حجت الاسلام و المسلمین عباس محمد حسنی با اشاره به برگزاری کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در روزهای سه شنبه و چهارشنبه این هفته، گفت: نظریات مقام معظم رهبری در حوزه مسائل قرآنی جزو استثنایی‌ترین نظرات است و ایشان از دردانه‌های قرن محسوب می‌شوند.

نظریات مقام معظم رهبری در حوزه قرآن و اداره جامعه الهی جزو برترین دیدگاه‌های قرن است

قدس آنلاین: رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به عنوا یکی از سازمانهای مشارکت کننده در برگزاری این کنگره با بیان اینکه دومین اجلاسیه این کنگره روز چهارشنبه با همکاری این سازمان و جامعه المصطفی، دانشگاه آزاد و دفتر حفظ و نشر آثای مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، در پاسخ به سوال خبرنگار قدس انلاین درباره اهداف این کنگره، اظهار داشت: این کنگره اهداف متعددی برایش تعریف شده و پتل های مختلفی دارد اما بطور کلی این است که مقام معظم رهبری از جمله معدود شخصیت های جهانی ذوالفنون هستند که در بسیاری از حوزه های علوم انسانی صاحب نظر هستند از جمله در حوزه قرآن ایشان هم در کلان مسئله داری یک منظومه فکری هستند و هم در حوزه قران به صورت اختصاصی.

رئیس اجلاسیه دوم کنگره بین‌المللی اندیشه های قرآنی مقام معظم رهبری افزود: باید  منظومه فکری قرآنی ایشان در جامعه هدف که سطح راهبردی آن بشریت و جامعه خاص آن امت اسلامی است تبیین شود زیرا اگر بخواهیم از یک جامعه اسلامی در تراز برخوردار باشیم باید قرآنی شویم و در این مسیر باید به دنبال کسانی باشیم که اشراف کامل به موضوعات قرآنی دارند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسنی با اشاره به اینکه نظریات رهبری در حوزه مسائل قرآنی جزو استثنایی‌ترین نظرات است و ایشان جزو دردانه‌های قرن در این زمینه می‌شوند، تصریح کرد: نظریات ایشان در حوزه اداره جامعه الهای منحصر به فرد است، اما دنیا و امت اسلامی با این نظریات قرآنی رهبری آشنایی دارد یا نسل جدید با نظریات قرآنی آیت الله خامنه‌ای آشنایی دارد و با آن ارتباط می گیرد؟

وی خاطرنشان کرد: اگر پاسخ این سوال منفی است یا اینست که این آشنایی کامل نیست و منحر به نخبگان در جامعه اسلامی و نسل نو است، چه کسی مکلف است این مسئولیتدارد این کار زمین مانده را بردارد.   به نظر می رسد پاسخ اینست که بسیاری از نسل جوان با این دیدگاه ها آسنا نیستند تا چه رسد به گستره بزرگ جهانی. اینجاست که عناصر فعال در حوزه قرآن وظیفه دارند دیدگاههای رهبری را به جامعه هدف برسانند و در این زمینه جامعه المصطفی پرچم داری می کند.

وی در خصوص اقدامات و فعالیت های قرآنی ارتش، این نیرو را از پیشروترین ها در این وزه خواند و گفت: تا کنون ۴۳ دوره مسابقات قرآنی نیروها و ۲۳ دوره مسابقات قرانی خانواده های نیورها برگزار شده که نشان میدهد ارتش از ابتدای پیروزی انقلاب به قران پناه برده است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش خاطرنشان کرد: ۳۷ هزار نفر از پرسنل ارتش و خانواده های آنها حافظ یک تا ۳۰ جزء قرآن هتند. آنگونه که مقام معظم رهبری فرمودند ما باید ۱۰ میلیون حافظ قرآن داشته باشیم و سهم ارتش ۶۷ هزار نفر است. به این عده قاریان را اگر اضافه کنیم عدد درخشان است.  

روش تفسیر رهبری از قرآن متمایز است

در ادامه حجت‌الاسلام سیدعیسی مسترحمی، عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه و معاون علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری گفت: تصمیم، عمل، گفتار و منش مقام معظم رهبری ملهم از قرآن و مستخرج و مستنبط از متن و بطن قرآن و سنت است. اگر جامعه نسبت به این موضوع علم داشت، آن هنگام اختلافات کمرنگ می‌شد. باید گفت نه تنها عموم جامعه بلکه خواص نسبت به ایشان و شخصیت علمی ایشان آشنایی کامل ندارند و یا خیلی کم و به ندرت با ایشان آشنایی دارند. چهره علمی رهبری، پشت ابر دوران ریاست جمهوری و سیاست و مدیریت ایشان مخفی مانده است. ایشان از سال ۴۳ درس تفسیر قرآن داشتند و محضر علامه طباطبایی را مختصری در قم درک کردند و سپس به مشهد بازگشتند.

وی با اشاره به انتشار ۶۰ جلد از آثار تفسیری ایشان، افزود: این حجم کار تفسیری و دوره‌های تفسیری ایشان و دروس اخلاق ایشان قابل تأمل است. هیچ سخنرانی از ایشان نیست که صراحتاً و اشارتاً به بیش از ۱۰ آیه در آن پرداخته نشده باشد و ایشان واقعاً دیدگاه تفسیری دارند و صاحب نظری تفسیری هستند. روش تفسیری خاصی دارد که متمایز از روش‌های تفسیری رایج است.

