رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: ۱۰۰ درصد گله‌های پرورشی طیور استان از ابتدای سال تا کنون در برابر بیماری‌ها واکسینه شدند.

۱۰۰درصد گله‌های پرورشی طیور خراسان رضوی در برابر بیماری‌ها واکسینه شدند

به گزارش قدس خراسان، علیرضا شهرام شرقی اظهار کرد: از ابتدای امسال تا کنون در مجموع ۴۳۸ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۸۹۴ نوبت سر طیور پرورشی استان در برابر بیماری‌های مختلف واکسینه شده‌اند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: واکسیناسیون انجام شده در برابری بیماری‌های ویروسی مانند "نیوکاسل، آنفلوآنزا، برونشیت، گامبورو، مایکو پلاسما، سالمونلا و آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان" انجام شده است.

وی با اشاره به ضرورت انجام اقدامات پیشگیرانه در خصوص کنترل بیماری‌های طیور گفت: تشدید اقدامات امنیت زیستی توسط مرغداران به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری در گله‌ها و مراکز تولید و پرورش اهمیت زیادی دارد.

شرقی افزود: متصدیان واحدهای مرغداری باید طیور خود را از مناطقی که عمدتاً به وسیله پرندگان مهاجر مورد استفاده قرار می‌گیرند، دور نگه دارند و هیچ نوع امکاناتی را که جذب کننده پرندگان مهاجر و وحشی باشد از قبیل استخرهای ذخیره آب، در مزرعه خود ایجاد نکنند.

رییس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اضافه کرد: افراد و تجهیزاتی که به مزرعه تولید و پرورش مرغداران دسترسی دارند، باید محدود شوند و سیستم ضد عفونی تجهیزات همیشه کارا و به روز نگهداشته شود.

وی گفت: ضروری است مرغداران از ورود پرندگان جدید به مزرعه پرورش با سابقه بیماری نامشخص و بدون پرونده بهداشتی خودداری کنند و از خرید جوجه یک روزه، پولت(جوجه یک روزه تا نیمچه ۹۰ تا ۱۱۰ روزه تخمگذار)، دان و سایر نهاده‌های طیور از سایر استان‌ها، بدون اخذ مجوز از این اداره کل تا اطلاع ثانوی پرهیز کنند.

شرقی افزود: مرغداران باید هرگونه بیماری و تلفات را به سرعت به اداره‌های دامپزشکی گزارش دهند و دقت کنند تا سیستم امحا مناسب و بر اساس موازین بهداشتی را برای عقیم سازی و حمل کود و دفن بهداشتی لاشه‌های پرندگان تلف شده، در مزرعه خود به کار بگیرند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.