تنها اگر پیشرفت همراه با ثبات باشد، می‌توان به موفقیت همه تیم‌ها امیدوار بود، در غیر این صورت عملکرد گلخانه‌ای و بدون برنامه‌ریزی به جایی نخواهد رسید. 

نوجوانان ثابت کردند چه ظرفیت‌هایی داریم

به گزارش قدس آنلاین، درخشش تیم ملی فوتبال نوجوانان مقابل برزیل، مدافع عنوان قهرمانی در رقابت‌های جام جهانی جاکارتا سبب شد بسیاری از رسانه‌های دنیا عملکرد ملی‌پوشان ایران را تحسین کنند. این تحسین نیز بی‌دلیل نبود؛ چرا که کمتر کسی انتظار پیروزی ایران مقابل سلسائو و مقاومت جانانه مقابل انگلیس را داشت.به همین مناسبت تصمیم گرفتیم با مجید جلالی یکی از کارشناسان و تحلیلگران شناخته شده فوتبال گفت‌وگویی داشته باشیم که در ادامه می‌خوانید.

عملکرد و شرایط تیم ملی نوجوانان را چطور ارزیابی می‌کنید؟
بازیکنان این تیم کار بزرگی انجام دادند و با شکست برزیل، همه را غافلگیر کردند. البته حسین عبدی به عنوان سرمربی تیم، نقش مهمی در این پیروزی داشت چون پس از اینکه تیم در نیمه اول دو گل دریافت کرد و وضعیت ذهنی خوبی نداشت، توانست در بازیابی روحیه بازیکنان اثر بگذارد، اعتماد به نفس آن‌ها را بازگرداند و زمینه‌ساز بازگشت تیم در نیمه دوم شود. علاوه بر این، عبدی نشان داده است در مباحث فنی و تاکتیکی نیز مربی شایسته‌ای است. با این حال، باید منتظر ماند و دید در ادامه چه اتفاقی برای این تیم می‌افتد.

چه عواملی در عملکرد تیم مؤثر بوده است؟
می‌توان گفت نقش کارهای ذهنی و روانی بسیار بیشتر است. بدون شک تعویض بین دو نیمه و تغییر تاکتیک که جزو بخش‌های فنی بوده و همین طور آمادگی جسمانی اثرگذار بوده اما عامل ذهنی و بحث تمرکز بیشتر جلوه می‌کند. با همه این‌ها، ثبات در موفقیت نیز بسیار مهم است و در صورتی که این اتفاق بیفتد، می‌توان گفت ریل‌گذاری سیستمی در فوتبال و به خصوص در رده پایه به صورت کشوری انجام شده است.

نظر شما درباره حسین عبدی به عنوان سرمربی تیم ملی نوجوانان چیست؟
حسین عبدی از نظر اخلاقی و شخصیتی فرد بسیار مناسبی است. او همواره در مصاحبه‌هایش با احترام صحبت کرده و رفتار متینی داشته است. البته خوب است در دیگر فضاهای فوتبالی ما نیز این گونه رفتارها و برخوردها بیشتر شود که قطعاً رسانه‌ها می‌توانند در ترویج این موضوع بسیار تأثیرگذار ظاهر شوند. افرادی مثل حسین عبدی نباید جذب تیم بزرگسالان و تیم‌های لیگ برتر و دسته یک بشوند، چون اگر جذب شوند راهی جز شبیه آن‌ها شدن ندارند، در آن حوزه برخی از رفتارها تبدیل به عادت شده که حتی با وی‌اِی‌آر هم برطرف نمی‌شوند. 
حتی در صورت رجوع به وی‌اِی‌آر، به خاطر از میان رفتن اعتماد بین افراد، هر اشتباه سهوی کوچک، عمدی تلقی و با واکنش‌های سخت و خشن مواجه می‌شوند.

شاید مدیریت حاکم بر فوتبال ایران علاقه‌مند به ادامه چالش‌ها و درگیری‌های بین افراد است.
همین جمع‌بندی شما هم حاکی از بی‌اعتمادی است. هنگام از بین رفتن اعتماد، هر رخداد منفی را به حاکمیت مربوط نسبت می‌دهید و نتایج منفی می‌گیرید. من بعید می‌دانم افراد صاحب منصب در فدراسیون فوتبال، علاقه‌مند به این فضا باشند. این جو شاید در حوزه‌های امنیتی مورد پسند باشد ولی افراد متولی فوتبال می‌خواهند تأثیر مثبت داشته باشند اما ممکن است حضور افراد ناکارآمد منجر به ایجاد این موضوع شده باشد. 

