فرش های ابریشمی تا شش هزار دلار هم فروخته می شود می افزاید: به نظر می رسد این سیاست ها در راستای اهداف تجار فرش است نه تولید کنندگان. این سیاست غلط است و نه تنها باعث می شود بازار ارز به هم بریزد که در راستالی تامین منافع تولید کننده نیست.

وی با یاداوری اینکه ارز حاصل از صادرات صنعت فرش حدود 50 میلیون دلار هست تاکید می کند: اگر می خواهیم از صنعت فرش حمایت کنیم می توانیم با سایر ابزارها مثل تعرفه، حقوق ورودی، شرکت در نمایشگاه های بین الملی و.. به آنها کمک کنیم و دلیلی ندارد بازار ارز را به خاطر یک متغیر کوچک که یک هزارم سهم در بازار صادرات دارد به هم بریزیم.

گفتنی است: عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با ارسال نامه‌ای به وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به ممنوعیت اخذ هرگونه تعرفه و عوارض صادراتی و الزام به پیمان سپاری ارزی در خصوص صادرات صنایع دستی به جز میزان ارزش مواد اولیه مصرف شده در آن، موضوع بند ک تبصره ۹ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد: بر اساس تصمیمات متخذه در یکصد و هفدهمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مندرج در ابلاغیه شماره ۲۵۰۳/۱/۱۰/ ص مورخ ۲۷/‏۰۳/‏۱۴۰۲ با موضوع بررسی مشکل رفع تعهد ارزی صادرات فرش دستباف، جدول میزان قیمت و ارزش مواد اولیه فرش دستباف با توجه به تقسیم بندی انجام شده از انواع فرش‌های دستباف صادراتی، ذیل ردیف‌های تعرفه‌ای کدهای اچ اس این حوزه، با نظر دستگاه متولی تخصصی در حوزه فرش دستباف ایران (مرکز ملی فرش و صنایع خلاق) به شرح زیر اعلام می‌شود:

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.