مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با برنامه‌های مختلف هنری زمینه رشد و پرورش دانش‌آموزان را در دو گروه‌ سنی کودک و نوجوان فراهم می‌کند و در این مسیر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مجتمع فرهنگی- هنری امام خمینی(ره)، توجه ویژه‌ای به دانش‌آموزان منطقه کم‌برخوردار خواجه‌ربیع مشهد دارد.

پرورش استعدادهای هنری در سایه سار مکتب هنر رضوی

به گزارش آستان نیوز، این مؤسسه با سابقه بیش از 3 دهه فعالیت در زیر سایه پرچم بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در برگزاری برنامه‌های خود در رشته‌های گوناگون هنری توجه خاصی نیز به نیازهای دانش‌آموزان داشته که این امر در چند سال اخیر با توجه به نقش اثرگذار هنر در انتقال آموزه‌های ملی و مذهبی با جدیت بیشتری دنبال شده است. در ادامه به مناسبت گرامی‌داشت 13 آبان؛ روز دانش‌آموز، گزیده‌ای از این برنامه‌های هنری را معرفی می‌کنیم. 
 

برگزاری دوره‌های آموزشی متنوع
مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره) از دیرباز محفلی دوست‌داشتنی برای دانش‌آموزان منطقه خواجه‌ربیع مشهد بوده است و با برگزاری برنامه‌های متنوع به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی توانسته پیوند خاصی بین کودکان و نوجوانان منطقه و بارگاه ملکوتی رضوی ایجاد کند. 
این مؤسسه به تازگی فضای آموزشی خود را در این مجتمع افزایش داده است چنان‌که تابستان امسال با برگزاری دوره‌های آموزشی هنری متنوع ویژه کودکان و نوجوانان، نقش مهمی در پر کردن اوقات فراغت دانش‌آموزان منطقه در فصل تابستان داشت. در این میان، مؤسسه در فصل پاییز با توجه به گشایش مدارس، برنامه‌های آموزشی خود را به گونه‌ای طرح‌ریزی کرد تا دانش‌آموزان همچنان بتوانند از ظرفیت آموزشی مجتمع استفاده کرده و دوره‌های هنری خود را در سطوح بالاتر ادامه دهند. بنابراین، این دوره‌ها در حال حاضر در روز تعطیلی مدارس یعنی پنجشنبه‌ها به صورت فشرده در دو شیفت صبح و بعدازظهر برپا می‌شود. از جمله این دوره‌های آموزشی می‌توان به «تصویرسازی»، «خط تحریری»، «نقاشی»، «خوشنویسی»، «طراحی» و «سفال»، اشاره کرد. 
 

اهدای بورسیه هنری به دانش‌آموزان مستعد
همچنین مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به منظور تشویق هر چه بیشتر دانش‌آموزان به ادامه دوره‌های هنری، برنامه‌هایی همچون مسابقه‌های هنری و نمایشگاه‌هایی از آثار هنرجویان مجتمع فرهنگی و هنری امام خمینی(ره) برپا می‌کند. در این میان، برگزاری چنین برنامه‌هایی موجب شناسایی استعدادهای هنری منطقه شده است. به طور مثال مسابقه «امام مهربان من» در سه رشته طراحی، نقاشی و سفالگری در دهه پایانی ماه صفر امسال برگزار شد. از آنجایی که طبق فراخوان مسابقه، شرکت در آن برای عموم دانش‌آموزان آزاد بود، علاوه بر هنرجویان دوره‌های آموزشی هنری مجتمع، سایر هنردوستان منطقه نیز در این مسابقه شرکت کردند و دست‌اندرکاران برگزاری مسابقه موفق به کشف چند استعداد برتر در این برنامه شدند. 
این مؤسسه با توجه به مأموریت‌های خود در این مجتمع با اهدای بورسیه هنری آموزشی از چنین استعدادهای برتری حمایت می‌کند و برای آنان امکانات آموزشی ویژه‌ای را برای پرورش استعدادهایشان فراهم می‌کند.
همچنین این مجتمع در مناسبت‌های مختلف همچون هفته ملی کودک با برگزاری جشن‌های کودکانه و اجرای نمایش‌های جذاب و اثرگذار، میزبان گروه‌های دانش‌آموزی منطقه به ویژه در مقطع دبستان است و لحظات شیرین و پرخاطره‌ای را در ذهن این شکوفه‌های آینده‌ساز جامعه ماندگار می‌کند. البته مؤسسه درصدد ادامه برگزاری چنین برنامه‌های فرهنگی و هنری در دیگر ایام سال در روزهای پنجشنبه نیز است تا زمینه حضور پررنگ‌تر دانش‌آموزان در روزهای تعطیلی مدارس در مجتمع امام خمینی(ره) فراهم شود. 
 

تولید آثار هنری با مشارکت دانش‌آموزان
مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از دیگر ظرفیت‌های خود نیز برای خدمات‌رسانی به دانش‌آموزان استفاده می‌کند چنان‌که آنان می‌توانند از کارگاه و دوره‌های آموزشی مکتب هنر رضوان با توجه به گروه سنی و علایق خود استفاده کنند. همچنین در ادوار گوناگون شاهد نمایش آثار دانش‌آموزان هنرمند در نمایشگاه‌های گروهی نگارخانه رضوان این مؤسسه بوده‌ایم. دانش‌آموزان در تولید برخی از آثار دیداری، شنیداری و نمایشی مؤسسه نیز هنرآفرینی داشتند. به طور مثال اجراهای گروه‌های سرود مؤسسه در مناسبت‌هایی همچون ایام پایانی ماه صفر و دهه کرامت در جوار حرم مطهر رضوی یا راه‌آهن و فرودگاه با حضور جمعی از دانش‌آموزان نوجوان انجام می‌شود. 
شایان ذکر است، به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی برنامه‌های متنوع هنری و ادبی با محوریت مکتب هنر رضوی در طول سال به ویژه مناسبت‌های ملی و مذهبی برگزار می‌شود.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.