با ابلاغ تصویب نامه هیات وزیران، سود بازرگانی واردات خودروهای سواری افزایش یافت. طبق آخرین اخبار بیشترین سود بازرگانی ۱۷۱ درصد و کمترین آن ۱۱ درصد خواهد بود.

بررسی کارشناسانه مصوبه اخیر هیات دولت درباره افزایش تعرفه واردات خودرو/ قیمت خودرو بار دیگر افزایشی می‌شود؟

به‌گزارش قدس آنلاین، با ابلاغ تصویب نامه هیات وزیران، سود بازرگانی واردات خودروهای سواری افزایش یافت. طبق آخرین اخبار بیشترین سود بازرگانی ۱۷۱ درصد و کمترین آن ۱۱ درصد خواهد بود.

گفته می‌شود هدف از این مصوبه که خرداد ماه تدوین و اخیرا ابلاغ شد، ساماندهی بازار خودرو و افزایش تنوع بازار از طریق واردات خودروهای کارکرده است. موافقان این افزایش تعرفه تاکید دارند که آزادسازی واردات خودروهای بیش از ۲۵۰۰ سی سی به‌بازار خودرو کمک می‌کند و کاهش قیمت خودروهای قیمت بالا را به‌دنبال دارد و مخالفان هم این افزایش را به‌نفوذ دوباره مافیا و ترس آنها از تداوم ریزش قیمت خودرو در بازار ربط می‌دهند و معتقدند که در صورت کاهش قیمت، این کاهش تنها در خودروهای گران قیمت رخ می‌دهد که مورد استفاده  دهک‌های بالای درآمدی است و نه دهک‌ها متوسط و کم برخوردار، بنابراین این مصوبه تنها به‌سود طبقه مرفه و به‌زیان طبقه متوسط و پایین جامعه خواهد بود، چراکه در نهایت هزینه‌های سربار این مصوبه را باید آنان بپردازند.

افزایش تعرفه واردات، نتیجه هزینه تراشی مجلس و در نهایت دولت است

بررسی کارشناسانه مصوبه اخیر هیات دولت درباره افزایش تعرفه واردات خودرو/ قیمت خودرو بار دیگر افزایشی می‌شود؟ امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص تاثیر چنین مصوبات بر بازار خودرو به‌خبرنگار قدس گفت: افزایش سود بازرگانی را باید در بسته سیاست‌های دولت ببینیم به‌این معنا که باید مجموعه سیاست‌های دولت را بررسی و در نهایت بگوییم افزایش تعرفه چه اثری خواهد داشت.

وی ادامه داد: متاسفانه اتفاقی که در حال رخ دادن است و عملا طبقه متوسط و کم برخوردار جامعه از آن متضرر می‌شوند این است که وکلای مجلس با ارائه شعارهای پوپولیستی برای دولت خرج‌تراشی می‌کنند و دولت برای اینکه بتواند به‌این وعده‌ها جامه عمل بپوشاند ناچار به‌کسب درآمد است به‌همین دلیل مشاهده می‌کنید که در سال جاری به‌شکل بی‌سابقه‌ای مالیات ستانی افزایش یافته و سود تعرفه واردات خودرو هم رشد کرده است.

این کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه دولت در کنار اقداماتی که تا امروز انجام داده به‌فکر درآمدهای آتی خود است، افزود: افزایش تعرفه واردات خودرو اقدامی نادرست است؛ اما باید دید که بسته سیاستی دولت چیست. آنچه که باید مورد توجه قرار گیرد این است که دولت با کمک مجلس رفتار عوام‌فریبانه دارد؛ به‌مردم وعده‌های زیبا می‌دهند؛ اما نکته کلیدی این است که نمی‌گویند که محل درآمدی این اقدامات که قرار است به‌کمک این درآمدها عملیاتی شوند، چیست.

به‌اعتقاد کاکایی روش درست این است که این دو قوه اقدامات پوپولیستی را کنار بگذارند، چراکه عیب بزرگ این روش‌ها این است که در کنار زیبایی موقت، افزایش مالیات و افزایش هزینه زندگی را به‌دنبال دارند.

