عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری، گفت: در همه حوزه‌های انتخابیه، تعداد داوطلبین قابل‌توجهی ثبت‌نام کرده‌اند، خوشبختانه فضای رقابتی انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه از این بابت که بیش از حد نصاب لازم داوطلب شده‌اند، وجود دارد.

آیت‌الله کعبی: فضای رقابتی در همه حوزه‌های انتخابیه مجلس خبرگان وجود دارد

به گزارش قدس انلاین به نقل از خبرگزاری فارس، آیت‌الله عباس کعبی عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری در برنامه «صف اول» شبکه اول سیما، با اشاره به نقش و  جایگاه مجلس خبرگان، گفت: مجلس خبرگان رهبری نماد مردم‌سالاری دینی است. مجلسی متشکل از علمای عادل، با تقوا و دارای بینش سیاسی و اجتماعی و با نفوذ مردمی و مرتبط با مردم است.

وی افزود: مجلس خبرگان رهبری دستاورد فقه اهل بیت است و دستاورد سیره متشرعه از آغاز عصر غیبت تاکنون در تشخیص مرجعیت تقلید است و این سیره متشرعه و بحث موجود در اصول فقه تحت عنوان حجیت قول اهل خبره در نظام مقدس جمهوری اسلامی نهادینه شده است.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در قانون اساسی، مجلس خبرگان رهبری تعریف شده است. یعنی براساس توزیع جغرافیایی و گستره ایران عزیز و استان‌های متنوع، مردم علمای مورد اعتماد خود را انتخاب می‌کنند و این علما بر اساس نظریه کارشناسی متقن، رهبر واجد شرایط را تشخیص می‌دهند. مجلس خبرگان مربوط به ولی‌فقیه و ولایت فقیه است.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: مجلس خبرگان از این لحاظ اهمیت ویژه‌ای دارد. لنگرگاه اطمینان مردم به سلامت نظام اسلامی است. اولین دوره مدرسه خبرگان رهبری در سال ۶۲ برگزار شد.

وی اضافه کرد: براساس قانون اساسی، نهادهای اصلی کشور مثل قوای مقننه، مجریه، قضاییه و شورای نگهبان در همان سال اول مشخص شدند، علت این تأخیر ملاحظه‌ای که وجود داشت.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: به امام خمینی رحمت الله علیه عرض می‌کنند که باید انتخابات مجلس خبرگان رهبری برگزار شود، دیدگاه شما چیست و ما ملاحظه شما را داریم، امام خمینی فرمودند که انتخابات را برگزار کنید که مجلس خبرگان تقویت رهبری است. بعد از آنی که اولین دوره انتخابات خبرگان رهبری برگزار شد، امام رحمت‌الله علیه فرمودند من خیالم نسبت به آینده و بحث تشخیص ولی‌فقیه حل شد و نظام اسلامی سلامت و تضمین شده است.

آیت‌الله کعبی گفت: انتخابات مجلس خبرگان رهبری هر ۸ سال یک بار برگزار می‌شود و برای صرفه‌جویی بهتر، قانونگذار براساس سیاست کلی انتخابات که مجمع تشخیص مصلحت تصویب کرده است و رهبری نیز آن را تأیید کرده است، مقرر شد که هر دو انتخابات مجلس و خبرگان رهبری با هم برگزار شود، امسال نیز انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی همزمان انجام می‌گیرد.

وی افزود: طبعاً در این انتخابات چهار راهبرد پایه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در انتخابات مجلس خبرگان رهبری و هم در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد. مشارکت حداکثری، سلامت انتخابات، رقابتی بودن انتخابات و امنیت انتخابات، چهار راهبرد رهبر انقلاب بوده است که حتما باید مدنظر قرار گیرد.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: مجلس خبرگان رهبری به آن معنا، رقابتی نیست، اما از لحاظ تلاش برای انجام وظیفه شرعی و صیانت از نظام اسلامی توجه به جایگاه رفیع و ویژه ولایت فقیه و در مجموع تقویت اقتدار نظام اسلامی و تقویت سرمایه اجتماعی نظام اسلامی و تقویت پیوند بین امت و امامت از رهگذر مجلس خبرگان رهبری ورود در این میدان در واقع عمل به وظیفه شرعی است.

آیت‌الله کعبی گفت: برای هر کرسی نمایندگی مجلس خبرگان رهبری حداقل ۵/۷ برابر زمینه رقابت وجود دارد و از این بابت یک درصد بالایی در مقایسه با انتخابات و نمایندگی گذشته است، علی‌رغم آنکه در این نوبت فرآیند قانونی داوطلبی برای مجلس خبرگان رهبری به‌گونه‌ای بود که افرادی که صلاحیت اولیه علمی را ندارند، ثبت‌نام نکنند؛  داوطلبان باید سطح ۴ حوزه علمیه را داشته باشند و داوطلب باید حتماً در آزمون اجتهاد شرکت کنند و این خودارزیابی خوبی است، با این وجود ۵۱۰ نفر داوطلب نمایندگی مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرده‌اند.

وی ادامه داد: ارزیابی علمی داوطلبانه مجلس خبرگان رهبری سه مرحله‌ای است، در مرحله اول در هنگام ثبت‌نام مدرک سطح ۴ حوزه را ارائه داده‌اند، در مرحله دوم داوطلب باید در آزمون کتبی که در ۳۰ آبان ماه برگزار می‌شود، شرکت کند و مرحله سوم آزمون شفاهی است.

عضو هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: نتیجه کلی این سه مرحله در اوایل بهمن ماه مشخص می‌شود، آن موقع است که فرآیندهای تأیید صلاحیت و عمومی هم باید طی شود و در بازه زمانی مربوط به تبلیغ انتخابات، داوطلبان نهایی اعلام می‌شود.

آیت‌الله کعبی همچنین تأکید کرد: در همه حوزه‌های انتخابیه، تعداد داوطلبین قابل‌توجهی ثبت‌نام کرده‌اند. خوشبختانه فضای رقابتی انتخابات در همه حوزه‌های انتخابیه از این بابت که بیش از حد نصاب لازم داوطلب شده‌اند، وجود دارد.

تکمیل می‌شود...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.