تصویب پتروشیمی اوره وآمونیاک چرام در اسفندماه سال۱۴۰۱به عنوان دومین پتروشیمی این شهر جزو آن دسته ازخبرهایی بود که سبب امیدآفرینی جوانان بیکار این منطقه شدو قرار بوددر سفر دوم رئیس جمهور هم کلنگ زنی شود اما این طرح راهبردی به دلیل تامین نشدن خوراک آن بی سرانجام مانده است.

پتروشیمی چرام در هاله ای از ابهام/ دستور رئیس جمهور به وزیر نفت

به گزارش قدس آنلاین، قرار بود پتروشیمی اوره و آمونیاک به عنوان پتروشیمی دوم دهدشت در دشت آهوی بین چرام و دهدشت احداث شود. با احداث این پتروشیمی ۹۵۰ شغل مستقیم ایجاد خواهد شد.

طبق گفته سید عبدالرحمان توفیقیان فرماندار چرام، با توجه به سیاست دولت سیزدهم در راستای امید آفرینی و اشتغالزایی کلنگ زنی این طرح زمینه بکارگیری بسیاری از جوانان جویای کار را فراهم خواهد کرد.

۵۰ هکتار زمین در اختیار سرمایه گذار قرار داده شد و ۲ سال مطالعات انجام و انواع مجوزهای مختلف از جمله محیط زیست و منابع طبیعی صادر شده است اما مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی کشور صحبت های دیگری داشته و رئیس جمهور به مدیرعامل شرکت پتروشیمی کشور دستور داده که هر چه سریع تر مشکل این پتروشیمی را رفع کند و سرعت عملیات اجرایی آن افزایش یابد.

ناترازی گاز در کشور علت عدم کلنگ زنی این طرح راهبردی در سفر رئیس جمهور به استان بود این در حالی است که عملیات اجرایی میدان گازی مختار به عنوان چهارمین میدان گازی کشور در دست اجراست و قرار است ناترازی گاز کشور را رفع کند.

توسعه میدان گازی «مختار» شهرستان بویراحمد با هدف جبران بخشی از ناترازی گاز کشور و ضرورت فعال کردن بنگاه های اقتصادی استان پس از سه دهه انتظار و با اهتمام دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفته است و با بهره برداری از این میدان مشکل گاز بسیاری از صنایع استان به ویژه پتروشیمی چرام رفع خواهد شد.

به سرمایه گذار این طرح اعلام شد که خوراک این پتروشیمی که گاز است تنها به مدت هشت ماه از سل تامین خواهد شد اما سرزمایه گذار با این روند طرح را اقتصادی نمی داند و طرح بلاتکلیف مانده است.

طبق اعلام معاون وزیر نفت، بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده، این طرح در ۲ مرحله اجرا و با توسعه این میدان، روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود.

مجید چگنی گفت: این طرح مهم، طبق سیاست‌های کلان وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران به‌منظور کمک به حل مسئله ناترازی فصلی گاز و تقویت شبکه گاز کشور طراحی شده و به مرحله اجرا رسیده است که با اجرای این طرح، بیش از ۲ هزار نفر نیروی متخصص بومی به‌مدت سه سال مشغول به‌کار می‌شوند و اعتبار در نظر گرفته‌شده برای تکمیل آن، ۴۲۰ میلیون یورو است.

اجرای پتروشیمی چرام نیازمند توجه بیشتر

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آخرین وضعیت طرح پتروشیمی چرام گفت: پتروشیمی چرام قرار بود در سفر دوم رئیس جمهور کلنگ زنی شود اما اعلام شد که به دلیل ناترازی گاز در زمستان ها و کمبود گاز امکان تامین گاز این واحد بزرگ صنعتی وجود ندارد.

سید علی احمدزاده افزود: در نهایت قبول کردند، حداکثر هشت ماه گاز این پتروشیمی را تامین کنند که در این رابطه سرمایه گذار با آنها با مشکل مواجه شد و عنوان کرد که این مهم برایش اقتصادی نیست.

