کتاب و کتابخوانی یکی از مواردی است که امروزه در بین خانواده ها و بویژه نسل جوان رنگ باخته است و طبق آخرین آمارها سرانه مطالعه روزانه در حدود ١۶ دقیقه و ۳۲ ثانیه اعلام شده است. این در حالی است که قدرتمندی و پویایی یک جامعه با میزان سرانه مطالعه افراد در تنیده شده است.

جوامعی  که با مطالعه مانوس بوده و کتاب و کتابخوانی در بینشان رواج بیشتری داشته است، توانسته اند زندگی بهتر و فرهنگی ماندگار و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را بهتر  به نسل های بعدی  منتقل کنند.

برنامه ریزی صحیح فرهنگی در زمینه کتاب خوانی علاوه بر حفظ هویت عقیدتی و قومی،  عاملی است که منجر به ایستادگی در مقابل هجوم فرهنگ بیگانگان می شود .

برای رسیدن به این هدف یعنی عادت به کتابخوانی و بسترسازی فرهنگی برای آن، یک برنامه ریزی صحیح و منطقی لازم است تا با ارایه راهکارها، فرهنگ کتابخوانی را در جامعه عملی ساخته و به تداوم این فرهنگ در جامعه کمک نمود. از مهم ترین عوامل برای انجام این امر، ایجاد انگیزه و احساس نیاز به کتاب و کتابخوانی و ایجاد رفتاری به نام مطالعه میان مخاطبان می باشد.

جامعه ای که با کتاب قهر باشد ، مردم آن ترجیح می دهند به جای خواندن و عمل کردن بر مبنای دانسته ها، بیشتر بشنوند و به عبارتی چشم و گوش بسته عمل نمایند.

از این رو علاوه بر ایجاد انگیزه در بین آحاد مختلف جامعه برای کتابخوانی؛  باید در امربهسازی و تجهیز  کتابخانه ها و همچنین ارتقائ بسترهای هوشمند  برای ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح کشور و رونق دادن به کتابخانه های سیار  تلاش بیشتری صورت بگیرد تا فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در اقصی نقاط ایران  و به خصوص در بین نسل جوان گسترش داد.

 از طرفی نباید انتظار داشت که این موضوع  را تنها یک دستگاه خاص و بدون مساعدت دیگر سازمان ها انجام دهد. بلکه  عضویت کارکنان ادارات در کتابخانه‌ها و تعامل هر چه بهتر و سازنده‌ ترجامعه  با مدارس و آموزش و پرورش استان ها و استفاده موثر از کتابخانه های دیجیتال، از جمله طرح‌هایی است که می‌توانند در مقوله جا انداختن فرهنگ کتاب و کتابخوانی گام‌های مؤثری را بردارند. زیرا اگر نسبت به موضوع مطالعه بی تفاوت باشیم به معنای ان است که تحول در درون ما خشکیده و به ناچار باید همه شرایط  را تجربه کنیم و از این رهگذرهزینه هایی زیادی را نیز صرف نماییم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.