کارگردان فیلم مستند «شهسوار» با اشاره به شخصیت مرشد در فیلمنامه گفت: این نوع شخصیت‌ اغلب برای مخاطبان جذاب هستند زیرا کمک می‌کنند تا شخصیت اصلی به هدف اصلیش برسد، نمونه مثال زدنی شخصیت‌های مرشد در آثار زنده یاد داریوش مهرجویی هستند.

شخصیت‌ مرشد در آثار زنده یاد داریوش مهرجویی مثال زدنی است
علی شاه محمدی

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه سینما، جلسه چهارم کارگاه «شخصیت پردازی در فیلمنامه» عصر روز گذشته با حضور علی شاه‌ محمدی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و مدرس فیلمنامه‌نویسی در موزه سینما برگزار شد.

شاه محمدی در ابتدا با اشاره به شخصیت‌های شورشی در فیلمنامه‌ اظهار داشت: شخصیت‌های شورشی اغلب قدرت را به چالش می‌کشند و نظم حاکم را بهم می‌زنند تا نظم جدیدی ایجاد کنند که نمونه واقعی آن هیتلر است اما پس از به قدرت رسیدن همان کاری را می‌کنند که منتقد آن بودند. این نوع شخصیت‌ها به اصول اخلاقی که جامعه به آن پایبند است احترام می‌گذارند، کاری را نیمه تمام نمی‌گذارد و دارای اراده قوی هستند.

وی گفت: شخصیت‌های شورشی دارای فضیلت‌های اخلاقی مورد توجه هستند، توانایی مدیریت لحظات بحرانی را دارند و وسواس زیادی برای رسیدن به اهداف مورد نظرشان دارند.

این مدرس فیلمنامه‌نویسی، نوع دیگر شخصیت در فیلمنامه را شخصیت حاکم دانست و افزود: این نوع شخصیت‌ها در دو نوع حاکم خیر و حاکم شر تصویر می‌شوند. حاکم خیر به عنوان یک فرد دلسوز برای جامعه و مردم لحاظ می‌شود اما در مقابل حاکم شر معمولا با مشت آهنین می‌تواند حکومت کند و هر چیزی که قدرت را از او بگیرد و به او یا حلقه یارانش آسیب بزند بزرگترین ترسش است.

شاه محمدی با بیان اینکه این نوع شخصیت‌ها دارای ثبات رفتار و منش هستند، اظهارداشت: شخصیت‌های حاکم از سطح بالایی از روابط اجتماعی برخوردار هستند و راهبری و هدایت گری در ذات آنهاست و بسیار کاریزماتیک هستند.

این مدرس دانشگاه درباره شخصیت‌های مرشد نیز گفت: ما به ازای بیرونی این نوع شخصیت‌ها پدر، مادر و معلم‌ها هستند و این نوع شخصیت‌ها اغلب برای مخاطبان جذاب هستند زیرا کمک می‌کنند تا شخصیت اصلی به هدف اصلیش برسد.

کارگردان مستند سینمایی «شهسوار» افزود: آنها معمولا عاقل، فهمیده و دانا هستند و نمونه مثال زدنی شخصیت‌های مرشد، شخصیت‌های فیلمنامه‌های زنده یاد داریوش مهرجویی هستند مثل علی عابدینی در فیلم هامون است. البته این نکته را هم باید درنظر داشت که شخصیت مرشد ممکن است نقایصی هم داشته باشد و انسان کاملی به نظر نرسد.

شاه محمدی با اشاره به شخصیت‌های اغواگر بیان کرد: این نوع شخصیت ها بیشتر به سمت کهن الگوی شرور تمایل دارند. بسیار باهوش هستند و تمایل به دادن وعده‌هایی دارند که خودشان به دنبال آنها هستند و ظاهرا آنچه بدست می‌آورند بیش از چیزی است که ارائه می‌دهند اما در واقع بر عکس است و آنها با ارائه خود، انسانیتشان را از دست می‌دهند.

وی در پایان بیان داشت: این نوع افراد معمولا تمایل به کنترل کردن به منظور بهره بردن دارند و افرادی باهوش و مستقل به نظر می رسند. در روابط اجتماعی سرد هستند و برای دفاع از خود پوسته سختی به دور خود کشیده اند.

گارگاه شخصیت شناسی و شخصیت پردازی در فیلمنامه بر اساس کهن الگوها توسط علی شاه محمدی فیلمنامه نویس و مدرس دانشگاه طی چهار جلسه در موزه سینما برگزار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.