۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۶
کد خبر: 937514

فرمانده کل سپاه پاسداران در مراسم تجلیل از قهرمانان کشتی خاطرات جالبی تعریف کرد.

توصیه سردار سلامی به حسن یزدانی

به گزارش قدس آنلاین، سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم تجلیل از قهرمانان کشتی، اظهار کرد: یکی از دل‌نشین‌ترین جلساتی‌ است که فرصت حضور در آن را پیدا کرده‌ام. جامعه ورزشی ایران بخش مهمی از شخصیت کشور ماست. کشورها را همیشه با ستارگان‌شان می‌شناسند، شخصیت‌هایی که نام یک کشور را جهانی کرده و پرچم‌ها را به اهتزاز درآورده تا سرود ملی کشور را طنین‌انداز و بازخوانی کنند.

وی افزود: این‌ها نماینده واقعی و عصاره یک ملت هستند که سازنده بخش مهمی از هویت، شکوه و عظمت شخصیت یک کشور به شمار می‌روند. این‌ها در دیدگاه جهانی فاتحان قله‌های بزرگ هستند و جوانان جامعه دوست دارند در آن موقعیت قرار بگیرند. ورزشکاران محبوب‌ترین اقشار هر جامعه‌اند و با تحمل سختی‌ها، تلاش‌ها و تمرینات، در میدان‌های بین‌المللی می‌درخشند. خیلی از کشورها به‌ واسطه ورزشکاران‌شان در جهان تقدیس می‌شوند.

*خاطرات سردار از جام جهانی 98

سردار سلامی خاطرنشان کرد: وقتی جام جهانی ۱۹۹۸ بود، من در لبنان بودم. هر خانواده آن تیمی را که دوست دارد برنده شود، پرچمش را در خانه‌اش آویزان می‌کند. من در بیروت ۲ پرچم برزیل و ایران را دیدم که مردم آویزان کرده بودند یعنی ورزش تا این حد مرزها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد چون شخصیت‌هایش وسعت جهانی دارند.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ورزش برای تحکیم دوستی‌ها و نزدیکی ملت‌هاست، تصریح کرد: کشتی در کشور ما و جهان بسیار پرطرفدار است و هیجانات استثنایی دارد. همه اعضای بدن از گوش و بینی گرفته تا گردن و دست و پا، در این رشته درگیرند و باید قوی باشند. شخصیت ورزشکار که آرمانی و فراموش‌نشدنی‌ است. سن ما به افتخارآفرینی پیشکسوتان قد می‌دهد، البته تلویزیون نداشتیم و از رادیو فوتبال یا کشتی را گوش می‌کردیم. من در حال درو کردن گندم هم رادیو ورزش گوش می‌کردم.

وی افزود: پیشکسوتان مثل ستاره در آسمان، صورت فلکی شخصیت ایران را ساخته‌اند. هرگز پوریای ولی یا جهان‌پهلوان تختی یا شهدای بزرگ جامعه کشتی و کشور از اذهان دور نمی‌شوند. بُعد قدرت و مقاومت جسمی کشتی‌گیر اهمیت دارد، قدرت یعنی انرژی نهفته در وجود انسان که آزاد می‌شود ولی مقاومت یعنی استمرار این قدرت در طول زمان. سال‌ها زمان می‌برد تا یک کشتی‌گیر همه ارزش‌های خلق‌شده در وجودش را ظرف ۳ دقیقه پیاده کند. کشتی هم مهارت‌های تمرین است و هم بداهه‌های ابتکار عمل در میدان‌. سوای این اما کشتی‌گیر یک بعد اخلاقی و درونی دارد. اگر او از شکوه نام حریف بترسد، عملکرد درستی نخواهد داشت. غربی‌ها می‌گویند جداسازی بین جسم و ذهن که این اگر در طرف مقابل رخ بدهد یعنی موفقیت.

* توصیه سردار سلامی به یزدانی

وی توصیه‌ای هم به حسن یزدانی و سایر کشتی‌گیران داشت و گفت: اگر کشتی گیر از شکوه حریف بترسد نمی‌تواند قابلیت های خود را به نمایش بگذارد. اگر تمرکز ذهنی نداشته باشد نیز نمی تواند آماده مبارزه باشد. ما چون مسلمان هستیم فرمول ساده ای از قرآن می گویم که می فرماید با ذکر خدا قلب ها آرامش پیدا می کند. وقتی شما به کبریای الهی فکر می کنید دیگر شکوه نام یک کشور یا یک کشتی گیر حتی قهرمان بلامنازع جهان هم باشد مهم نیست.

سلامی خاطرنشان کرد: بعضی وقت ها حسن آقای عزیز ما با کشتی گیر آمریکایی که ظاهرا شکست کمی داشته، اگر یاد خدا کرد حتما موفق می شود. حریف هم همان تمریناتی که شما انجام می دهید را انجام می دهد. گاهی ممکن است از ناداوری ها گله کنیم اما همه چیز معمولا مساوی است. این را بدانید او هم دقیقا هم وزن شماست اما نگران نباشید شما مسلمان هستید. با دو رکعت نماز بچه ها شاداب می شوند و حتی بعضی وقت ها با شادابی می بازند. ورزشکار قوی کسی است که در پیروزی لطیف باشد و در شکست عزیز باشد. باخت اگر توام با عزت باشد زیباست. حتی اگر می بازید وسط تشک نخوابید و سریع بلند شوید. این پایان داستان نیست و آغاز یک ماجراست. طعم تلخ شکست و طعم شیرین پیروزی را ما خیلی در میدان جنگ قوی درک کردیم. اگر خودمان را دست کم بگیریم کم می آوریم. 

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه وقتی کشتی می بینم از استرس زیاد به صندلی فشار می آورم یا با وزنه بردارمان بلند می شوم، عنوان کرد: بچه ها می گویند بابا چرا اینطور می کنی؟ می گویم این یک نفر تمام ایران است که روی تشک رفته است. برد و باخت کمترین مسئله ورزش است. هر وقت می روید برای برد بروید و از هیچ چیز هم نگران نباشید. گاهی یک یا علی وسط میدان به شما دو برابر انرژی می دهد. 

 

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.