تولیدکننده صنعتی طلا گفت: در ابتدای راه ایراد می‌گرفتند که صادرات طلا مثل زیره به کرمان بردن است. تصمیم ما برای شروع، استانبول ترکیه بود. امروز نه تنها در ایران که در دنیا ما را می‌شناسند و به ۲۷ کشور صادرات داریم.

کاشت اتم‌های همدلی در سرویس‌های طلای صادراتی

به گزارش قدس خراسان، «خودم بالای سینما فردوسی قدیم و برادرم بالای شیرینی‌سرای ارگ کارگاه‌داری می‌کردیم. هر کدام از ما در جایی پراکنده بودیم تا اینکه با خوشه صنعتی طلا و جواهرات آشنا شدم و تصمیم گرفتم در همین مسیر برای توسعه و رشد کاری، یکی شویم. موضوع را با برادرم و همسرخواهرم مطرح کردم و با استقبال آن‌ها تصمیم گرفتیم با هم همکاری کنیم تا کارمان در زمینه ساخت طلا و جواهر رشد و توسعه پیدا کند».

این‌ها روایت اسماعیل صمدی تولیدکننده مشهدی طلا و جواهر از سرآغاز کسب و کاری است که امروز او را به عنوان نخستین تولیدکننده صنعتی در مقیاس انبوه و صادرکننده طلا به ۲۷کشور جهان می‌شناسند. 

صمدی در تشریح مسیر موفقیت کسب و کار خود گفت: در همان ابتدا پدرم وقتی از تصمیم ما و یکی‌ شدنمان باخبر شد، طبقه پایین خانه‌اش را در اختیار ما گذاشت و ما نخستین گام‌های حرفه‌ای شدنمان را در سال ۸۶ با ثبت برندمان که برگرفته از نام روستایمان «پیوه‌ژن» بود، شروع کردیم. 

وی به پایه‌های شکل‌گیری حرفه طلا و جواهر در روستای پیوه‌ژن و تصمیم جمعیشان برای ادامه این راه اشاره و بیان کرد: روستای ما در ۶۵ کیلومتری شهر مشهد در قلب رشته‌کوه‌های بینالود است. در دهه ۴۰ بیشتر مردم روستای ما بافنده فرش‌های دستی بودند که با ورود فرش‌های ماشینی کسب و کارشان دچار ضرر و زیان شد. در همان زمان یکی از دانش‌آموزان با استعداد روستایمان که ما او را به اسم «آقای آموزگار» می‌شناسیم، با تشویق توسط معلمش برای ادامه تحصیل راهی مشهد می‌شود و همزمان نزد یکی از اقوام معلمش به یادگیری طلاسازی می‌پردازد.

تولیدکننده موفق مشهدی ادامه داد: هنگام فراگیری طلاسازی، استاد آموزگار متوجه استعداد زیاد او می‌شود و وی را برای آموزش راهی تهران می‌کند. وقتی او به تهران می‌رود، کسب و کارش را راه می‌اندازد و نزد استادان ارمنی تهران  شروع به فراگیری فنون طلاسازی می‌کند و کم‌کم از روستای پیوه‌ژن افرادی را برای کار نزد خود می‌برد. همزمان با پیروزی انقلاب و رفتن استادان ارمنی از تهران، افرادی که از روستای ما نزد این استادان آموزش دیده بودند، فرصت و شهرت بیشتری پیدا کردند و خودشان هم همزمان کسب و کارشان را رشد دادند به طوری که در حال حاضر ۷۵ درصد جواهرسازان مشهد و ۳۵ درصد جواهرسازان کشوری اصالت پیوه‌ژنی دارند.

کسب و کاری با ریشه خانوادگی

صمدی ضمن اشاره به سختی‌های ابتدای کار تصریح کرد: اوایل کار خیلی سخت بود تا ما در بازار کشور جا افتادیم و به صورت گسترده شروع کردیم. در ایران روستای ما را به عنوان طلاسازی و جواهرسازی می‌شناسند و ما هم تصمیم گرفتیم نام روستای خود را در سطح کشور و دنیا به صورت رسمی ارتقا دهیم چون معنی پیوه‌ژن، چشمه زندگی است و ما به نوعی می‌خواهیم چشمه زندگی در صنعت طلا و جواهر باشیم که مردم آن را در زمان‌های خاص زندگی مثل ازدواج و تولد هدیه می‌دهند که یک نقطه آغاز است. 

وی افزود: در ابتدای کار پنج نفر بودیم و سپس شروع کردیم به افزایش نیرو. با مشورت به این نتیجه رسیدیم که بهتر است از جوانان روستای خودمان برای همکاری استفاده کنیم و امروز با افتخار می‌گوییم از یک و دو نفر شروع شد و امروز حدود ۱۲۰ نفر درکارگاه ما مشغول به کارند که بیشترشان از روستای پیوه‌ژن هستند. ساخت و ساز طلا در کارگاه ما خانوادگی است افزون بر اینکه خودمان خانوادگی شروع کردیم. مردانی که در کارگاه ما حضور دارند، همسرانشان هم در خانه بخش‌هایی از کار را پیش می‌برند و به نوعی یک کار گروهی و خانوادگی در صنعت جواهرسازی مشهد انجام داده‌ایم.

