فاش همان سامانه‌ای است که چهار سال قبل برای شفافیت و مبارزه با فساد اداری در مدیریت شهری مشهد راه‌اندازی شد اما حالا خود به مصداقی برای عدم شفافیت تبدیل شده است.

محرمانه‌های شورا و شهرداری مشهد

به گزارش قدس خراسان، ۳۰ مهر ماه سال ۱۳۹۸ اعضای شورای شهر مشهد در هفتاد و پنجمین جلسه علنی شورا طرحی به تصویب رساندند که هدفش پیشگیری و مبارزه با فساد اداری و افزایش سلامت نظام اداری با ایجاد بستری امن برای تضمین حمایت‌های مادی و معنوی از اعلام‌کنندگان تخلف بود.

بر پایه این مصوبه، فساد اداری عبارت است از هر گونه فعل یا ترک‌فعل واقع شده یا در حال وقوع توسط کارکنان شهرداری، ستاد مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسه‌های وابسته یا شورای اسلامی شهر یا طرف‌های قراردادی مجموعه‌های یاد شده که توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به صورت جمعی، فردی یا سازمانی به صورت عمدی یا نقض قوانین و مقررات کشور یا مصوبات شورای اسلامی شهر انجام پذیرد. 

براساس این مصوبه مقرر شد در شهرداری مشهد یک کمیسیون حمایت و تشویق اعلام‌کنندگان فساد اداری تشکیل شود که اعضای آن شهردار یا معاون مالی او، معاون نظارت، پایش و پیگیری برنامه شورای شهر، مدیرکل حراست شهرداری، مدیرکل بازرسی و رسیدگی به شکایات شهرداری، مدیرکل حقوقی شهرداری و مدیرکل منابع انسانی شهرداری باشند.  

همچنین راهکار حمایت از سوت‌زنان هم در بند۲ وظایف این کمیسیون این ‌طور عنوان شده است: «اتخاذ و اعمال راهکارهای قانونی به منظور حمایت، تأمین امنیت و جبران خسارت اشخاصی که اطلاعات خود را برای پیشگیری، کشف یا اثبات تخلف در اختیار کمیسیون قرار داده‌اند»؛ در این مصوبه سازوکارهایی برای تشویق مالی سوت‌زنان در نظر گرفته شده است.

به این ترتیب همه سازوکارهای سوت‌زنی در شهرداری و شورای شهر مشهد در سامانه فاش به آدرس (https://fash.mashhad.ir) قرار گرفت تا مخاطب با مراجعه به این سامانه، اطلاعاتی از قراردادهای شهرداری مشهد را مشاهده ‌کند. در پایین صفحه هم بخشی با عنوان «ارتباط با ما» قرار گرفته که در این بخش فقط نشانی ساختمان شهرداری مشهد، کدپستی، تلفن شهرداری مرکز، تلفن مرکز ارتباطات مردمی، نمابر، رایانامه و... قرار دارد.

سامانه‌ای که شفاف نشد

حالا پس از گذشت چهار سال سامانه فاش ناکارآمدتر از قبل است. چرا می‌گوییم ناکارآمد؟ چون با وجود اینکه بخشی از سامانه به صورت مرتب به‌روزرسانی می‌شود اما بخشی از اطلاعات این سامانه از ابتدای آغاز به کار دوره جدید مدیریت شهری تا امروز هرگز به‌روزسانی نشده که از آن جمله می‌توان به بخش حمایت و تشویق افشاکنندگان فساد، فهرست تفاهم‌نامه‌های ورزشی، پروژه‌های عمرانی شهرداری مشهد، تفاهم‌نامه‌ها و مأموریت‌های خارجی اشاره کرد.

موضوع را از مدیرکل روابط عمومی و ارتباطات بین‌الملل شهرداری مشهد پیگیری می‌کنیم.

محمد شیخانی در این باره می‌گوید: همکاران ما موظف هستند اطلاعات سفرهایی که دارای مجوز رسمی از وزارت کشور باشد را برای اطلاع مردم در سامانه فاش بارگذاری کنند اما یکسری از سفرها ممکن است با هزینه شخصی یا هزینه کشور میزبان انجام شود که در این دو سال خیلی از این نوع سفرها داشته‌ایم.

وی ادامه می‌دهد: از همکارانم خواسته‌ام اطلاعات سفرهای دارای مجوز را تا پایان وقت اداری شنبه ۲۷ آبان در سامانه بارگذاری کنند، در کل این مدت سه سفر دارای مجوز داشته‌ایم.

