رئیس ستاد عتبات عالیات کشور گفت: پای شرکت های بزرگ معدنی را به خراسان‌جنوبی باز می‌کنیم تا پروژه‌های بزرگی را به عنوان یک کار شاخص کشوری اجرا کنند.

رئیس ستاد عتبات عالیات کشور: پای شرکت‌های بزرگ معدنی را به خراسان‌جنوبی باز می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، محمد جلال مآب، رئیس ستاد عتبات عالیات کشور  شامگاه سه شنبه در دیدار با استاندار خراسان جنوبی اظهار کرد: ارادت مردم خراسان‌جنوبی به  عتبات عالیات با همه مشکلات و محرومیت ها در سطح کشور بی‌نظیر است. 

وی با بیان اینکه مردم خراسان جنوبی روحیه مذهبی خوبی دارند گفت: وجود پایگاهی در استان می تواند منشأ خیرات و جذب بیشتر خیرین برای ستاد عتبات عالیات باشد. 

رئیس ستاد عتبات عالیات کشور گفت: تقدیر از خیران،  قالیبافان و کمک کنندگان به عتبات عالیات وظیفه ماست و ما قدردان مردم خراسان جنوبی و مدیران فعال در کار ستاد عتبات عالیات هستیم. 

وی با بیان اینکه نیت کار برای خاندان و ائمه اطهار (ع) کار بسیار ارزشمندی است که بی پاسخ نمی ماند، ادامه داد: خراسان جنوبی در موضوع معادن مس، گرانیت و سنگ ها ظرفیت استراتژیک خوبی دارد که باید از این فرصت برای جذب سرمایه گذاران استفاده کرد.

به گفته وی ستاد عتبات عالیات از جنبه درآمدی و مصرفی در موضوع سنگ ساختمانی می تواند از ظرفیت استان استفاده کند. 

رئیس ستاد عتبات عالیات کشور گفت: پای شرکت های بزرگ معدنی را به استان باز می‌کنیم تا پروژه های بزرگی را به عنوان یک کار شاخص کشوری اجرا کنند. 

جلال مآب ادامه داد: برای جذب  سرمایه گذاران نیازمند انگیزه در بخش سرمایه گذاری هستیم،  پیشنهاد می دهیم معادنی که در حوزه سنگ آهن و یا مس شناسایی شده و روی آن کار نشده را به شرکت های بزرگ معرفی کنیم. 

وی اضافه کرد: موضوع واگذاری معادن خراسان جنوبی به ستاد عتبات عالیات پیگیری و زمینه سازی می شود. 

به گفته وی مجموعه شرکت های سرمایه گذاری بزرگ را به خراسان جنوبی می آوریم تا معادن و پهنه های سرمایه گذاری را واگذار کنیم و سهم ستاد عتبات عالیات هم پرداخت شود. 

رئیس ستاد عتبات عالیات کشور در پایان ظرفیت های معدنی استان خراسان جنوبی را بی نظیر و ناشناخته عنوان کرد و گفت: این استان ظرفیت ها و پتانسیل های معدنی و ثروت خدادادی خوبی دارد که باید برای سرمایه گذاران مطرح شود.

سرانه بالای کمک های مردمی خراسان جنوبی

 جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی هم در این دیدار گفت: مردم خراسان جنوبی در کمک به عتبات عالیات پیشگام هستند و سرانه کمک هر فرد در این استان بالاتر از میانگین کشوری است.

وی تصریح کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، سال گذشته روستای برکوک ما در شهرستان قاینات رتبه اول کمک های مردمی را در سطح کشور از آن خود کرده بود.

به گفته وی این عشق و ارادت مردم خراسان جنوبی به ائمه طاهرین(ع) مثال زدنی است.

استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اگرچه خراسان جنوبی از لحاظ شاخص جمعیت یا مسائل معیشتی و اقتصادی نسبت به سایر استان‌ ها رتبه‌های پایین‌تری دارد اما به واسطه تدین مردم در کمک به اعتاب مقدسه جزو استان‌های برتر است.

قناعت متذکر شد: یکی از دلایلی که خراسان جنوبی مثل برخی استان های کشور دستخوش بسیاری از آسیب‌های اجتماعی نشده، رویکرد ولایتمداری و اعتقاد خاص مردم به ائمه اطهار (ع) است.

وی از سهم بسزای خراسان جنوبی در ساخت صحن امام محمد باقر(ع) حرم امامین کاظمین گفت و تأکید کرد: اینکه خراسان جنوبی، استان معین برای احداث این پروژه کلیدی تعیین شده، نشان از پیشینه درخشان اقدامات استان و مشارکت مردم دارد.

استاندار خراسان جنوبی به ظرفیت های بکر خراسان جنوبی اشاره کرد و از اقداماتی گفت که در راستای بهره برداری از آنها صورت گرفته است.

