رئیس سازمان محیط زیست می‌گوید با هیئت اعزامی طالبان که چند هفته پیش به تهران آمده بود برای مدیریت و کنترل حوزه های ایجاد ریزگردها از جمله آبریز هیرمند از طریق رهاسازی آب برای مرطوب شدن خاک و حوزچه‌های گرد و غبار داخل افغانستان به توافق هایی رسیده است.

توافق‌های سازمان محیط زیست و هیئت طالبان در حوزه ریزگردها

قدس آنلاین: رئیس سازمان محیط زیست دیروز در حاشیه جلسه هیئت دولت در خصوص نتایج مذاکرات با هیئت اعزامی طالبان ب تهران در حوزه مسائل زیست محیطی از جمله حق‌ابه هیرمند ، گفت: طالبان برای اولین باز پذیرفته‌اند که حق‌آبه  ایران رهاسازی شود.

با این حال به گفته سلاجقه این رها سازی نه سهم کامل ایران که به گفته او برای مرطوب سازی بستر رودخانه و درباچه هامون به منظور کنترل مناطق کرد و غبار خیز استان سیستان و بلوچستان است.

وی  اظهار داشت: در جلسه با طالبان مساله مرطوب‌سازی را با توجه به ضرورت کار و اینکه حدود ۱۸۰ روز مردم در منطقه زابل به لحاظ گرد و غبار مشکل دارند مطرح کرده و از آنها درخواست کردیم فعلا آبی رها و دریاچه مرطوب شود تا منشا گرد و غبار نباشد که  هیات اقتصادی طالبان نیز اعلام کرد که اگر وضعیت منابع آبی سدها اجازه بدهد این کار را انجام می‌دهند.

معاون رئیس جمهور همچنین گفت بحث دیگری که در نشست با این هیئت  مطرح شد تثبیت کانون‌های برداشت گرد و غبار در کشور افغانستان بود.

سلاجقه  اضافه کرد: هیات افغانستانی به ویژه مسئولان محیط زیست قول دادند که در اولین فرصت به جمهوری اسلامی ایران آمده و در قالب یک نشست جامع این مسائل را بررسی کنند تا بتوانیم منشا گرد و غبار در کشور افغانستان به ویژه در جاهایی که جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد و نقشه‌ها و گزارش آن آماده شده است، راهکاری ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.