۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 937467

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اتهام زنی مقامات رژیم صهیونیستی در مرود نقش داشتمن ایران در توقیف کستی ایرائیلی توسط نیروهای انصار الله یمن را فرافکنی و ادعایی باطل خواند و گفت: گروه‌های مقاومت مستقل و بر مبنای منافع ملتهای خودشان عمل می‌کنند و نشان داده‌اند دستشان در برابر رژیم صهیونیستی بسته نیست.

اتهام زنی به ایران درمورد توقیف کشتی اسرائیلی فرافکنی است/ تعهدات و مسئولیت‌های ایران و آژانس متقابل است نه یک طرفه

قدس آنلاین: سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان کشته شدن بیش از ۱۵ هزار تن از اهالی غزه و تایید اینکه بیش از ۷۰ درصد آنها زنان و کودکان بوده اندتوسط مرکز آمار سازمان ملل متحد را شنانه و دلیل دیگری بر وقوع جنایت جنگی در غزه از سوی رژین هصیونیستی خواند و با اشاره به اینکه دیوان بین المللی در رسیدگی به این جنایات مشکل صلاحیتی ندارد و از چند سال قبل هم پرونده هایی علیه مقامات اسرائیل در این دیوان باز است، گفت: این انتظار فراگیر وجود دارد که این نهاد به مسئولیت حقوقی و قانونی خود در محاکمه مقامات این رژیم عمل کند.

ناصر کنعانی با اشاره به اینکه در ایام اخیر هم تعدادی از دولت‌ها اقدام به شکایت علیه این رژیم در این دیوان کرده اند، افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران نیز  از این ایده حمایت می‌کنیم و در نشست های مختلف بین المللی درخواست کرده‌ایم دیوان در این موضوع بر اساس شکایت هایی که دریافت کرده ورود کند.

وی با یادآوری اینکه سوابق دیوان تا کنون نشانه یک عملکرد موفق و رضایت بخش نبود و در پرونده هایی بوطر یکطرفه عمل کرده، اظهار داشت: اکنون با توجه به درخواست هایی که از او شده در مقابل یک زمون جدی قرار دارد تا توانایی خودش را در انجام ماموریت ذاتی‌اش اثبات کند به ویؤه آنکه ادله کافی وجود دارد

کنعانی با اشاره به مصوبه سازمان همکاری اسلامی در اجلاس ریاض برای تشمیل کمیته‌ای به منظور تدوین این اسناد جهت ارائه به محاکم بین‌المللی و پیگیری محاکمه مقامات رژیم صهیونیستی، گفت: امیوداریم  این دیوان نیز در چارچوب ماموریت ذاتی خود اثبات کند که بیطرفاته و عادلانه عمل می کند و نسبت به محاکمه جنایت کاران جنگی اسرائیل اقدام کند.

وی خاطرنشان کرد: وزیر خارجه در سفر اخیر به ژنو این موضوع را در دیدار با مقامات سازمان و معاوینن دبیر کل متذکر شدند و از نماینده دبیرکل در امور حقوق بشر هم خواسته یک کمیته تخصصی برای مستند سازی اسناد جایت جنگی این رژیم تشکیل دهند.

ادعاهای غیر فنی و سیاسی آژانس را سازنده تلقی نمی‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در خصوص ادعای مطرح شده در گزارش محرمانه آژانس در خصوص اینکه هیچ پیشرفتی درتوافق اسفند ماه میان تهران و آژانس دو موضوع نصب مجدد تجهیزات نظارتی و پاسخ‌های تهران در خصوص منشا ذرات اورانیوم حاصل نشسده و این پرسش که از نگاه کتقابل تهران آیا آژانس به تعهداتش در انی توافق عمل کرده؟ اظهار داشت: همانطور که اشاره کردید همکاری یک مسیر دوطرفه است و در مقابل هر تعهدی مسئولیتی وجود دارد. ما به تدوام همکاری با اژانس پایبند هستیم و به مسئولیت‌های خودش در چارچوب تعهدات هیچ گاه کوتاهی نکرده و در مقابل تعهدات آژانس هم مسئولیت‌هایی دارد.

وی در مورد اینکه شرایط مورد مطالبه ایران برای نصب مجدد دوربین های نظارتی اژانس محقق شده یا نه؟ افزود: در ارتباط با وضعیت نظارتها و مراقبت‌ها سازمان انرژی اتمی هر زمان نیاز بوده اطلاعاتی را به صورت عمومی منتشر کرده. ارتباط ما با آژانس مستمر است و وقفه‌ای در آن ایجاد نشده است.

