رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در حالی از امروز پنجشنبه آغاز می‌شود که هشت و نیم سهمیه آسیا در جام جهانی، در پنج دور مشخص می‌شوند و تیم کشورمان کار بسیار راحت‌تری نسبت به همیشه برای صعود به این مسابقات پیش‌‎رو دارد.

صعود از آب خوردن هم راحت‌تر است!

به گزارش قدس آنلاین، زنگ شروع مرحله گروهی رقابت‌های انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ از امروز در قاره آسیا به صدا در می‌آید. رقابت‌هایی که برای اولین بار حضور ۴۸ تیم برگزار خواهد شد. تیم ملی کشورمان هم که در گروه E با تیم‌های ازبکستان، ترکمنستان و هنگ‌کنگ همگروه است، در اولین دیدار عصر امروز از ساعت ۱۸ در ورزشگاه آزادی میزبان هنگ‌کنگ است.

صعود نکردن ماموریت غیرممکن شد!

دی‌ماه سال ۹۵ بود که فیفا با توجه به بلندپروازی‌های جیانی اینفانتینو، ۴۸ تیمی‌شدن جام‌جهانی را تصویب کرد. بر اساس آن تصمیم مقرر شد که از جام‌جهانی ۲۰۲۶، این مسابقات با شرکت ۴۸ تیم برگزار شود.هر چند رئیس سوئیسی فیفا به دنبال این بود که جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر را هم با ۴۸ تیم برگزار کند اما تلاش او به نتیجه نرسید تا سه کشور آمریکا، کانادا و مکزیک به صورت مشترک در سال ۲۰۲۶ میزبان اولین جام‌جهانی ۴۸ تیمی باشند.فشار اسپانسرها و کسب درآمد بیشتر، مهم‌ترین پشت پرده‌ای بود که برای افزایش ۱۶ تیمی جام‌جهانی عنوان شد.

همه چیز درباره انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در آسیا؛ صعود از آب خوردن هم راحت‌تر است!

اروپا ۱۶ تیم، آفریقا ۹.۵ تیم، آسیا ۸.۵ تیم، آمریکای جنوبی ۶.۵ تیم، آمریکای شمالی و مرکزی ۶.۵ تیم و اقیانوسیه یک تیم، تعداد سهمیه‌هایی هستند که بر اساس فرمت جدید جام‌جهانی، به قاره‌های مختلف اختصاص داده شده است. تعداد بازی‌های جام‌جهانی هم با توجه به این افزایش از ۶۴ به ۸۰ دیدار افزایش پیدا می‌کند. بر اساس این فرمت، ۴۸ تیم در ۱۶ گروه ۳۲ تیمی گروه‌بندی می‌شوند و از هر گروه دو تیم راهی مرحله حذفی و یک‌شانزدهم نهایی می‌شوند.

با توجه به آغاز رقابت‌های انتخابی در آسیا، نگاهی به چگونگی صعود تیم‌های آسیایی به جام‌جهانی انداخته‌ایم، قاره‌ای که سهمیه‌‎هایش از ۴و نیم سهمیه با توجه به فرمت جدید برگزاری به ۸ و نیم سهمیه افزایش پیدا کرده تا برخلاف گذشته، صعود نکردن به این مسابقات، سخت‌ترین کار ممکن باشد!

۵ دور رقابت آسیایی‌ها برای هشت و نیم سهمیه

بر اساس اعلام فیفا، هشت و نیم نماینده آسیا در جام‌جهانی ۲۰۲۶ در ۵ دور انتخاب خواهند شد.

در قاره آسیا، ۲۶ تیم بر اساس رنکینگ مستقیم به مرحله اول گروهی و دور دوم راه پیدا می‌کنند.۲۰ تیم بعدی رنکینگ در اولین دور انتخابی با توجه به قرعه‌کشی در ۱۰ دیدار پلی‌آف به مصاف هم می‌روند تا ۱۰ تیم برنده در مجموع دو بازی رفت و برگشت به جمع ۲۶ تیم برتر اضافه شوند و در مجموع ۳۶ تیم به صورت رسمی تلاش برای صعود به ورلدکاپ ۲۰۲۶ را آغاز می‌کنند.

همه چیز درباره انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در آسیا؛ صعود از آب خوردن هم راحت‌تر است!

