حدود ۲ ماه از آغاز سال تحصیلی جدید می‌گذرد؛ ولی برخی از کلاس‌های درس در سیستان و بلوچستان در حالی از کمبود معلم رنج می‌برند که یکی از دلایل این امر به اعلام تأخیر نتایج آزمون‌های استخدامی از سوی سازمان سنجش مربوط می‌شود. 

کمبود معلم؛ زخمی که آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان را رنج می‌دهد

به گزارش قدس آنلاین،  سال تحصیلی جدید مدارس و دانش‌آموزان در حالی ۴۷ روز پیش آغاز شده که در این مدت کوچه و خیابان‌ها رنگ و بوی ماه مهر و مدرسه به خود گرفته است.

با وجود اینکه آموزش و پرورش همواره پیش از آغاز سال تحصیلی و همه ساله نسبت به آماده‌سازی مدارس اقدامات زیادی انجام می‌دهد تا یک سال تحصیلی بدون مشکل و حاشیه برگزار شود؛ اما ماجرای کمبود معلم در برخی مدارس، مشکل امروز و دیروز نیست؛ بلکه زخم کهنه‌ای است که هر سال همزمان با آغاز سال تحصیلی تازه می‌شود.

در چنین شرایطی به رغم آنکه برخی مدارس، به جذب معلم بازنشسته اقدام کرده‌اند؛ اما هنوز در برخی مدارس مشکل کمبود نیروی انسانی وجود دارد.

انتقاد والدین و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات از کلاس‌های بی معلم

شماری از والدین دانش‌آموز در شهرستان سرباز گفتند: چند سالی است که طرح جدیدی در نظام آموزشی اجرا شده و هم اکنون بر اساس آن یک معلم برای چند پایه تحصیلی تدریس می‌کند که این امر منجر به کاهش کیفیت آموزشی دانش‌آموزان شده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات و نماینده حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی خواستار تأمین معلم برای کلاس‌های درس در مناطق محروم بویژه سیستان و بلوچستان شد.

کلاس‌های درس در مناطق محروم معلم ندارد، کلاس‌های ما در سیستان و بلوچستان بدون معلم مانده‌اند

حبیب‌الله دهمرده در یک تذکر شفاهی در جلسه علنی مجلس در مورد همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم، گفت: کلاس‌های درس در مناطق محروم معلم ندارد، کلاس‌های ما در سیستان و بلوچستان بدون معلم مانده‌اند.

وی افزود: سال‌های گذشته ما از طریق معلمان خرید خدمات و دهها نوع قرارداد دیگر معلم را تأمین می‌کردیم که اکنون جلوی آن گرفته شده است.

نماینده حوزه انتخابیه زابل در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: برای تأمین معلم مناطق محروم به چه کسی پناه ببریم؟ انتظار می‌رود مساعدت بیشتری در این حوزه صورت گیرد تا معلم برای کلاس درس مناطق محروم تأمین شود.

تأخیر در اعلام نتایج آزمون‌های استخدامی علت کمبود معلم در سیستان و بلوچستان

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در پاسخ به سوالی  مبنی بر موضوع کمبود معلم، بیان کرد: موضوع کمبود معلم در این استان مانند کمبود فضای آموزشی یک مشکل تاریخی مربوط به سال‌های گذشته است که در این استان همیشه وجود دارد.

حسن بروشکی افزود: یکی از مولفه‌های تأثیرگذار در این زمینه موضوع رشد جمعیت دانش‌آموزی در سیستان و بلوچستان بوده که بیشتر از رشد دانش‌آموزی در کشور است.

وی تأکید کرد: سالانه حدود ۴۰ هزار دانش‌آموز جدید وارد بدنه آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان می‌شوند و این مهم به‌تبع نیاز به فضای آموزشی و نیروی انسانی را افزایش می‌دهد.

در ابتدای سال تحصیلی در برخی مناطق و کلاس‌های درسی با کمبود نیرو مواجه بودیم که یکی از دلایل آن اعلام با تأخیر نتایج آزمون‌های استخدامی دبیری، آموزگار ابتدایی و دانشگاه فرهنگیان از سوی سازمان سنجش بود

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان ادامه داد: در سال جدید با حدود ۹۰۰ هزار دانش‌آموز و ۴۹ هزار نیروی اداری و آموزشی کار تعلیم و تربیت دانش‌آموزان در استان شروع شد، در ابتدای سال تحصیلی در برخی مناطق و کلاس‌های درسی با کمبود نیرو مواجه بودیم که یکی از دلایل آن اعلام با تأخیر نتایج آزمون‌های استخدامی دبیری، آموزگار ابتدایی و دانشگاه فرهنگیان از سوی سازمان سنجش بود.

وی گفت: امروز خوشبختانه کمبود معلم در سیستان و بلوچستان به روش‌های مختلف انجام شده اگرچه این موضوع در سال‌های آینده وجود خواهد داشت؛ اما امسال تدابیری اندیشیده شده تا این مشکل رفع شود که یکی از این روش‌ها استفاده از نیروهایی است که از طریق آزمون‌های استخدامی وارد آموزش و پرورش شدند.

بروشکی تصریح کرد: استفاده از نیروهای خرید خدمت آموزشی روش دیگری بود که حدود ۶ هزار و ۲۰۰ نفر سهمیه مجوز برای ادامه خدمت آنها صادر شد تا اقدام به تعلیم و تربیت در مدارس کنند.

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت نیروهای بازنشسته، نیروهای سربازمعلم و سرباز طلبه برای جبران کمبود معلم از روش دیگر است، افزون بر آن از ظرفیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که در حال سپری‌کردن ترم هفت و هشت بودند در این زمینه استفاده شد تا در منطقه خدمتی خود بر حسب اعلام نیاز اقدام به تدریس کنند که در این زمینه کلاس‌های این دانشجویان نیز به صورت مجازی دایر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان تأکید کرد: تمام تلاش آموزش و پرورش این است تا دانش‌آموزی از تحصیل عقب نماند بر این اساس برای جبران موضوع کمبود معلم در این استان از تمام ظرفیت‌ها بهره‌گیری کرده‌ایم و هم اکنون کلاس درسی بدون معلم در استان وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.