کنعانی خاطر نشان کرد: فعالیت‌های اتمی صلح آمیز ایران مبتنی بر همکاری‌ با آژانسی تحت نظارت است و در چارچوب ان‌پی‌تی ادامه دارد. کما اینکه همکاری‌های فنی با آژانس هم در چارچوب‌های ذیربط خودش ادامه دارد و مستمر است و  طرح مباحثی از این دست با انگیزه‌های دیگری صورت می‌گیرد و ما آنرا مواضع فنی و سازنده تلقی نمی‌کنیم.

آژانس به مسئولیت خود در برابر تهدید علنی سلاح اتمی اسرائیل عمل کند

وی اضافه کرد: مسئولیت مجامع بین‌المللی سازمان ملل و شورای امنیت همچنین آژانس به عنوان یک سازمان تخصصی در ارتباط با توانایی‌های هسته ای غیر قانونی رژیم صهیونیستی که تحت هیچ نظارتی نیستند مسئولیت دارند بویژه اینکه آنها نشان داده‌اند در جنایت بین‌المللی هیچ خط قرمزی را رعایت نمی‌کنند و تهدید یک مقام نظامی اسرائیل علیه مردم غزه هیچ تردیدی باقی نگذاشته که این رژیم هم دارای سلاح هسته ای است و هم هیچ محدودیتی برای خود قائل نیست.

لزوم تحریم و قطع رابطه با اسرائیل

وی در پاسخ به سوال دیگری در خوص تلاشها برای تحریم کالاهای رژیم صهیونیستی و تحریم صادرات انرژی به این رژیم برای توقفج نایات علیه مردم غزه هم با یادآوری اینکه واردات کالاهای اسرائیلی به کشور طبق قانون ممنوع است، خاطرنشان کرد: در چارچوب این احتمال که برخی شرکت‌ها با روش‌های غیراصولی کالاهای دارای سهام این شرکت‌ها را وارد بازارهای ایران کنند براساس قانون دستگاه دیپلماسی با همراهی سایر دستگاه‌های ذیربط کشور موظف به بررسی این گونه کالاها و شرکت‌هاست.

وی با تأکید بر اینکه ایران در چارچوب سیاست اصولی خودش برای حمایت از مردم فلسطین و جلوگیری از جنایت جنگی این رژیم با کشورهای اسلامی مشورتهای مستمری انجام داده. موضوع تحریم اسرائیل خواسته ملت فلسطین است.

وی گفت: نشست‌های کشورهای اسلامی و دیگر کشورها خوب بوده اما کافی نیست و شورای امنیت هم از اجرای مسئولیت خودش باز مانده. همانطورکه مقام معظم رهبری و رئیس جمهور اشاره کردند کشورهای اسلامی می‌توانند از ظرفیت‌های ملی برای اعمال فشار بر این رژیم استفاده کنند و تحریم نفت و اینکه کشورهای اسلامی دیپلماتهای اسرائیل را اخراج و با این رژیم  قطع رابطه کنند از جمله این ابزارها است و اینها وظایف اسلامی و انسانی کشورهای اسلامی است.

اتهام زنی نتانیاهو به ایران فایده‌ای ندارد

سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشورمان در واکنش به ادعای نتانیاهو درباره نقش داشتن ایران در توقیف کشتی اسرائیلی توسط انصار الله در دریای سرخ هم این اتهام زنی‌ها برا اطل و ناشی از شرایط بغرنجی دانست که این رژیم با آن دست به گریبان است و افزود:  بارها اعلام کردیم گروه‌های مقاومت در منطقه نمایندگان کشورها و ملت‌های خود هستند. براساس منافع خود و کشورها و ملت‌های خود تصمیم می‌گیرند به صورت خودجوش اقدام می‌کنند.

وی افزود: این گونه اظهارات در چارچوب فرافکنی و برای فرار از شرایط بغرنجی است که رژیم صهیونیستی با آن مواجه است. این رژیم نمی‌تواند بپذیرد که شکست راهبردی را از یک گروه فلسطینی متحمل شده و به انحاء مختلف در تلاش است با اتهام زنی به دیگران و ایران توجیهی برای شکست فاحش خود پیدا کند. این اتهام زنی‌ها باطل است و فایده‌ای برای این رژیم شکست خورده متصور نیست.

ایران بر خلاف آمریکا نیروی نیابتی ندارد

کنعانی خاطزنشان کرد: گروه‌های مقاومت هشدار داده‌اند که در صورت عدم پایان دادن به جنایات جنگی و حملات علیه فلسطینی‌ها در غزه گروه‌های مقاومت دست بسته نخواهند بود. بارها این هشدار را به آمریکا دادند. موج گسترده جهانی مخالفت با تداوم جنگ علیه غزه و حمایت بی قید و شرط آمریکا از رژیم صهیونیستی این است که ملت‌های دنیا از آنچه در غزه در حال صورت است عصبانی هستند.