وی عنوان کرد: در روز کلنگ زنی برای سرمایه گذار تردید ایجاد شد و شرکت ملی پتروشیمی کشور اعلام کرد که خوراک تغییر یابد و به جای گاز زنجیره ارزش زیرمجموعه پلیمر دهدشت ایجاد شود.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: به این معنا که مرکز تولیدی دیگری دایر کنیم که خوراک آن به جای گاز از تولیدات پلیمر دهدشت تامین شود و اعلام کردند که به خاطر کمبود گاز در پتروشیمی چرام بازنگری شود.

احمدزاده تاکید کرد: بررسی های مجددی انجام و دو ماه پیش جلسه ای در پتروشیمی کشور تشکیل شد که هشت ساعت طول کشید.

وی ادامه داد: این جلسه با حضور شاهمیرزایی رئیس پتروشیمی کشور، بنده، نماینده مردم کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی، هلدینگ خلیج فارس و سرمایه گذار طرح که هلدینگ پترو امید بانک سپه و دیگر کارشناسان و مدیران کشوری بودند.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: ما برای تغییر خوراک پتروشیمی چرام موافقت نکردیم زیرا از نیمه دوم ۱۴۰۰ مطالعات این کار شروع شده بود و بانک هم حاضر شد که سرمایه گذاری کند.

وی ابراز کرد: این طرح ۹۵۰ نفر اشتغالزایی و ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن اوره و آمونیاک را دارد و ۵۰ هکتار در دشت آهوی چرام به آن اختصاص یافته است و برای تامین آب هم هیچ مشکلی ندارد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: رئیس جمهور از این استان محروم حمایت های جدی داشته و در راستای توسعه استان این طرح راهبردی تصویب شده و یک سال و نیم تلاش کرده ایم تا مطالعات این طرح انجام و به نوعی بین جوانان استان امیدآفرینی صورت گرفته است.

احمدزاده افزود: استعلام های این پتروشیمی هم از محیط زیست و منابع طبیعی انجام شده و برای اولین بار هلدینگ یک بانک راضی شده در این استان محروم سرمایه گذاری کند.

وی تاکید کرد: روز گذشته نشستی به ریاست آقای منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شد که وی اعلام کرد این استان کم برخوردار است و از سوی دیگر مرکز نفت و گاز کشور است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: مصوب شد خوراک این پتروشیمی تامین شود، امید است با حمایت آقای منصوری معاون اجرایی رئیس جمهور شاهد کلنگ زنی و در نهایت بهره برداری از این طرح مهم باشیم.

احمدزاده ابراز کرد: البته آیت الله رئیسی ، رئیس جمهور هم قرار است در این راستا دستورات لازم را به وزیر نفت برای رفع این مشکل و دغدغه جدی مردم منطقه کهگیلویه بزرگ به وزیر نفت و شرکت ملی گاز ایران دهد که گاز این پتروشیمی را ظرف ۱۰ تا ۱۲ ماه از سال تامین کنند.

هم اینک اجرای طرح پتروشیمی چرام نیازمند توجه دولت است تا رسما آغاز عملیات آن اعلام شود.

البته عملیات اجرایی پتروشیمی اول دهدشت از زمان کلنگ زنی آن در سال ۸۶ به دلایل مختلف روند اجرایی کندی داشته که طی ۲ سال اخیر در دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب بیشتری گرفته است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: این پروژه با پیشرفت فیزیکی ۳۷.۵ درصد و ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار تن پلی اتیلن و اشتغال مستقیم ۵۰۰ نفر پیش بینی می شود تا پایان سال ۱۴۰۴ به بهره برداری برسد.

شهرستان ۳۳ هزار نفری چرام یکی از شهرستان های ۹ گانه استان ۷۱۳ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.