رییس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر ضرورت جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز اعلام کرد: افراد فرصت طلب بدون هیچ مجوز ساختمانی نسبت به دریافت امتیاز آب، برق و گاز اقدام می کنند که این رویه غلطی در سیستم اداری کشور است.

واکنش چمران به ساخت و سازهای غیرمجاز / فرآیند صدور پروانه ساخت طولانی است

به گزارش قدس آنلاین، مهدی چمران روز چهارشنبه در مراسم روز جهانی شهرسازی که در معاونت معماری و شهرسازی شهر تهران برگزار شد،گفت: برخی افراد فرصت طلب بدون اینکه ابتدا مجوز ساخت و ساز بگیرند زمین را تصرف و با استفاده از رانت نسبت به دریافت امتیاز آب، برق و گاز اقدام می کنند و زمانی که ساختمان ساخته می شود متوجه می شویم که این ساختمان بدون مجوز ساخته شده و باید تخریب شود.

وی افزود: این رویه غلطی در سیستم اداری کشور است و باید دستگاه های مربوطه اقداماتی بیشتری داشته باشند و جلوی افراد فرصت طلب گرفته شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در برخی نقاط شهر تهران به ویژه مناطق ۱۷ و ۱۹ ساختمان سازی بر خلاف وسعت منطقه، محله و حتی کوچه ها ساخته شده اعلام کرد: در زمان های نه چندان دور مناطق ۱۷ و ۱۹ در داخل شهر تهران نبوده اما اکنون که با توسعه شهرنشینی این مناطق جزو مناطق جنوبی تهران است در بازدیدها مشاهده می کنیم که در یک کوچه بسیار باریک و محدود ساختمانی پنج تا ۶ طبقه ساخته می شود که این اقدام به دور از شاخص های معماری و شهرسازی است.

به گفته چمران، در این نوع ساخت و سازها برج سازان و پیمانکاران صاحب ثروت می شوند اما آسیب زیادی به شهر وارد می شود و در برخی شرایط بدلیل افزایش جمعیت، شهرداری مجبور است نسبت به صدور پروانه ساختمانی در بافت های فرسوده اقدام کند.

چمران با بیان اینکه بیشتر ساخت و سازهای غیر اصولی در شهرهای بزرگ از جمله تهران شکل می گیرد گفت: در شهرهای نوبنیاد ساخت و ساز با حساسیت و قوانین خاصی انجام می شود اما در شهرهایی همچون تهران برای اینکه بتوانیم بافت فرسوده را مرمت و بازسازی کنیم مجبوریم با توجه به جمعیت، نسبت به صدور پروانه چند طبقه اقدام کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه رشته های معماری و شهرسازی از هم جدا نیست گفت: بدلیل افزایش دانشجو در سال های گذشته مجبور شدیم تعداد دانشکده ها را افزایش دهیم و رشته های معماری و شهرسازی را از هم جدا کردیم اما اصولی این است که افراد برای اینکه بتوانند در کار معماری و ساختمانی فعالیت کنند ابتدا باید دانش لازم را در زمینه طراحی شهری کسب کرده و در مرحله بعد نسبت به ساخت و ساز اقدام کنند.

وی در بخش کوتاه شدن فرآیند صدور پروانه های ساختمانی نیز گفت: مردم از طولانی بودن این فرآیند ناراحت هستند و ضروری است سیستم اداری در این زمینه اصلاح و به روز رسانی شود.

توجه به آمایش سرزمینی ضروری است

معاون شهرسازی و معماری شهر تهران نیز طی سخنانی در این مراسم، با تاکید بر توجه به آمایش سرزمینی گفت: ۶۵ میلیون جمعیت شهری داریم که ۷۲ درصد این جمعیت در ۱۰۰ شهر کشور ساکن هستند و طبق این آمار باید به آمایش سرزمینی توجه ویژه ای کرد.

حمید رضا صارمی افزود: به هرحال از ۸۵ میلیون جمعیت کشور ۶۵ میلیون جمعیت شهری است و یک شهری داریم حدود سه میلیون جمعیت دارد اما یک شهری نیز داریم حدود سه برابر آن جمعیت دارد و ضروری است که برای کلانشهرها برنامه های ویژه ای داشته باشیم.

صارمی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: طبق آمارها در کشور یک هزار و ۴۰۰ شهر داریم که حدود ۲۵ درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است در حالی که اگر این شهرها بر اساس رتبه و اندازه شکل می‌گرفتند و جمعیت بر اساس فضا، فعالیت و سایر شاخص‌ها، توزیع می‌شد، اکنون تهران و سایر کلانشهرهایی همچون مشهد، تبریز، اهواز،‌ اصفهان و شیراز هم به این شکل نبودند.

معاون شهردار تهران خاطرنشان کرد: اکنون باید پدیده تغییرات جمعیتی را به عنوان یک واقعیت شهری بپذیریم و مواجهه ما با آن، مواجهه عقلانی باشد.

رونمایی از کتاب معماری و شهرسازی

همچنین در پایان این مراسم از کتاب فعالیت های معاونت معماری و شهرسازی در یک ساله اخیر نیز رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.