این دیپلمات ارشد کشورمان متذکر شد: دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی باید درک کنند که تنها با توقف فوری کشتار مردم و رفع محاصره کامل از غزه و اجازه دادن جهت ارسال کمک های انسانی فوری و همچنین پایان دادن به کوچاندن ملت مظلوم فلسطین از غزه است که واکنش گروه‌های مقاومت و ملت‌ها پایان خواهد یافت. در صورت استمرار این جنایات گروه‌های مقاومت و ملت‌ها دست بسته نخواهند بود و واکنش جدی به آن نشان خواهند داد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره حملات مقاومت عراق به پایگاه‌های آمریکا در عراق گفت: گروه‌های مقاومت در منطقه تحت امر ایران نیستند که از ایران فرمان بگیرند  و ایران در منطقه گروه‌های وکالتی ندارد که به آنها دستور بدهد. این گروه‌ها نماینده ملت‌ها و دولت‌های خود هستند. دولت آمریکا به جای اتهام زنی به ایران بررسی دقیق‌تر کند که چرا مورد نفرت ملت‌های دنیاست. اینها بخشی از واکنش‌هایی است که به جنایات رژیم صهیونیستی تحت حمایت دولت آمریکا در منطقه نشان داده می‌شود.

مقاومت و ایران هرآنچه نیاز بدانند انجام می‌دهند

وی در خصوص گسترش جنگ و گشوده شدن جبهه های جدید در منطقه هم تصریح کرد: اینکه مقاومت در منطقه اقدام جدیدی انجام دهد به مقاومت برمی‌گردد. ما از طرف مقاومت صحبت نمی‌کنیم. مقاومت نشان داد در منطقه شرایط خود را به خوبی درک می‌کند و آنچه نیاز است انجام می‌دهد و ایران هر آنچه لازم بداند انجام می‌دهد. اکنون شاهد افزایش دامنه‌های درگیری و جنگ در منطقه هستیم. این هشدار را ایران بارها داده بود و قبل پیش بینی است که اگر جنایات این رژیم ادامه یاد ابعاد این درگیری می‌تواند گسترش بیابد. ما از واقعیت موجود در زمین صحبت می‌کنیم آنها که باد می‌کارند طوفان درو می‌کنند 

نتانیاهو نه مرد جنگ است نه مرد صلح

رژیم صهیونیستی نشان داده که می‌تواند حمام خون به راه بیندازند و بیش از ۱۵ هزار نفر را در ۴۵ روز قتل عام و بیمارستانها را مورد حمله با بمب و موشک یک تنی قرار دهد. نشان داد می‌تواند مدارس و پناهگاه‌های آوارگان را بمباران و موشک باران کند. این رژیم نشان داد می‌تواند بیمارستان‌ها را محاصره و مانع از ارسال سوخت و دارو و ... شود. این رژیم هیچگاه نتوانست اثبات کند که می‌تواند با مقاومت در منطقه پنجه در پنجه بیندازد و پیروزی را از آن خود کند. این رژیم از شکست‌های خود درس نمی‌گیرد و آمریکا هم درس نمی‌گیرد. این رژیم در هر جنگی که در منطقه راه انداخته شکست خورده و سرافکنده شده است. مردم منطقه می‌گویند نتانیاهو نه مرد جنگ است نه مرد صلح و بخشی از جنایاتی که در حال رخ دادن است نتیجه خواست این فرد است.

ادعای مسدود بودن پولهای ایران در قطر

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه درباره ادعای برخی نمایندگان کنگره آمریکا در مورد مسدود کردن پولهای منتقل شده ایران به قطر و تدوین تحریم جدیدی برای توقیف مجدد این اموال با بیان اینکه کنگره آمریکا و بسیاری از نمایندگان کنگره در طول سالیان متمادی نشان دادند بیش از اینکه نماینده ملت آمریکا باشند حافظ منافع رژیم صهیونیستی هستند و اینکه منافع کشور و ملت آمریکا را زیر پای منافع رژیم صهیونیستی قربانی کردند و همچنین در این مسیر گام برمی‌دارند، گفت: برای اینگونه اظهارات ارزشی قائل نیستیم.

کنعانی در پاسخ به سؤالی درباره سناریوها گفت: من از سناریوها صحبت نمی‌کنم. گروه‌های مقاومت و ملت‌ها در منطقه و چه بسا دولت‌ها در منطقه نسبت به استمرار جنایت جنگی رژیم صهیونیستی علیه ملت فلسطین دست بسته نخواهد بود. گروه‌های مقاومت رژیم صهیونیستی را تهدید علیه کل منطقه تلقی می‌کنند و سابقه روشنی از نقض حاکمیت و تمامیت ارضی علیه کشورها توسط این رژیم فهرست بلندبالایی است که وجود دارد. رژیم صهیونیستی اشغالگر است و بخشی از خاک لبنان و سوریه هم در اشغال این رژیم است. در صورت استمرار جنایات صهیونیست‌ها شاهد گشایش صفحات جدیدی در منطقه خواهیم بود و این واکنش طبیعی ملت‌ها و گروه‌های مقاومت است و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند در حاشیه امن بماند و جنایات این رژیم بی پاسخ نخواهد بود.

* آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود صحبت می‌کنند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات دستیار رئیس جمهور آمریکا درباره کریدورها در قفقاز گفت: آمریکایی‌ها بزرگ‌تر از دهان خود صحبت می‌کنند. همکاری ایران با کشورهای منطقه از جمله جمهوری آذربایجان در چارچوب منافع و مصالح دو کشور در جریان است و آمریکایی‌ها حق مداخله در مناسبات ایران با همسایگان را ندارند. آمریکایی‌ها از مداخله در امور داخلی منطقه دست بردارند و از تجارب گذشته درس بگیرند. مداخلات اینگونه هیچ منفعتی را برای آمریکا به همراه نخواهد داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری سفر ریابکوف به ایران را در چارچوب رایزنی ها و همکاریهای دو کشور در قالب بریکس خواند و گفت: در کنار این موضوع اقای باقری و ریابکوف درباره مسائل منطقه از جمله بحران غزه نیز رایزنی کردند.

مردم فلسطین خروجی مورد انتظاری از نشست ریاض دریافت نکرده‌اند

درباره خروجی نشست سران کشورهای اسلامی و عربی در ریاض اظهار داشت: اینکه این نشست در سطح سران برگزار شده نشانگر آن است که کشورهای اسلامی به اهمیت موضوع فلسطین توجه دارند. کشورها توافق کردند تلاش کنند جنگ صهیونیست‌ها علیه غزه را متوقف و محاصره رفع و کمک‌های انساندوستانه ارسال شود و اینکه تلاش کنند جنایتکاران صهیونیست مورد پیگیری قرار بگیرد و کمیته‌ای تشکیل شود. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: خروجی این جلسه آیا ملموس بوده است؟ هنوز ملت فلسطین خروجی مورد انتظار را از این نشست‌ دریافت نکرده است. انتظار است در چارچوب سازمان همکاری اسلامی و هم در چارچوب ظرفیت‌های ملی کشورهای اسلامی همه تلاش خود را در ارتباط با نیازهای فوری و ضروری فلسطین یعنی پایان دادن به تجاوز صهیونیست‌ها و مقابله با کوچاندن فلسطینی‌ها و ارسال فوری کمک‌های انساندوستانه انجام دهند. 

استیضاحی در مجلس ثبت نشده

کنعانی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری درباره تلاش برخی نمایندگان برای استیضاح وزیر خارجه هم با یادآوری اینکه  هیأت رئیسه مجلس ثبت این استیضاح را تایید نکرده است، اظهار داشت: تعامل دستگاه دیپلماسی با مجلس خوب و سازنده است و مشورت‌ها و گفت‌وگوها به خوبی انجام می‌شود. مجلس وظایف ذاتی نظارتی خود را انجام می‌دهد. در مورد فلسطین مشورت و تبادل نظر بین مجلس و وزارت خارجه وجود دارد. در چارچوب مشورت‌ها بعضا نشست‌هایی را فراکسیون‌های مجلس با وزیر خارجه در داخل وزارت خارجه و مجلس برگزار می‌کنند. دیروز وزیر خارجه مهمان کمیسیون امنیت ملی بود. همکاری‌ها هم افزاست.

وی در پاسخ به سؤالی درباره خبر منتشر شده مبنی بر آزادسازی ۱۰ میلیارد دلار دارایی‌های ایران در عراق گفت: آنچه منابع آمریکایی اعلام کردند گفتند تمدید معافیت دوره‌ای است که آمریکا برای دولت عراق در همکاری با ایران صادر می‌کند. همکاری‌های تجاری ایران و عراق در چارچوب منافع مشترک در حال انجام است.

با هیچ تحریم ورزشی مواجه نیستیم

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص تحریم ورزشکاران ایرانی با تأکید بر اینکه با تحریم ورزشی مواجه نیستیم، گفت: در طول یک سال گذشته میزان مدال آوری و افتخار آفرینی ورزشکاران ایران اعم از دختران و پسران و معلولان و جانبازان را شاهد بودیم. تحریم ورزشی را نمی‌پذیرم و تایید نمی‌کنم. همکاری‌های و روابط ورزشی ما ادامه دارد. بعضا رخ داده کشورهایی برخلاف اخلاق ورزشی و شعاری که می‌دهند متاسفانه سیاست را در ورزش مداخله می‌دهند و دیر یا صادر نکردن روادید را صورت می‌دهند که نشان می‌دهد از حضور ورزشکاران ما می‌ترسند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.