۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۷
کد خبر: 933673

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس گفت: باتوجه‌به تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی، تالاب‌های فارس وضعیت خوبی ندارند و خشک شدند.

تالاب‌های فارس  در معرض خشک شدن

به گزارش قدس آنلاین؛  عطا پور شیرزاد پیش از ظهر پنج شنبه در نشست هم‌اندیشی نقش و اثرات تغییر اقلیم بر روی اکوسیستم‌های تالابی در شیراز بیان کرد: از جمله عواملی که باعث خشک‌شدن تالاب‌های فارس شده  می‌توان به  تغییرات اقلیمی و برداشت‌های بی‌رویه آب از منابع زیرزمینی اشاره کرد که باعث خشک‌شدن تالاب‌ها شده است.

وی اضافه کرد: باید برنامه‌ریزی جامعی برای حفظ و نگهداری از تالاب‌ها داشت این در حالی است که استان فارس دارای ۱۴ تالاب است که پنج تالاب استان در کنواسیون رامسر ثبت شده است 
او تأکید کرد: تالاب‌های ارژن و پریشان در منطقه حفاظت شده قرار دارند که ذخیره‌گاه زیست‌کره نیز به شمار می‌آیند و کاملاً خشک هستند.
وی با بیان اینکه دو تالاب طشک و بختگان هم در منطقه پارک ملی قرار دارند، افزود: در سال جاری به علت تداوم برداشت‌های بی‌رویه آب و همچنین کاهش بارندگی و ریزش‌های جوی شاهد خشک‌شدن این تالاب‌ها بودیم. متأسفانه تالاب‌های فارس وضعیت خوبی ندارند و خشک شدند.
به گفته این مقام مسئول استان فارس طی ۴۰ سال گذشته چهار دوره خشکسالی را گذرانده است و همین مسئله موجب شده تا شاهد بحران شدید و کم آبی و خشکی تالاب‌ها باشیم.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس با اشاره به اینکه سالانه به طور متوسط ۷.۱ میلیارد متر مکعب آب از منابع این استان کاهش می‌یابد، افزود: در مناطق خشک و نیمه خشک افزایش دمای ۲ تا ۵ درجه سانتیگراد ثبت شده است. شوری آب و خاک و خشک شدن درختان و درختچه‌ها در عرصه‌های طبیعی و مناطق چهارگانه محیط زیست بسیار مشهود است.
وی، افزایش ایجاد گردوخاک و نمک را از نتایج خشک‌شدن تالاب‌های دانست و گفت: این رویداد به‌ویژه در حاشیه تالاب‌های بختگان، طشک و مهارلو مشهود است و در سایر مناطق حاشیه تالاب‌های خشکیده این استان نیز ریزگردها حاکم است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست فارس  با اشاره به ایجاد ستاد احیا مناطق تالابی خاطرنشان کرد: مدیریت جامع آبخیزداری از اولویت‌های استان است البته کاهش سطح زیر کشت نیز یکی از برنامه‌های این ستاد برای کاهش ایجاد ریزگرد در استان بوده که سالانه ۳۰ درصد کاهش سطح زیر کشت محصولات کشاورزی و به‌ویژه کاهش ۵۰ درصدی کاشت زیر دست سد درودزن از سوی این ستاد دنبال شود.پور شیرزاد یادآور شد: تالاب پریشان که از جمله تالاب‌های اصلی  استان است ۱۳ متر افت آب از سطح تالاب دارد و علت این موضوع نیز برداشت آب‌های زیر زمینی است که اطراف این تالاب همچنان در جریان است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.