اشکان رهگذر معتقد است انیمیشن کوتاه بزرگ‌ترین نقطه قوت انیمیشن ایران است و حیف است که این نقطه قوت دیده نشود و مخاطب از آن محروم بماند.

اکران انیمیشن‌های کوتاه انگیزه‌ای برای فیلمسازان و سرمایه‌گذاران است

به گزارش قدس آنلاین، اشکان رهگذر، کارگردان و انیمیشن‌ساز، با اشاره به اکران مجموعه «رویاهای رنگی» در گروه سینمایی «هنر و تجربه» گفت: اکران این ۱۰ انیمیشن اتفاق خوب و مبارکی است. هر فیلم انیمیشن‌ فارغ از اینکه تنها در چند جشنواره شرکت کند و آرشیو شود، یک قدم فراتر می‌گذارد و در قالب اکران برای مخاطبینی که حرفه‌ای‌های حوزه فیلمسازی نیستند، در دسترس خواهد بود. بنابراین این کار بسیار با ارزش است و می‌تواند در وجهه انیمیشن ایران تاثیرگذار باشد.

او افزود: انیمیشن کوتاه بزرگ‌ترین نقطه قوت انیمیشن ایران است و حیف است که این نقطه قوت دیده نشود و مخاطب از آن محروم بماند.

کارگردان انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» تصریح کرد: این اتفاق از جهت دیگری هم خیلی خوب است که می‌تواند درآمدزایی ایجاد کند. هر چند شاید این درآمدزایی خیلی گسترده نباشد چون «رویاهای رنگی» در سینمای گروه «هنر و تجربه» اکران می‌شود اما به هر حال برای نهاد سرمایه‌گذار که مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است می‌تواند انگیزه‌ای ایجاد کند که قرار نیست این آثار صرفا آرشیو شود.

رهگذر ادامه داد: این اتفاق در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا مرسوم است و این باکس‌ها چه در قالب سینما و چه در وی‌اودی‌های مختلف نمایش داده می‌شود و چنین تفکر و تجربه‌ای به بافت عمومی جامعه هم منتقل می‌شود.

کارگردان انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» با اشاره به این مساله که نقطه قوت انیمیشن ایران تاکنون انیمیشن‌های کوتاه بوده، گفت: جوایز و افتخاراتی که از سال‌ها پیش توسط اساتیدی مانند استاد زرین‌کلک کسب شده تا امروز که افتخارات زیادی در جشنواره‌های مختلف به دست آمده، نشان می‌دهد که انیمیشن ایران در قالب انیمیشن‌های کوتاه بسیار پیشرفت موثری داشته و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. امروز انیمیشن‌های کوتاه ایران در دنیا به عنوان یک نوع نگاه در قالب انیمیشن شناخته می‌شود.

تهیه‌کننده انیمیشن کوتاه «جبیر» درباره ۱۰ انیمیشنی که در قالب مجموعه «رویاهای رنگی» اکران شده، بیان کرد: از مجموعه «رویاهای رنگی» که هم‌اکنون اکران می‌شود، من این شانس را داشته‌ام که انیمیشن‌های «سیم ششم»، «سوزن‌بان»، «گذشته»، «دیوار چهارم» و «اکتسابات انتسابی» را تماشا کنم. به نظر من انتخاب این انیمیشن‌ها، انتخاب‌های مناسبی است و از تمام دیدگاه‌ها و تکنیک‌های مختلف در این باکس فیلم وجود دارد.

او ادامه داد: این انیمیشن‌ها تفاوت‌هایی با هم دارند که مخاطب وقتی وارد سالن می‌شود و آنها را تماشا می‌کند، این آثار برای او تکراری نمی‌شود و ذائقه‌های مختلف را پوشش می‌دهد. ضمن اینکه چون این اینیمیشن‌ها فیلم کوتاه است اگر مخاطب یک انیمیشن را نپسندد، خیلی زود فیلم بعدی با ذائقه و نوع نگاه دیگری آغاز می‌شود.

رهگذر تصریح کرد: تک تک این انیمیشن‌ها در ژانر و نحوه بیان خود کارهای تاثیرگذاری هستند و آرزو می‌کنم که این روند ادامه پیدا کند و با آمدن و رفتن مدیران این موضوع فراموش نشود. امیدوار هستم به سمتی حرکت کنیم که انیمیشن‌های کوتاه به عنوان پایه ثابت گروه هنر و تجربه بتوانند نمایش داده شوند.

کارگردان انیمیشن سینمایی «گنج اژدها» درباره رده سنی این انیمیشن‌ها گفت: زمانی که بحث انیمیشن مطرح می‌شود، اغلب مخاطب عام فکر می‌کند که این ژانر برای کودکان است. به نظر می‌رسد اگر اشاره شود که این انیمیشن‌ها مخاطب بزرگسال دارند و روی این موضوع مانور داده شود، به دیده شدن این آثار کمک شایانی خواهد کرد.

 رهگذر در پایان با انتقاد از عنوان و پوستر این مجموعه گفت: بر همین اساس هم فکر می‌کنم شاید «رویاهای رنگی» عنوان مناسبی برای این باکس نباشد. پوستر این مجموعه هم شکل و شمایلی دارد که مخاطب فکر می‌کند قرار است کار کودک تماشا کند. این در حالی است که برخی از این کارها مانند «ملکوت» در ژانر وحشت هستند و اصلا مناسب کودکان نیست.
مجموعه انیمیشن‌های کوتاه هنری «رؤیاهای رنگی» از روز شنبه ۶ آبان هرروز در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» در تهران و روزهای چهارشنبه هر هفته در سینماهای شهرستان‌ها به نمایش در آمده است.

اکران انیمیشن‌های کوتاه انگیزه‌ای برای فیلمسازان و سرمایه‌گذاران است

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.