در دور دوم انتخابی جام‌جهانی در آسیا،۳۶ تیم در ۹ گروه چهار تیمی کارشان را آغاز می‌کنند و تیم‌های اول و دوم راهی مرحله بعد می‌شوند. در ادامه ۱۸ تیمی که به دور سوم راه پیدا می‌کنند، از طریق قرعه‌کشی که بعدا انجام می‌شود، به سه گروه شش تیمی تقسیم می‌شوند و دو تیم برتر هر گروه به جام‌جهانی فوتبال راه می‌یابند.

دور چهارم شامل تیم‌هایی است که در دور سوم، سوم و چهارم شده‌اند. این شش تیم، در دو گروه سه تیمی قرار می‌گیرند و تیم اول هر گروه به صورت مستقیم بلیط صعود به مرحله نهایی جام‌جهانی فوتبال را دریافت می‌کند تا ۸ سهمیه مستقیم آسیا تکمیل شود.

در دور پنجم تیم‌های دوم ۲ گروه دور چهارم، به صورت رفت و برگشت با هم بازی می‌کنند تا نماینده آسیا در مسابقات پلی‌آف فیفا مشخص شود.

در مسابقات پلی آف فیفا شاهد مبارزه نماینده آسیا و ۵ تیم دیگر برای کسب دو سهمیه باقی مانده بیست و سومین دوره جام‌جهانی خواهیم بود. علاوه بر یک نماینده از آسیا، دو تیم از کونکاکاف، یک تیم از قاره آفریقا، یک تیم از قاره آمریکای جنوبی و یک تیم از قاره اقیانوسیه شرکت خواهند کرد تا دو تیم برتر راهی جام‌جهانی ۲۰۲۶ شوند.

آغاز ماراتن آسیایی‌ها برای صعود

در دور اول انتخابی جام‌جهانی در قاره آسیا، ۲۰ تیم آسیایی که در رنکینگ در رده‌های ۲۷ تا ۴۶ آسیا قرار دارند، در پلی‌آف به مصاف هم رفتند. در دور اول با توجه به قرعه‌کشی صورت گرفته، افغانستان- مغولستان، مالدیو- بنگلادش، سنگاپور- گوآم، یمن- سریلانکا، میانمار- ماکائو، کامبوج- پاکستان، تایوان- تیمور شرقی، اندونزی- برونئی، هنگ کنگ- بوتان، نپال- لائوس با هم روبه‌رو شدند.

در نهایت و در مجموع دو بازی رفت و برگشت که ۲۰ و ۲۵ مهر برگزار شد، ۱۰ تیم افغانستان، میانمار، سنگاپور، تایوان، هنگ‌کنگ، اندونزی، پاکستان، نپال، بنگلادش و یمن، به دور دوم و اولین مرحله گروهی انتخابی صعود کردند.

همه چیز درباره انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در آسیا؛ صعود از آب خوردن هم راحت‌تر است!

با صعود این ۱۰ تیم و ۲۶ تیم برتر اولیه، قرعه‌کشی دور دوم و مرحله گروهی انجام شد و ۳۶ تیم در ۹ گروه ۴ تیمی از امروز کارشان را در انتخابی جام‌‎جهانی ۲۰۲۶ آغاز می‌کنند.

گروه‌بندی دور اول مرحله گروهی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در منطقه آسیا به شرح زیر است:

گروهA: قطر، هند، کویت و افغانستان

گروه B: ژاپن، سوریه، کره شمالی و میانمار

گروهC: کره‌جنوبی، چین، تایلند و سنگاپور

گرو D: عمان،قرقیزستان، مالزی و تایوان

گروه E: ایران، ازبکستان، ترکمنستان و هنگ کنگ

گروهF: عراق، ویتنام، فیلیپین و اندونزی

گروهG: عربستان، اردن، تاجیکستان و پاکستان

گروهH: امارات، بحرین، یمن و نپال

گروه I: استرالیا، فلسطی، لبنان و بنگلادش

هفته اول مرحله اول گروهی انتخابی جام‌جهانی ۲۰۲۶ در منطقه آسیا امروز برگزار می‌شود و برنامه آن به شرح زیر است:

استرالیا - بنگلادش

ژاپن - میانمار

کره جنوبی - سنگاپور

فیلیپین - ویتنام

تایلند - چین

مالزی - قرقیزستان

تاجیکستان - اردن

ترکمنستان - ازبکستان

لبنان – فلسطین

ایران - هنگ کنگ

عراق - اندونزی

عمان - چین تایپه

قطر- افغانستان

امارات - نپال

کویت - هند

عربستان - پاکستان

سوریه - کره شمالی

یمن - بحرین

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.