طبق لایحه برنامه هفتم توسعه تعرفه مشترکان آب تا سقف الگوی مصرف خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای تعیین شود.

گام مهم دولت برای تعرفه‌گذاری عادلانه؛ نرخ آب برای دهک‌های پایین و پرُمصرف‌ها تعیین شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، در جلسه علنی روز دوشنبه (۲۲ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی، ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه در دستور کار نمایندگان قرار گرفت و ماده (۳۵) و اجزاء آن با نظر رییس مجلس شورای اسلامی برای اصلاح به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

همچنین ماده (۳۹) و اجزاء آن به تصویب نمایندگان رسید.

طبق ماده (۳۹) که به تصویب نمایندگان رسید، وزارت نیرو موظف است تعرفه مشترکان خانوارهای کشور را به گونه‌ای اصلاح نماید که با رعایت مناطق جغرافیایی کشور، تعرفه مشترکان تا سقف الگوی مصرف خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور برابر صفر، مشترکان تا الگوی مصرف به صورت یارانه‌ای، مشترکان پرمصرف بالاتر از الگوی مصرف به صورت غیریارانه‌ای و براساس الگوی افزایش پلکانی(اَی بی تی) تعیین شود. الگوی مصرف آب خانوارهای مذکور براساس بعد خانوار (سرانه) محاسبه می‌شود.

۱- حق انشعاب و آب بهای مصارف تجاری و اداری حسب مورد مطابق آئین‌نامه اجرائی که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد، محاسبه می‌گردد.

۲- معافیت یا تخفیف در تعرفه برای کاربری‌هایی که براساس قوانین، مشمول معافیت یا تخفیف هستند صرفاً در سقف الگوی مصرف یا ظرفیت قراردادی یا پروانه بهره برداری و کاربری تعیین می‌شود و محاسبه تعرفه مازاد بر مصرف مذکور براساس قوانین موضوعه جاری صورت می‌پذیرد.

۳- شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آب و فاضلاب موظفند نسبت به تأمین و نصب ابزار اندازه گیری دارای استاندارد معتبر برای مشترکین جدید شهری و روستایی اقدام کنند. به شرکت‌های مزبور اجازه داده می‌شود نسبت به تعویض این ابزار برای مشترکین موجود( با اولویت پرمصرف) اقدام کنند، پرداخت هزینه نصب و تأمین ابزارهای هوشمند برای مشترکین شهری بالاتر از الگوی مصرف بر عهده مشترکین یا بهره برداران بوده و به صورت اقساطی مجاز است. منابع مالی هزینه‌های نصب و تأمین ابزارهای اندازه گیری هوشمند برای مشترکین شهری و روستایی در حد الگوی مصرف و پایین تر در بودجه سنواتی لحاظ می‌گردد.

احمدامیرآبادی فرهانی نماینده مردم قم در مجلس مخالفت با ماده (۳۹) گفت: این حکم غیر این اینکه آب بها را افزایش خواهد داد، سبب گرانی می‌شود و مشکل مردم را حل نخواهد کرد و از نمایندگان می‌خواهم اجازه ندهید آب بها به این صورت گران شود.

جعفرقادری در موافقت با ماده (۳۹) عنوان کرد: اینکه بخواهیم برای کاربری‌هاس مختلف و شهرها و استان‌های مختلف کاربری‌های مختلف داشته باشیم، بسیار ارزشمند است. چرا که کشور با بحران کم آبی مواجه است و آب بها برای جلوگیری از پیشرفت این بحران ضابطه مند می‌شود تا در فصول مختلف و شهرها و استان های مختلف تعرفه‌هایی با توجه به میزان مصرف ارائه شود.

داودمنظور در موافقت با ماده (۳۹) اظهار داشت: هدف این حکم این است که بتوانیم تعرفه‌ها را در موضوع آب عادلانه کنیم و بخش‌هایی که تعرفه صفر دارند مشخص شوند و الگوی مصرف را رعایت کنیم و مالیات به صورت پلکانی تعریف می‌شود.

رییس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: مجموع این تدابیر کمک می‌کند که منابع وزارت نیرو را در ارائه خدمات در حوزه آب پایدار کرده و موضوع بهره وری آب را به نتیجه برسانیم. این حکم کارشناسی شده است و سبب می‌شود بهره وری آب در پنج سال آینده به سامان برسد.

محسن زنگنه در موافقت با ماده (۳۹) گفت: در این حکم گفته شده بود تخفیف‌های پیش از این سازمان بهزیستی و کمیته امداد می‌دهیم، این تخفیف را از پرمصرف‌ها بگیرم که این موضوع را ایراد گرفتید و حذف شد و حکم جدیدی مطرح شده که عادلانه است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم افزود: در این حکم گفته شده افرادی که تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند رایگان برای آنها تعرفه آب تعریف می‌شود و برای مردم عادی که تا سقف الگوی مصرف استفاده می کنند، یارانه به آنها تعلق می‌گیرد و به پرمصرف‌ها هم یارانه تعلق نمی‌گیرد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.