اگر به سامانه فاش مراجعه کنید خواهد دید اطلاعات مأموریت‌های خارجی مدیریت شهری در سامانه فاش شامل مواردی مانند مقصد، سال، مدت، ضرورت، افرادی که به مأموریت رفته‌اند، محل تأمین اعتبار، هماهنگ‌کننده و گزارش دستاوردهاست و آنچه در دوره پنجم مدیریت شهری در  این سامانه بارگذاری شده، در بعضی موارد هزینه‌ها بر عهده میزبان است، این موضوع در تعارض با توضیحات مدیرکل روابط عمومی شهرداری مشهد است و این پرسش را به ذهن متبادر می‌کند که چرا مأموریت‌هایی که ادعا می‌شود با هزینه شهرداری نبوده اما یک مسئول به واسطه حضور در شورای شهر یا شهرداری آن را رفته است نباید به اطلاع مردم برسد؟ آیا این سفرها صرفاً به خاطر اینکه هزینه‌ای از مدیریت شهری برایش پرداخت نشده، ضرورت و دستاوردهایش محرمانه است؟ 

 قول نایب رئیس شورای شهر مشهد برای پیگیری سامانه فاش 

یکی از وظایف ذاتی شورای اسلامی شهر، نظارت بر کار شهرداری است به همین دلیل موضوع را از نایب رئیس شورای شهر مشهد پیگیری می‌کنیم.

ایمان فرهمندی پس از نخستین تماس، فرصتی یک ساعته برای کسب اطلاعات بیشتر می‌گیرد و ساعتی بعد در تماس تلفنی به خبرنگار ما عنوان می‌کند: طبق پرس‌وجویی که از دوستان داشتم نکته‌ای را بیان کردند مبنی بر اینکه سامانه فاش دو بخش است؛ بخشی از موارد به صورت خودکار به‌روزرسانی می‌شود و بخشی دیگر مانند مأموریت‌های خارجی یا گزارشگران فساد که اطلاعات باید به صورت دستی وارد و به‌روزرسانی صورت گیرد. 

نایب رئیس شورای شهر مشهد می‌گوید: پیرو پیگیری شما از شهرداری در این خصوص، قرار است روز شنبه جلسه‌ای در شهرداری برای بررسی این موضوع و رفع مشکل برگزار شود.

موضع شورای شهر مشهد در خصوص شفافیت چیست؟ آیا اعضای این شورا که با رأی شهروندان نمایندگی آن‌ها را در سیاست‌گذاری شهری به عهده گرفته‌اند، در اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها به افرادی که منتخب آن‌ها هستند، ملاحظاتی دارند؟ 

این‌ها پرسش‌هایی است که فرهمندی در مواجهه با آن‌ها توضیح می‌دهد: در مدیریت شورای شهر موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد و مسائل همیشه در صحن علنی مطرح می‌شود، اگر احیاناً نکته‌ای بماند بلافاصله پس از صحن علنی درباره آن مصاحبه انجام می‌گیرد یا در فضای مجازی منتشر می‌شود.

تفریغ بودجه  ۱۴۰۰ مدیریت شهری مشهد هنوز انجام نشده است

وی ادامه می‌دهد: شورا چیزی برای مخفی کردن ندارد، در بحث اطلاع‌رسانی به مردم هم محدودیت و ملاحظه‌ای نداریم اما ممکن است نواقصی وجود داشته باشد. کوتاهی و کاستی همیشه وجود دارد ممکن است مصداقش سامانه فاش باشد یا موارد دیگری مانند تفریغ بودجه  ۱۴۰۰ که هنوز انجام نشده و در جلسه علنی بعدی پیگیری خواهد شد. 

نایب رئیس شورای شهر مشهد خاطرنشان کرد: این‌ها نقص است که ممکن است در کار اجرایی پیش بیاید ولی باید برطرف شود. برای سامانه فاش هم شخصاً پیگیر خواهم شد و تلاش می‌کنیم در یکی دو هفته آینده سایر بخش‌های سامانه هم به‌روزرسانی شود.

به‌روزرسانی نشدن سامانه فاش، مصداق فساد نیست؟

بر پایه مصوبه ایجاد سامانه فاش، فساد اداری عبارت است از هر گونه فعل یا ترک‌فعل واقع شده یا در حال وقوع توسط کارکنان شهرداری، ستاد مناطق، سازمان‌ها، شرکت‌ها و مؤسسه‌های وابسته یا شورای اسلامی شهر یا طرف‌های قراردادی مجموعه‌های یاد شده که توسط هر شخص حقیقی یا حقوقی به صورت جمعی، فردی یا سازمانی به صورت عمدی یا نقض قوانین و مقررات کشور یا مصوبات شورای اسلامی شهر انجام پذیرد.

در تبصره یک ماده واحده مصوبه شفافیت مالی و عملکردی در مأموریت‌های خارج از کشور آمده است مشخصات مأموریت‌ها می‌بایست حداکثر در مدت سه هفته پس از بازگشت از مأموریت، در سامانه فاش بارگذاری شود و این تنها نمونه‌ای از عمل نکردن به این مصوبه در یک بخش از سامانه است، آیا عدم بارگذاری اطلاعات مهم سامانه فاش در دو سال و اندی که از شروع به کار دوره ششم مدیریت شهری می‌گذرد، نقض این مصوبه نیست و آیا نقض این مصوبه، فساد محسوب نمی‌شود؟ باید منتظر ماند و دید اعضای شورا و مدیران شهری به قول‌های خود در خصوص به‌روزرسانی سامانه فاش و محرم دانستن مردم عمل می‌کنند یا لازم است نهاد دیگری برای رسیدگی به ترک فعل در این خصوص ورود کند؟

خبرنگار: معصومه مؤمنیان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.