باوجود آنکه مدیرعامل راه‌آهن می‌گوید بابت قطارهای حومه‌ای سالانه چند ده میلیارد تومان پرداخت می‌کنیم، مدیرعامل رجا معتقد است یارانه کمک زیان قطارهای حومه‌ای با بهای تمام شده سیر این قطارها تناسب ندارد.

نبود تناسب در کمک‌هزینه قطارهای حومه‌ای‌ با بهای تمام‌شده سیر

به گزارش قدس انلاین، سیدمیعاد صالحی، مدیرعامل راه‌آهن به تازگی با ‌اشاره به حمایت از قطارهای حومه‌ای اظهار داشت: انتظار بخش خصوصی است که قیمت این‌ قطارها معقول‌تر شود، دولت هم تلاش دارد قیمت‌ها بالا نرود، شرکتراه‌آهن تلاش می‌کند رفاه بیشتری برای مردم داشته باشد و طبیعی است که راه‌آهن بابت این موضوع زیان می‌بیند.

وی تأکید کرد: «بابت قطارهای حومه‌ای سالانه چند ده میلیارد تومان به شرکت رجا پرداخت می‌کنیم»، نرخ بلیت قطار تهران ـ پیشوا و ورامین کمتر از ۵ هزار تومان است، یا قطار گرمسار حدود ۱۰ هزار تومان، باید به بخش خصوصی کمک کنیم تا آن‌ها بتوانند کارشان را انجام بدهند و اقتصادشان تا حدی بچرخد و کمتر زیان کنند.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه زیان بخش خصوصی را شرکت راه‌آهن تحمل می‌کند و عملاً راه‌آهن زیان می‌بیند، گفت:‌ انتظار است سازمان برنامه و بودجه زیان بخش مسافری ریلی را پرداخت کند تا حمل مسافر از مدل حمل و نقل جاده به سمت مدل ریلی بیاید.

*‌ مبالغ محاسبه شده برای زیان قطارهای حومه‌ای هم‌تراز با ‌بهای تمام‌شده نیست

در این‌باره، مدیرعامل شرکت حمل‌و نقل ریلی رجا از عدم تناسب یارانه کمک زیان قطارهای حومه‌ای با بهای تمام شده این قطارها می‌گوید.

به گفته ناصر بختیاری، یکی از مسائل مهم و قابل بررسی در خصوص قطارهای حومه‌ای رجا، نرخ بلیت این قطارهاست، ‌در حال حاضر به‌طور مثال بلیت قطار تهران به پیشوا با قیمت ۴۰ هزار ریال به فروش می‌رسد، در حالی‌که بهای تمام‌شده این بلیت برای شرکت رجا حداقل ۶۵۰ هزار ریال است؛ به عبارت دیگر هزینه‌ای که بابت فروش بلیت این قطار از مسافر دریافت می‌شود، تنها حدود ۶ درصد بهای تمام شده این بلیت را پوشش می‌دهد.

وی با اشاره به اظهارات اخیر مدیرعامل راه‌آهن درباره پرداخت چند ده میلیارد تومان یارانه کمک زیان قطارهای حومه‌ای به‌ رجا، گفت: شرکت راه‌آهن‌ اول شهریور امسال در نامه‌ای، یارانه کمک زیان قطارهای حومه‌ای، مورد تصویب هیأت مدیره آن شرکت را برای سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ مبلغ ۲.۱۶۰ میلیارد ریال محاسبه‌ و در حساب فی‌مابین منظور کرده است که نسبت به بهای تمام شده ناچیز است؛ این شرکت مطالبات دیگری را از محل ارائه خدمات تکلیفی و برخی موارد دیگر دارد که در این محاسبات لحاظ نشده است.

به گفته وی ‌قطعاً مدیرعامل شرکت راه‌آهن و سایر مسؤولان به هیچ وجه راضی نخواهند بود تا شرکت رجا از حقوق بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی برای قطارهای حومه‌ای که جزو تکالیف مصرح قانونی راه‌آهن است هزینه کند، لذا توجه به این نوع خدمات‌دهی و پرداخت هزینه واقعی آن از سوی راه‌آهن به رجا جزو وظایف آن شرکت به عنوان متولی در ارائه خدمات با قطارهای محلی و حومه‌ای است.

پایان پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.