محدودیت کرونایی، تصمیمات طلایی

سازنده و صادرکننده طلا و جواهر خاطرنشان کرد: در دوره کرونا دچار زیان شدیم؛ اما کم نیاوردیم و به سمت طراحی طلا و جواهر رفتیم. این امر منجر به پایه‌گذاری سبک جدیدی در تولید سرویس‌های اتمی و سبب معروفیت ما در بازار ایران شد و ما به این صورت توانستیم بر زیان دوره کرونا غلبه کنیم. در دو سال گذشته و پس از کرونا دیدیم این سبک کار در ایران خیلی خوب فروش دارد و این ایده مطرح شد که چرا در خارج از ایران فروش نداشته باشیم و تصمیم گرفتیم به سمت صادرات برویم.

وی گفت: در ابتدای راه خیلی به ما ایراد می‌گرفتند و می‌گفتند کار صادرات طلا مثل زیره به کرمان بردن است. تصمیم ما برای شروع، استانبول ترکیه بود. به ما می‌گفتند این همه کار از کشورهای مختلف به ویژه ترکیه به ایران می‌آید. شما می‌خواهید به این کشور کار ببرید؛ اما ما ریسک کار را پذیرفتیم و انجام دادیم و شروع کردیم و در مرحله نخست شگفت‌زده شدیم. امروز نه تنها در ایران که در دنیا ما را می‌شناسند و به ۲۷ کشور صادرات داریم.

صمدی ضمن تأکید بر حرفه‌ای شدن در این مسیر ادامه داد: مسیر را با شناخت بازارهای بین‌المللی و شرکت در نمایشگاه‌های خارجی بهتر درک کرده و سعی کردیم حرفه‌ای‌تر پیش برویم. در چهار دوره نمایشگاه‌های طلا و جواهر استانبول ترکیه، شارجه دبی و نمایشگاه هنگ‌کنگ شرکت کردیم و توانستیم با شناخت بازار و معرفی خود، فعالیتمان را گسترده‌تر کنیم. محدودیت‌های بخش صادرات و  موانع آن را شناسایی کردیم و با یافتن راه‌حل توانستیم شرکتی را در استانبول به ثبت برسانیم و از آنجا صادرات را آغاز کنیم.

موفقیت؛ ثمره همدلی

وی ضمن اشاره به خاطرات خود از کیفیت بالای رویدادهای بین‌المللی عرصه طلا و جواهر عنوان کرد: نمایشگاه هنگ‌کنگ یک نمایشگاه با قدمت ۴۰ ساله است که برندهای مطرح بین‌المللی در سطح وسیعی در آن حضور دارند. برای نخستین بار در این نمایشگاه به عنوان اولین ایرانی شرکت کردیم و رئیس اتحادیه طلا و جواهر کشور هنگ‌کنگ در دفتر ما حضور پیدا کرد و حضور ما را در عرصه جهانی تبریک گفت.

این صادرکننده مشهدی ادامه داد: در کشورهایی مثل تایلند و ایتالیا و  هر کشور خارجی دیگر که توانسته‌ایم، صادرات انجام داده‌ایم و امروز می‌توانیم این ادعا را داشته باشیم که در زمینه سرویس‌ها و نیم‌ست‌های اتمی در دنیا شناخته شده‌ایم و می‌توانیم تولیدات خود را صادر کنیم و مایه افتخار ماست که جوانان پیوه‌ژنی کارهایی می‌سازند که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

صمدی عامل موفقیت خود را همدلی موروثی مردم روستای پیوه‌ژن دانست و گفت: همدلی مردم روستای ما در بخش احمدآباد مشهد زبانزد همه است؛ یعنی اگر بحث فرش باقی می‌ماند، ما حرفی برای گفتن داشتیم و اگر آلو در پیوه‌ژن ماندگار شد و امروز قطب تولید آلو هستیم، به خاطر همین همدلی مردم است. همیشه در بحث‌های مشارکتی مثل جاده، آب، برق و سایر کارها مردم روستا پای کار بوده‌اند. امروز افرادی که در این کارگاه مشغول‌اند، از کودکی با هم بوده و هم‌کلاسی بوده‌اند و در کنار هم بزرگ شده‌اند و یکی از دلایل موفقیت ما همین همدلی است. 

وی افزود: اینجا کارفرما نداریم و همه با هم دوست هستیم تا نام روستایمان را بزرگ کنیم. وقتی در یک نمایشگاه خارجی دستاورد کارهای خود را می‌بینیم، همه با هم خوشحال می‌شویم و این همبستگی موجب شده کارهایی بسازیم که با عشق به دست مشتری برسد و انعکاس آن را در لحظات شادی مردم می‌بینیم.

خبرنگار:طاهره فجر داودلی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.