یک هفته مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین، نامزدهای لیبرتارین و میانه‌رو با حضور در آخرین مناظره تلویزیونی و متهم کردن یکدیگر به عنوان «دزد» و «فاقد تعادل ذهنی» تلاش کردند آخرین آرا را جلب کنند.

آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین با چاشنی اتهام‌های متقابل

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، نامزدهای ریاست جمهوری آرژانتین، سرخیو ماسا (Sergio Massa) وزیر اقتصاد فعلی آرژانتین از حزب چپ میانه «اتحاد برای میهن» (Unión por la Patria) و خاویر میلِی (Javier Milei) نماینده کنگره و نامزد راست افراطی از حزب «لا لیبرتاد آوانسا» (La Libertad Avanza) در آخرین مناظره پیش از برگزاری دور دوم انتخابات در ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان) شرکت کردند.

به گزارش روزنامه ال پائیس، درحالی که نتایج آخرین نظرسنجی‌ها نشان‌دهنده تساوی نسبی آرا به نفع دو نامزد است، این دو سیاستمدار آرژانتینی با حضور در آخرین مناظره تلویزیونی، با طرح اتهام‌های متقابل و پرسش‌های جدی، از دیدگاه‌های متضاد خود در مورد مسائلی مانند آموزش، بهداشت، اشتغال، اقتصاد و امنیت دفاع کردند.

سرخیو ماسا به مدت دو ساعت، به طرز جدی به رقیب خود حمله کرد و تلاش خود را به افشای تناقض‌گویی‌های میلِی در کارزار تبلیغاتی‌اش متمرکز کرد. وزیر اقتصاد فعلی با طرح مداوم پرسش‌هایی که پاسخ کوتاه و تک کلمه‌ای «بله یا خیر» می‌طلبید، ماسا را تحت فشار قرار داد و میلِی بیشتر زمانش را صرف دفاع از خود کرد. وی ماسا را «دروغگو» و بخشی از طبقه سیاسی خواند که این «کشور را فقیر کرده است». میلِی در عین حال احتمال تقلب در انتخابات را مطرح کرد.

«بله یا خیر»، «آیا یارانه‌ها را حذف می‌کنید؟ با آری یا نه، آیا می‌خواهید اقتصاد را دلاری کنید؟ با بله یا نه، آیا قصد دارید رودخانه‌ها و دریاها را خصوصی کنید؟ با بله یا نه، بانک مرکزی را حذف می‌کنید؟ بله یا خیر؟»؛ این عبارت‌ها پرسش‌های مکرر ماسا بود که میلِی در پاسخ گفت: شما دروغگو هستید. «ما به نرخ‌ها دست نمی‌زنیم. درآمد ما را به باد دادید، اگر درآمد قبل از تبدیل شدن [پزو با دلار، در سال ۱۹۹۱] را داشتیم، چهار برابر امروز درآمد داشتیم. آیا می‌دانید چرا می خواهم به تورم پایان دهم؟ زیرا این روشی است که شما از ما می‌دزدید».

ماسا در پاسخ گفت: "میلی، این بحث طولانی است، تهاجمی نشو." میلِی گفت: "من به شما حمله نکردم، فقط با اشتیاق آنچه را که برای ما اتفاق می‌افتد بیان کردم." به این ترتیب بود که دقایق ابتدایی مناظره، لحن رقبا برای دو ساعت آینده را تعیین کرد.

قالب این مناظره که امکان وقفه و گفت‌وگو میان نامزدها را فراهم می‌کرد، به طور آشکار و از همان ابتدا به نفع نامزد پرونیست بود. ماسا یک سیاستمدار حرفه ای با بیش از ۳۰ سال تجربه است که نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۵ را در کارنامه دارد؛ ماسا در آن سال توانست در تقابل با کرشنریسم (جنبش سیاسی در آرژانتین ترویج شده توسط کریستینا کرشنر معاون فعلی ریاست جمهوری و همسرش نستور کرشنر رئیس‌جمهوری سابق ابن کشور) ۲۱ درصد آرا را به دست بیاورد و اکنون تحت حمایت این جناح به دور رقابت بازگشته است.

خاویر میلِی که کمی بیش از دو سال پیش، برای نخستین بار از عالم رسانه و تلویزیون وارد عرصه سیاست شد، مجبور بود در طول مناظره به شعارهای مبارزه‌های انتخاباتی خود متوسل شود و زمان خود را برای پاسخ به حملات ماسا از دست دهد.

ماسا تمرکز خود را به تغییر نظر و ایده‌های رقیبش معطوف کرد؛ نامزد راست افراطی پس از کسب جایگاه دوم در دور نخست انتخابات، از بحث‌برانگیزترین پیشنهادات خود مانند حمل رایگان سلاح، پایان دادن به کمک‌هزینه‌های اجتماعی یا پایان دادن به آموزش عمومی عقب‌نشینی کرد. ماسا همچنین میلِی را به دلیل اتحاد با پاتریسیا بویریچ (Patricia Bullrich) نامزد راست میانه و نفر سوم انتخابات دور نخست، و همچنین مائوریسیو مکری رئیس‌جمهوری سابق (۲۰۱۵- ۲۰۱۹) مورد انتقاد قرار داد.

در شرایطی نزدیکی آرا پیش‌بینی می‌شود، دو نامزد تلاش کردند تا رای‌دهندگان بلاتکلیف را متقاعد کنند.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری آرژانتین که ۲۲ اکتبر (۳۰ مهر) برگزار شد، سرخیو ماسا موفق شد تا بر خلاف همه نظرسنجی‌ها و احتمالات، ۳۶.۶ درصد آرا را کسب کند. خاویر میلی نیز با کسب ۳۰.۱ درصد آرا به دور دوم راه یافت. پاتریسیا بویریچ، نامزد راست میانه حزب «با هم برای تغییر» با کسب ۲۳.۸ درصد آرا در جایگاه سوم قرار گرفت و با اینکه از رقابت دور دوم باز ماند، از طرفداران خود خواست تا در دور دوم از میلِی نامزد لیبرتارین حمایت کنند.

ماسا که تشکیل دولت «وحدت ملی» در صورت پیروزی در دور دوم را پیشنهاد داده است، گفت: می‌خواهم رئیس‌جمهوری شوم، با اینکه می‌دانم برخی بدون قانع شدن به من رای می‌دهند و رای آن‌ها فقط ابزاری برای انتخاب نکردن مسیر خشونت است.

میلِی که انتخابات پیش‌رو را رویدادی برای انتخاب میان تورم یا ثبات، کاهش یا رشد اقتصادی، پوپولیسم یا جمهوریت توصیف کرد، از آرژانتینی‌ها خواست: بدون ترس رای دهند زیرا ترس جامعه را فلج می‌کند و اگر فلج شوید به نفع وضعیت موجودی است که ما را فقیر می‌کند.

میلی که با اره برقی به عنوان نمادی از تصمیمش برای کاهش هزینه‌های عمومی در رویدادهای سیاسی شرکت کرده بود، در پیشنهادات و وعده‌های خود در مناظره آخر، محتاط‌تر عمل کرد؛ با این حال، بر دلاری کردن اقتصاد و حذف بانک مرکزی تاکید کرد.

رئیس‌جمهوری آینده آرژانتین برای یک دوره چهار ساله از ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) آغاز به کار خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.