وی تصریح کرد: اتفاق بدی که امروز با آن مواجه هستیم ورژن ایرانی بیماری هلندی در کشور است. یعنی قبل از اینکه درآمدهای‌مان افزایش یابد، ادعای افزایش درآمد می‌کنیم به‌طور مثال اسفند ماه ۱۴۰۰ اعلام شد ۷ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران آزاد می‌شود؛ همزمان با این ادعا وزیر وقت صمت خبر از واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودروی صفر در سال ۱۴۰۱ و واردات یک میلیون دستگاه خودروی کارکرده و کاهش ۱۵ درصدی قیمت این محصول در بازار می‌دهد که هیچ کدام عملیاتی نشد، از طرفی وعده دادند که می‌خواهند خودرو با نرخ پنج و ۱۰ هزار دلار وارد کنند و در مقابل مردم تصور کردند که می‌توانند با ۵۰۰ میلیون تومان خودروی صفر خارجی خریداری کنند که نشد و در عمل مشاهده می‌کنید که قیمت این خودروها برای مصرف کنند دو میلیارد تومان است که این روند رکود را در بازار سبب می‌شود، چراکه مردم برای خرید دست نگه می‌دارند.

تناقض درآمدها را افزایش می‌دهد؛ اما رشد کشور را خیر

 کارشناس صنعت خودرو ضمن اشاره به‌اینکه امروز برای جواب دادن به‌این هزینه‌هاست که مالیات افزایش می‌یابد و گمرک و سود تعرفه وارد بالا می‌رود، به‌تناقض در سیاست‌های دولت اشاره و ضمن مضر دانستن آنان برای صنعت و تولید کشور، تصریح کرد: در ظاهر به‌واردکننده گفته می‌شود خوردو وارد کن و در عمل تعرفه را افزایش می‌دهند؛ این تناقض‌ها هرچند منجر به‌رشد درآمدهای دولت می‌شود؛ اما رشد کشور را درپی ندارد.

کاکایی در ادامه به‌تاثیر افزایش تعرفه واردات بر قیمت خودروهای داخلی، اظهار کرد: افزایش تعرفه، کاهش قیمت خودروهای کمتر از یک میلیارد و داخلی را به‌دنبال ندارد، چراکه هزینه تولید در کشور بالاست و به‌صورت کلی زمانی که در کشوری با تورم بیش از ۴۰ درصد مواجه هستیم، نرخ خودرو هم سالانه ۴۰ درصد رشد می‌کند نه کمتر. هر اقدامی که انجام دهیم زمانی که سیاست تورم‌زاست و پول بدون پشتوانه چاپ می‌شود، هر کالای ماندگاری نظیر خودرو را گران می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز کرد: از همان ابتدا مشخص بود که واردات خودرو در حد یک وعده  است، چراکه حدود ۱۰ سال پیش که درآمدهای نفتی ایران بسیار بالا بود و مشکلات ارزی نداشتیم تنها ۱۱۰ هزار دستگاه خودرو وارد کردیم، امروز چگونه ادعای واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو می‌شود؟!

در واردات خودرو جدیتی مشاهده نمی‌شود

بررسی کارشناسانه مصوبه اخیر هیات دولت درباره افزایش تعرفه واردات خودرو/ قیمت خودرو بار دیگر افزایشی می‌شود؟بابک صدرایی، دیگر کارشناس بازار خودرو هم در این رابطه به این رسانه گفت: آنچه که مسلم است اینکه در واردات این نوع خودروها چه صفر کیلومتر و چه کارکرده جدیتی مشاهده نمی‌شود. مرتبا اعلام می‌شود که آیین‌نامه واردات تصویب شده؛ اما خبری از ابلاغ آن نیست. به‌نظر می‌رسد دولت تصمیمی برای واردات ندارد و صرفا می‌خواهد از اسم این واردات استفاده و عنوان کند که انحصار را شکسته است به‌همین دلیل همه راهکارها چیده می‌شود تا تقاضا کنترل شود، البته مقدار محدودی خودرو وارد می‌شود، چراکه دولت می‌داند با تقاضایی انباشت شده برای خودروی خارجی مواجه است که باید آن را برطرف کند.

وی تاکید کرد: دولت واردات را برای خودروهای ۱.۵ میلیارد تومانی آزاد کرد؛ این خودرو زمانی که از سامانه بیرون بیاید به‌حدود دو میلیارد تومان می‌رسد؛ اما بیشترین تقاضای بازار خودروی کمتر از یک میلیارد تومان است، بنابراین عملا خلاء بازار برای آن بخشی که تقاضای بیشتری داشت، پُر نمی‌شود.

قیمت خودرو افزایش می‌یابد

صدرایی در رابطه با تاثیر افزایش تعرفه واردات خودرو بر قیمت خودروهای داخلی، ابراز کرد: قطعا شاهد افزایش قیمت خواهیم بود. اینکه وعده می‌دهند نرخ خودرو کاهش خواهد یافت، عوام‌فریبانه است؛ در کشوری زیست می‌کنیم که سالانه با تورم حداقل ۴۰ درصدی مواجه هستیم و نوسانات ارزی هم وجود دارد، بنابراین حتی درصورت افزایش تولید، بازهم با افزایش قیمت مواجه خواهیم شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.