۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 936081

هنگام شروع سفر هوایی و خرید بلیط هواپیما، تشخیص تفاوت‌های بین بلیط‌های چارتر و سیستمی ضروری است.

تفاوت بلیط هواپیمای سیستمی با چارتری

ضرورت این امر به این دلیل است که هر نوع از این بلیط‌ها دارای ویژگی‌های متمایزی هستند که می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر تجربه‌ی سفر شما تأثیر بگذارد. در این نوشته سعی می‌کنیم اطلاعات جامعی در مورد تفاوت بلیط‌های چارتر و سیستمی به شما ارائه کنیم. کسب اطلاعات در مورد هرکدام این بلیط‌ها و تفاوت‌هایشان به شما این امکان را می‌دهد تا هنگام خرید بلیط هواپیما تصمیم‌گیری آگاهانه‌تری داشته باشید.

آشنایی با بلیط های سیستمی

بلیط سیستمی به بلیتی اطلاق می‌شود که مستقیماً از شرکت هواپیمایی خریداری می‌شود. این بلیط‌ها پروازهایی را در برمی‌گیرد که نرخ‌های معین و تنظیم‌شده توسط شرکت هواپیمایی دارند. این بلیط‌ها با قیمت‌های ثابت به‌طور یکنواخت در طول سال، از یک برنامه مشخص و ثابت پیروی می‌کنند.

وقتی صحبت از بلیط هواپیما به میان می‌آید، بلیط‌های سیستمی تعداد و اهمیت بیشتری دارند و به دلیل ویژگی‌های منحصربه‌فردشان اغلب توسط بسیاری از مسافران ترجیح داده می‌شود. مهم‌ترین مزیت بلیط‌های سیستمی، امکان استرداد بلیت است و به‌طورکلی دارای قیمت پایین‌تری برای نوزادان و کودکان در مقایسه با کرایه‌های بزرگ‌سالان هستند.

بااین‌حال، مهم است که توجه داشته باشید که لغو بلیط‌های سیستمی در فصول اوج ممکن است بسته به شرکت هواپیمایی و نزدیکی زمان پرواز، جریمه‌های متفاوتی را در پی داشته باشد. به‌طورمعمول، جریمه‌های کنسلی برای بلیط‌های سیستمی ممکن است از 20٪ (پنج‌تا سه روز قبل از پرواز) تا 70٪ (دوازده‌تا سه ساعت قبل از پرواز) متغیر باشد و مابقی مبلغ پس از کسر جریمه توسط آژانس مسترد می‌شود.

مرور کلی بر بلیط چارتر

در ابتدا باید بگوییم بلیط هواپیما چارتر همان بلیط سیستمی است که توسط آژانس‌های چارترکننده مثل شرکت‌های بزرگ رزرو بلیط هواپیما یا آژانس‌های مسافرتی از خطوط هوایی خریداری می‌شود. این بلیط‌ها نیز به‌نوبه‌ی خود توسط این آژانس‌ها در بازار خرید بلیط عرضه می‌شوند و به فروش می‌رسند.

توجه داشته باشید که قیمت بلیط‌های چارتر در درجه اول به دلیل تقاضای مسافران در نوسان است. در فصول اوج سفر و گردشگری، زمانی که تقاضای سفر زیاد است، قیمت بلیط چارتر افزایش می‌یابد. برعکس، در دوره‌های کم ازدحام و خلوت، کاهش تقاضا باعث کاهش قیمت بلیت می‌شود.

بلیط‌های چارتر به‌ویژه برای سازمان‌ها، سفرهای گروهی و تورهای آژانس مسافرتی که به دنبال رزرو تعداد قابل‌توجهی از صندلی‌های هواپیما هستند، مفید و کارآمد است. خرید این بلیط‌ها اغلب منجر به تخفیف‌های گروهی قابل‌توجهی می‌شود.

تمایز بلیط‌های سیستمی در مقابل بلیط‌های چارتر

تفاوت‌های بین بلیط‌های سیستمی و چارتر بسیار مهم هستند و بر سیاست‌های استرداد وجه و انعطاف‌پذیری مسافران تأثیر می‌گذارند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های بلیط‌های چارتر و سیستمی می‌پردازیم:

تفاوت بلیط هواپیمای سیستمی یا چارتری

1. قابلیت استرداد وجه

همان‌طور که پیش‌تر گفتیم، تفاوت قابل‌توجه بین این دو نوع بلیط در مورد قابلیت استرداد وجه است. بلیط‌های چارتر غیرقابل استرداد هستند. این یک عامل مهم است که ممکن است بسیاری از مسافران نادیده بگیرند. هنگام خرید بلیط، مهم است که به این تفاوت توجه داشته باشید، زیرا پس از دریافت بلیط چارتر، گزینه‌های استرداد یا بازگشت پول در دسترس نیست.