به نظر شما فوتبال پایه کشورمان چگونه پیشرفت می‌کند؟
تنها اگر پیشرفت همراه با ثبات باشد، می‌توان به موفقیت همه تیم‌ها امیدوار بود، در غیر این صورت عملکرد گلخانه‌ای و بدون برنامه‌ریزی به جایی نخواهد رسید. 
واقعیت این است ما ظرفیت‌های بسیار زیادی داریم و در فوتبال دنیا می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. من در مقایسه بازیکنان تیم کشورمان با نوجوانان برزیلی متوجه شدم حتی یک قدم از تیم حریف جلوتر هستند. این موضوع نشان می‌دهد ظرفیت لازم برای موفقیت و پیشرفت
 وجود دارد.

عرصه مدیریتی کشور چقدر در کارها و برنامه‌ریزی‌ها نقش دارد؟
مدیریت ما در حوزه فوتبال تحت تأثیر فضا و افکار عمومی جامعه است و درصد بسیار زیادی از این افکار عمومی را رسانه‌ها شکل می‌دهند. ما باید به سمت برنامه‌ریزی دو سه ساله برویم تا بتوانیم به موفقیت باثبات تیم‌ها در سطح‌های مختلف دست پیدا کنیم. پس از آن، رسانه‌ها می‌توانند دیدگاهشان را به افکار عمومی گسترش دهند و بر اساس رویه این سال‌ها، مدیریت نیز از افکار عمومی تبعیت کنند.

فکر می‌کنید نسل جدید چه آینده‌ای برای فوتبال کشورمان رقم می‌زنند؟
بازیکنان نسل جدید بسیار بااستعداد هستند. اگر فرایندهای هماهنگ آموزشی که به طور مثال در کشور هلند اجرا می‌شود، در کشور ما هم اجرا شود، قطعاً فوتبال ما در چهار تا پنج سال به قدرت‌های بزرگ فوتبال دنیا می‌رسد ولی با همه این‌ها باید توجه داشت برنامه‌ریزی و عمل به آن خیلی مهم است.
سرمربی تیم ملی بزرگسالان می‌گوید تیم ملی فوتبال ایران جایی برای جوان‌گرایی ندارد و قطعاً این موضوع سبب ناامیدی بازیکنان و حتی خانواده‌ها می‌شود.
این موضوع جنبه‌های زیادی دارد. شاید صحبت سرمربی تیم بزرگسالان حاکی از ناامیدی او نسبت به نسل حاضر است و خودش حاضر به ریسک کردن نیست. می‌توان گفت همه این‌ها پیامد یک جریان است؛ جریانی که اجازه نمی‌دهد در فوتبال ما  یک مربی یا حتی مدیر ریسک‌پذیر عهده‌دار امور شود و همه کارها بدون تغییر نسبت به گذشته پیش می‌رود. با این حال امیدواریم روند و جریان متفاوت شود و در آینده اتفاق‌های خوبی بیفتد. وقتی یک مربی در سطح ملی تصمیم به تغییر نسل می‌گیرد باید سه بخش عمده با او همراه باشند: ۱: بخش مدیریت ۲: بخش رسانه ۳: بخش افکار عمومی. 
در حال حاضر هیچ کدام از این سه عامل موافق با تغییر نسل نیستند حتی در رسانه‌ها هم همه موافق نیستند و هجمه زیادی وارد می‌شود. تیم ما در جام جهانی پیرترین تیم بوده است به عقیده من باید این رویه تغییر کند. ما جام ملت‌ها را در پیش داریم و با مشکلات زیادی هم مواجه هستیم و طبق تحلیل من به موفقیت نمی‌رسیم و باید برای آینده، کاری بکنیم.

به نظر شما تیم ملی نوجوانان در مسابقات بعدی عملکرد خود مقابل برزیل را تکرار می‌کند؟
من به حسین عبدی، بازیکنان و همین طور فدراسیون فوتبال بابت پیروزی مقابل برزیل و صعود به مرحله بعد  تبریک می‌گویم ولی با این حال باید کمی صبر کنیم تا ببینیم ادامه راه چه می‌شود. نکته مهم این است که این تیم ثابت کرد ظرفیت‌های ما در فوتبال بسیار بالاست و باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری در این زمینه صورت بگیرد.

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.