معاون علمی کنگره بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی مقام معظم رهبری با اشاره به اینکه فرایند اجرایی این کنگره از دو سال قبل کلید خورد و آغاز شد، ادامه داد: هدف از این کنگره خدمت به ساحت قرآن و نشر معارف اهل‌بیت(ع) است. شناخت اندیشه‌های قرآنی رهبری، مبحث علوم انسانی و علوم طبیعی از دیدگاه قرآنی رهبری، کشف، استباط و تبیین آنها و ارائه نوآوری‌های علمی ایشان به جامعه برای آشنایی عموم جامعه ضروری است.

فعالیت ۱۵ کارگروه‌ در این کنگره 

وی با اشاره به فعالیت ۱۵ کارگروه‌ در این کنگره و عضویت حداقل پنج صاحب نظر در آن، اضافه کرد: این کارگروه‌ها براساس موضوعات مختلفی چون تفسیر و علوم قرآن، روش شناسی تفسیر و تدبر در قرآن، قرآن و علوم (مرجعیت علمی و مطالعات میان رشته‌ای)، ترجمه، حفظ، انس و فنون قرائات، قرآن و اهل‌بیت(ع)، قرآن و مستشرقان و عرصه بین‌الملل، زن و خانواده، سبک زندگی اسلامی، سیره و فعالیت‌های قرآنی امام خامنه‌ای، قرآن، هنر، رسانه و فرهنگ، مبانی قرآنی شعارهای انقلابی، استکبارستیزی و مقاومت امام خامنه‌ای فعالیت می‌کنند. همچنین ۲۰ محور برای مقالات رسیده به این کنگره تعیین شده است.

وی همچنین با اشاره به رسیده بیش از ۲ هزار و پانصد مقاله به این کنگره افزود: 

از نوآوری‌های این کنگره تهیه و تدوین کتابی به عنوان منبع شناختی برای این کنگره است که بیش از ۸۰۰ صفحه کتاب از مجموعه مقالات، پایان‌نامه‌ها و همایش‌ها و کتاب‌هایی است که موضوعات کنگره را توصیف کرده‌اند که منبع خوبی برای تدوین مقالات پژوهشگران شد و فایل این منبع در پایگاه اینترنتی جامعةالمصطفی(ص) قابل دانلود است.

وی با تأکید بر اینکه پوستر این همایش به ۱۰ زبان منتشر شده و مراکز مختلف پای کار آمده‌اند و بیش از ۱۸۰ مرکز برای مشارکت در این کنگره اعلام آمادگی کرده‌اند، اضافه کرد: بیش از ۵۰ مجله که بیش از نیمی از آنها علمی ـ پژوهشی هستند برای چاپ مقالات برتر، اعلام آمادگی کردند. براساس آخرین اطلاعات، آمار مقالات اراسل شده به این کنگره دو هزار و ۴۱۱ چکیده مقاله با بیش از ۲۳ زبان دنیا است که از این تعداد ۱۶۶۴ اصل مقاله دریافت شد. طی ارزیابی انجام شده بیش از نیمی از مقالات رد شد که نشان دهنده جدیت دوستان در پالایش و ارزیابی مقالات است و از این تعداد نیز یک چهارم پذیرفته و برای چاپ ارسال شده است.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی(ص) العالمیه با تأکید بر اینکه مقالات در ابتدا در کمیته‌ای از لحاظ شکلی بررسی می‌شود، گفت: در صورت تأیید بدون نام، به دو داور ارسال می‌شود و پس از آن در صورت نیاز به اصلاح به نویسنده بازگردانده می‌شود و سپس در مرحله انتشار در نشریه با ویژگی‌های خاص چاپ می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه با استفاده از نرم‌افزار مشابهت‌یاب مرکز علوم اسلامی، مقالاتی که بیش از ۳۰ درصد آنها کپی باشند، حذف می‌شوند و به نویسنده ارجاع داده خواهد شد، بیان کرد: از دو سال گذشته هر هفته جلسه‌ای بدون توقف در راستای این برگزاری بهتر و باکیفیت‌تر این همایش، انجام شد. بیش از ۱۸۰ پبش نشست در شهرها و کشورهای مختلف چون ترکیه، پاکستان، هند، عراق و  ...، ۶۵ کارگاه آموزشی و ۱۲کرسی آموزشی برگزار شد. با توجه به درخواست مراکز مختلف، اولین اجلاس سه‌شنبه، ۲۳ آبان‌ماه با ۲۰۰ مقاله ارائه شده در دانشگاه آزاد  اسلامی برگزار خواهد شد و اجلاسیه دوم نیز چهارشنبه، ۲۳ آبان‌ماه به میزبانی سازمان عقیدتی ـ سیاسی ارتش تشکیل می‌شود.

مشارکت ۴۰ درصد ی بانوان در کنگره 

مسترحمی با تأکید بر اینکه ۴۰ درصد از مقاله‌های ارائه شده از سوی بانوان است، اضافه کرد: به تناوب نیز اجلاسیه‌هایی در آذرماه در اصفهان، دی‌ماه در مشهد مقدس، در بهمن‌ماه از سوی حوزه علمیه بانوان قم و در خارج از کشور برگزار خواهد شد. همچنین لازم به ذکر است نزدیک به ۴۰ درصد ثبت‌نامی‌ها دارای مدرک دکتری یا سطح چهارم حوزه هستند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.