اوایل فروردین‌ماه ۲ لنج ماهیگیری شهرستان‌های چابهار و کنارک با ۳۶ صیاد در حال ماهیگیری توسط گارد ساحلی یکی از دولت‌های خودخوانده سومالی توقیف شدند و برای آزادسازی هر کدام ۱۱ هزار دلار طلب شده است.

سرنوشت ۳۶ صیاد ایرانی گرفتار در سومالی چه شد؟/ رایزنی دیپلماتیک یا پرداخت جریمه ۱۱ هزار دلاری!

به گزارش قدس انلاین، اوایل فروردین‌ماه سال جاری دو لنج ماهیگیری شهرستان‌های چابهار و کنارک با ۳۶ صیاد در حال ماهیگیری توسط گارد ساحلی یکی از دولت‌های خودخوانده سومالی توقیف شدند و برای آزادسازی هر کدام ۱۱ هزار دلار طلب شده است.

مدیرکل شیلات استان سیستان و بلوچستان اواسط مردادماه اعلام کرد رایزنی‌ها به جای خوبی رسیده و با وجود اینکه شناورها مصادره شده اما احتمالاً این صیادان ظرف دو ماه آینده آزاد می‌شوند؛ موضوعی که تاکنون عملی نشده است.

اما در روزهای اخیر فیلم جدیدی از این صیادان در بند منتشر شده که در آن یکی از صیادان به زبان بلوچی بیان می‌کند "ما ۳۶ نفر در سومالی اسیر هستیم، هشت ماه است که ما برای لقمه‌ای نان اسیر هستیم؛ ما رفتیم دریا برای ماهیگیری و دستگیر شدیم؛ امروز هشت ماه است که ما را گرفته‌اند و تمامی دوستان من اینجا بیمارند؛ همان روزی که ما را گرفتند نفری ۱۲ هزار دلار جریمه کردند؛ صاحب‌کارهای ما فقط امروز و فردا می‌کنند؛ ای مردم ای مسلمانان جریمه ما را پرداخت کنید؛ ما را آزاد کنید، همه اینجا مریض هستیم، بیماری‌های سل، وبا و بیماری‌های دیگر  اینجا وجود دارد؛ وضعیت آب و خوراک ما مناسب نیست؛ سرویس‌های بهداشتی ما داخل سلول‌هایمان هستند؛ داخل سلول ۴۰ نفر زندانی هستیم و همه بیمارند؛ از شما خواهش می‌کنم ما را آزاد کنید؛ ما هشت ماه است در عذاب هستیم".

علیرضا مرحمتی معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان در این زمینه اظهار داشت: موضوع آزادسازی این صیادان به صورت جدی توسط دستگاه‌های مختلف با دیپلماسی در حال پیگیری است و قول‌هایی هم به ما داده بودند که این صیادان در مهرماه آزاد شوند که شرایطی به وجود آمد و این موضوع به تاخیر افتاد.

وی ادامه داد: اما طبق اطلاعاتی که اخیراً از وزارت امور خارجه گرفتیم، موضوع در دستور کار شخص وزیر امور خارجه قرار گرفته و در حاشیه برخی اجلاس‌ها با مقامات سومالی گفت‌وگو شده است. همچنین بخش کنسولی وزارت امور خارجه این موضوع را در برنامه‌های خود دارد و در حال پیگیری است؛ البته شرایط مقداری دشوار است چرا که ما با سومالی روابط دیپلماتیک نداریم، بنابراین از طریق کشورهای همسایه در حال پیگیری هستیم و امیدواریم که هرچه سریعتر به نتیجه برسیم.

مرحمتی گفت: مطابق آنچه از طریق مسئول مربوطه این موضوع در وزارت امور خارجه به ما اعلام شده، ان‌شاالله به زودی خبر خوشی در این زمینه خواهیم داشت. نبود یک دولت واحد در سومالی موضوع آزادسازی صیادان را زمانبر کرده اما ما با تمام جریان‌ها و گروه‌هایی که در این زمینه تاثیرگذارند در حال گفت‌وگو هستیم و امیدواریم به زودی نتیجه بگیریم.ما با خانواده‌های این صیادان عزیز ابراز همدردی کرده و شرایط آنها را درک می‌کنیم و بیشترین تلاش را به کار گرفته‌ایم تا هرچه زودتر این خانواده‌ها از نگرانی رها شوند و شاهد بازگشت عزیزان خود به منزل باشند.

سیستان و بلوچستان با صید بیش از ۶۰ درصد ماهیان صنعتی کشور و بیش از ۴۰ درصد از کل صید کشور قطب صید و صیادی ایران محسوب می‌شود؛ همچنین بنا به گزارش کمیسیون تن ماهیان اقیانوس هند (IOTC)، چابهار و کنارک به‌عنوان مراکز صید سیستان و بلوچستان رتبه دوم صید در اقیانوس هند پس از کشور اندونزی دارند و با دارابودن بیش از ۹۳۰ فروند شناور صید فراساحل و بیش از ۱۰۰۰ قایق صیادی رتبه دوم تعداد ناوگان صیادی اقیانوس هند پس از کشور سری‌لانکا را نیز از آن خود کرده‌اند.

صیادان فراساحل چابهار و کنارک ترجیح می‌دهند برای صید بیشتر که غالباً تن‌ماهیان هستند، بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر از سواحل سیستان و بلوچستان دور شوند و گاهی وارد آب‌های سرزمینی سودان و سومالی می‌شوند ‌.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.