۲۳ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 935308

از امروز هفته کتاب و کتاب‌خوانی با شعار «آینده خواندنی است» آغاز می‌شود و تا 30 آبان هم ادامه دارد. هر روز این هفته با عنوانی نام‌گذاری شده که این نام‌گذاری سبب شده برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این هفته جهت‌گیری بهتری داشته باشد.

 در حالت عادی هفته کتاب فقط برای یک هدف است؛ تلاش برای علاقه‌مند کردن مردم به کتاب و تمهیدی برای انس و الفت به ویژه نسل جوان با کتاب. البته با نام‌گذاری یک هفته به نام کتاب نمی‌توان جامعه‌ای را کتابخوان کرد اما می‌تواند ذکر و یادآوری جامعه نسبت به مسئله کتاب و کتاب‌خوانی باشد.

به هر حال پیش چشم بودن کتاب یکی از مهم‌ترین راه‌های کتاب‌خوان کردن مردم است که می‌تواند از این هفته آغاز و در طول سال تقویت شود.

چند اتفاق در سطح شهرها وجود داشت که موجب می‌شد کتاب در دسترس عموم قرار بگیرد و مقابل چشم مردم باشد که دلیل کمرنگ شدن یا تعطیلی آن‌ها مشخص نیست. مهم‌ترین آن حضور کتاب در ایستگاه‌ها و پایانه‌های اتوبوس شهری و حتی در ویترین‌های شیشه‌ای معابر بود که کتاب‌هایی را در دسترس عموم قرار می‌داد و در موقعیت‌های مختلف حتی توقف‌های چند دقیقه‌ای، مردم را با کتاب مواجه می‌کرد.

این ایده‌ و ایده‌های کاربردی نظیر این، می‌تواند در تمام فضاهای شهری از جمله اتوبوس‌، تاکسی‌، مترو، هواپیما، قطار، پارک‌ها و مراکز تفریحی و عمومی اجرا شود تا مردم در فرصت‌های فراغت بتوانند چند صفحه کتاب بخوانند یا حتی تورق کنند.

چه خوب است در این هفته همه نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌ها به نحوی عزمشان را برای به نمایش گذاشتن کتاب جزم کنند؛ بیلبوردهای شهری یا تابلوهای الکترونیکی نصب شده بر سردر یا جلو سازمان‌ها و مراکز مختلف می‌توانند کتاب‌های خواندنی و ماندگار را به صورت درج عنوان یا طرح جلد و تصویر نویسنده به نمایش بگذارند. این اقدام‌های ترویجی کتاب در این روزها هم شهر را زیبا می‌کند و هم به هفته‌ای که به نام کتاب مزین شده، معنا می‌بخشد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.