در مقابل، بلیط‌های سیستمی به مسافران این امکان را می‌دهند که بلیط را لغو کنند و در شرایط خاص و رویدادهای غیرمنتظره مانند بیماری یا تصادف، بتوانند مقداری از مبلغ بلیط را پس بگیرند.

2. انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی سفر

یکی از مزایای بلیط سیستمی که در سفرهای گروهی و چندنفره بیشتر احساس می‌شود، انعطاف‌پذیری بلیط است؛ زیرا در صورت تغییر برنامه سفر یکی از اعضای گروه امکان کنسلی احتمالی بلیط و استرداد جزئی وجه را فراهم می‌کند.

هنگام رزرو بلیط سیستمی شما می‌توانید درزمانی که خودتان تعیین کرده‌اید و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌اید پرواز کنید. بااین‌حال در سفر با بلیط هواپیمای چارتری باید تابع برنامه‌ی سفر چارترکننده باشید. این موضوع ممکن است چالش‌هایی را برای مسافران ایجاد کند.

3. بلیط ارزان‌تر برای خردسالان

خانواده‌هایی که با فرزند خردسال سفر می‌کنند، به دلیل مزایای صرفه‌جویی در هزینه، اغلب بلیط‌های سیستمی را انتخاب می‌کنند. قابل‌ذکر است که بلیط‌های سیستمی برای کودکان دو تا دوازده‌ساله و نوزادان، در مقایسه با بزرگ‌سالان واجد شرایط کاهش قیمت بلیط هستند.

برای مثال هنگام خرید بلیط از شرکت‌های هوایی مثل هواپیمایی ماهان‌، چنانچه قصد خرید بلیط برای کودکان خود را داشته باشید، می‌توانید قیمت پایین‌ترین نسبت به بلیط بزرگ‌سالان بپردازید. بااین‌وجود، بلیط‌های چارتر که از آژانس‌های چارتر خریداری می‌شوند، قیمت ثابتی را برای بزرگ‌سالان، کودکان و نوزادان حفظ می‌کنند. البته همان‌طور که گفتیم قیمت بلیط چارتر به سیاست‌های شرکت چارترکننده بستگی دارد؛ پس ممکن است یک شرکت چارترکننده هنگام فروش بلیط، مشابه بلیط‌های سیستمی عمل کرده و تخفیف‌های ویژه‌ای مخصوص کودکان و نوزادان ارائه دهد.

بلیط های چارتر یا سیستمی؟

تصمیم بین بلیط‌های چارتر و سیستمی به عوامل مختلفی ازجمله بودجه‌ی سفر، انعطاف‌پذیری زمان سفر و زمان خرید بلیط هواپیما بستگی دارد. درحالی‌که بلیط‌های چارتر ممکن است گه‌گاه قیمت مناسب‌تری نسبت‌به بلیط‌های سیستمی داشته باشند؛ اما در فصول اوج سفر، بلیط‌های سیستمی مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند. بلیط‌های سیستمی قابلیت‌هایی مانند کاهش قیمت برای بلیط کودکان و نوزادان ارائه می‌دهند و امکان استرداد را نیز دارند.

به‌علاوه بلیط‌های سیستمی به دلیل فروش مستقیم آن‌ها توسط آژانس‌های هواپیمایی، ساختار قیمت‌گذاری ثابتی را در طول سال حفظ می‌کنند. در مقابل، قیمت بلیط چارتر بر اساس تقاضا در نوسان است؛ به همین دلیل ممکن است در فصول پرتردد یا برخی زمان‌های خاص، قیمت بلیط‌های چارتری بسیار بیشتر از بلیط‌های سیستمی شود.

خانواده‌هایی که به دنبال انعطاف بیشتر در زمان سفر و صرفه‌جویی در هزینه برای برنامه‌های سفر خود هستند، اغلب بلیط‌های سیستمی را گزینه بهتری می‌دانند.

علاوه بر این، توجه به زمان‌بندی خرید بلیط بسیار مهم است. بلیط‌های چارتر برای همه‌ی پروازهای هوایی یکسان نیستند و تعداد مشخصی ندارند: پس اگر قصد دارید بلیط لحظه آخری بخرید شاید بهتر باشد به سراغ بلیط‌های سیستمی بروید.

تفاوت بلیط هواپیمای سیستمی یا چارتری

کلام آخر

یکی از اصلی‌ترین ارکان در هر سفر هوایی، بلیط هواپیما و شرایط پرواز است. گاهی اوقات گران بودن بلیط هواپیما حتی می‌تواند مسافران را از سفر منصرف کند، یا دشوار بودن شرایط خرید بر زمان سفر اثر بگذارد. شناخت بهتر بلیط‌های چارتری و سیستمی می‌تواند هزینه‌های سفرتان را تا حد زیادی دستخوش تغییر کند. امیدواریم با مطالعه‌ی این مقاله با تفاوت‌های مهم بلیط‌های سیستمی و بلیط‌های چارتر آشنا شده باشید و بتوانید یک سفر عالی و مقرون‌به‌صرفه را تجربه کنید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.