۱۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۰۳
کد خبر: 933935

​​​​​​​یک پایگاه خبری معروف به نقل از یک پایگاه خبری معروف‌تر، در بررسی اوضاع اقتصاد کلان ایران، مطلب تحلیلگرانه مفصلی را با تیتر: «آیا تورم خوب هم وجود دارد؟» منتشر کرده است.

خوب، بد، زشت

میم.ظرافتی/ در این مطلب تحلیلگران (لابد برای تازه‌تر کردن داغ دل مردمی که بدون خواندن تحلیل هم تورم را با گوشت و پوست و استخوان و حتی با مو و ناخنشان لمس و تجربه کرده‌اند) تورم را ساده و مختصر تعریف کرده و عوارض آن را برای اقتصاد یکی یکی شمرده و دلایل و عوامل علمی (نه عینی) آن را هم ردیف کرده‌اند. در قسمتی از مطلب هم (مثلاً برای مرهم گذاشتن روی زخم تورمی ملت) گفته‌اند یک نوع تورم خوب هم داریم که مثلاً همه چیز سالانه ۱۵درصد گران می‌شود ولی درآمدها هم ۲۰درصد بالا می‌رود در نتیجه رابطه مردم، دولت و تحلیلگران با این نوع تورم خوب است و از آن بد نمی‌گویند.

ته‌دیگ
اولاً کارشناسان این ستون معتقدند از آنجا که تورم برای هر اقتصاد و هر مملکتی مثل سَم می‌ماند پس سم خوب و سم بد معنی ندارد و در هردو حال کشنده است. مگر اینکه این تحلیلگران محترم معتقد باشند می‌توانند تورم خوب را بردارند ببرند و با آن سوسک، عقرب، موش و سایر حشرات و خزندگان و جنبدگان موذی و مضر اقتصاد کشور را دفع کنند که البته تجربه نشان داده تحلیلگران فقط تحلیل بلدند نه آفت‌کشی و این‌جور کارها.
ثانیاً این گونه تحلیل کردن سبب می‌شود برخی مسئولان اقتصادی وسوسه شوند آخر سال که می‌شود زبانم لال نرخ تورم مثلاً ۴۵درصدی را  ۱۵درصد اعلام کنند و بعد حقوق سالانه کارمند و کارگر را ۲۰درصد افزایش داده و بگویند تورم ما بحمدالله از نوع خوب است. درآمد بقیه ملت را هم که نمی‌شود حساب کرد چند درصد افزایش یا کاهش داشته است.
ثالثاً اگر بخواهیم نظر تحلیلگران را قبول کنیم باید به این تقسیم‌بندی خوب و بد، «تورم زشت» را هم اضافه کنیم. تورم خوب را که تعریف کردیم. تورم بد هم می‌شود همان که تا چند سال پیش قیمت‌ها سالانه ۲۵درصد بالا می‌رفت و درآمدها ۲۰درصد. چند سال اخیر هم که هرساله چند مرکز و چند سازمان اقتصادی هر کدامشان نرخی را برای تورم اعلام می‌کنند، ملت نمی‌فهمند بالاخره تورم ۴۰درصد است، ۴۵درصد است یا ۵۰ درصد، در ضمن یقین دارند که درآمدشان فقط ۲۰درصد یا کمتر بالا رفته است، همان وضعیت تورم زشت است لابد!     
منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.