قناعت ادامه داد: مهمترین برنامه ای که طی این مدت در دستور کار بوده، جذب سرمایه گذاران دارای اهلیت و صلاحیت است که بتوانند با کمک به تکمیل زنجیره ارزش ظرفیت های موجود، از این طریق توسعه خراسان جنوبی را شتاب ببخشند.

تامین مالی تجهیز موکب های میقات الرضا (ع) 

علیرضا عباس زاده، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی هم اظهارداشت: احداث موکب های میقات الرضا(ع) با توجه به شرایط کویری و جاده های لم یزرع  خراسان جنوبی لازم است. 

وی گفت: در کارگروه زیربنایی استان برای مسافران امام رضا (ع) ستاد میقات الرضا را در راستای اقامت و استراحت زائرین ایرانی و پاکستانی تشکیل دادیم.

به گفته وی هر ساله بر زائرین پاکستانی که  مسیر خراسان جنوبی را برای زیارت عتبات عالیات و مشهد مقدس انتخاب می کنند،  افزوده می شود، به طور مثال امسال استان ما میزبان 37 هزار زائر پاکستانی بود،  لذا راه اندازی موکب های  میقات الرضا (ع) برای خراسان جنوبی مهم است. 

معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۰ میلیارد تومان برای میقات الرضا(ع) استان از محل سفر دولت به استان اختصاص یافته، افزود:  ۱۰ میلیارد تومان هم از اعتبارات استان برای این مهم پیش بینی شده است. 

عباس زاده با بیان اینکه زائران پاکستانی بعد از اتمام مراسم پیاده روی اربعین در مسیر برگشت به کشورشان، در شهرهای قم و مشهد برای زیارت آستان مقدس حضرت معصومه (س) و علی ابن موسی الرضا (ع) توقف دارند افزود: ۵۰ درصد مسیر برگشت این افراد به پاکستان در خاک خراسان جنوبی واقع شده، لذا لازم است ۱۰ میلیارد تومان دیگر در قالب طرح های مصوب از سوی ستاد عتبات عالیات کشور به ما اختصاص داده شود تا موکب های میقات الرضا(ع) تجهز و راه اندازی شوند.

طرح‌های ابداعی خراسان جنوبی برای عتبات عالیات 

موسی جوینده، رئیس ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی هم  از کارکرد های متفاوت ستاد عتبات عالیات گفت و خاطرنشان کرد: در بخش توسعه و بازسازی از سال ۸۴ تاکنون خراسان جنوبی حرف برای گفتن داشته و بسیاری از موضوعات ابتکاری و خلاقی از استان ما بوده است. 

وی افزود: طرح قالیبافی برای عتبات عالیات برکات مهمی در کشور داشت که کار ابداعی استان خراسان جنوبی بود.

به گفته وی یکی از طرح های ما طرح برکت و کسر از حقوق کارمندان برای عتبات عالیات بود که نیروهای نظامی و کسبه و  حتی کشاورزان توجه ویژه ای  به آن دارند.

رئیس ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی با بیان اینکه حتی بارگاه های زرشک، محصول استراتژیک استان، عناب،  زعفران، درختان مثمر همانند درختان پسته برای عتبات عالیات اختصاص یافته، اظهار داشت: در بحث وقفیات بزرگترین باغ پسته با ۱۲ هکتار،  دو منزل در بشرویه به ارزش چهار میلیارد تومان به عتبات عالیات هدیه داده شده و در یک شهرستان هزار و ۸۰۰ درخت پسته برای ۲۵ سال و یا به صورت مادام العمر وقف ستاد شده است. 

جوینده با اشاره به فعالیت‌های استان در کاظمین در ایام اربعین گفت: ۸۵ تن برنج،  ۸۰ تن گوشت و ۹۰ تن آرد به کاطمین منتقل شده که کار بزرگی است.

رئیس ستاد عتبات عالیات خراسان جنوبی از اعزام کارگران و نیروی انسانی متخصص به عتبات عالیات خبر داد و گفت: در راستای کارکردهای اجتماعی در سال ۱۴۰۱ زلزله بشرویه دو هزار اسکان اضطراری در موکب ما مستقر شدند و ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیون تومان به مردم کمک کردیم.

جوینده با بیان اینکه میقات الرضا ( محل اسکان و استراحت زائران ) در استان به صورت جدی پیگیری می شود، ادامه داد:  امسال ۳۷ هزار زائر پاکستانی را  در خراسان جنوبی اسکان دادیم و ساخت زائرسرای مشهد به همت ستاد عتبات عالیات در حال انجام است. 

به گفته وی برای موضوع نشان ادارت  ۱۲ برنامه زنده تلویزیونی  برای پنج شبکه استانی را تدارک دیدیم که کار ویژه صدا و سیما بود. 

وی با اشاره به واگذاری معادن به ستاد عتبات عالیات هم خاطرنشان کرد: خراسان جنوبی ظرفیت های معدنی خوبی دارد و می توانیم این مهم را پیگیری کنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.