کارشناس تعاونی‌های اداره کل عشایری خراسان شمالی گفت: بازار، یکی از مهمترین مشکلات حوزه صنایع دستی عشایر این استان است.

صنایع دستی عشایر خراسان شمالی بازار ندارد

به گزارش قدس انلاین، سکینه حسن‌نژاد با اشاره به اینکه صنایع دستی عشایر توسط زنان عشایر این استان تولید می‌شود اظهار کرد: یکی از مهمترین صنایع دستی تولیدشده توسط زنان عشایر سیاه‌چادر است.

وی با بیان اینکه در چند سال گذشته یک شرکت تعاونی در ارتباط با تولید سیاه‌چادر توسط زنان عشایری استان ایجاد شد افزود: این شرکت با ۱۵ بافنده در حال تولید سیاه‌چادر است؛ اما فعالیت آن‌ها به صورت سنتی است و همین امر، زمان زیادی می‌برد.

حسن‌نژاد ادامه داد: برای توسعه تولید سیاه‌چادر در استان نیازمند اختصاص اعتبار و تسهیلات هستیم.

وی افزود: بافندگان ابتدا باید موهای بز را تبدیل به نخ کنند، سپس چادربافی را انجام دهند؛ اما نخ‌ریسی که به‌صورت سنتی انجام می‌شود، بسیار زمان‌بر است.

حسن‌نژاد با اشاره به اینکه هریک از این بافندگان برای اینکه بتواند کار خود را از سنتی به نیمه‌سنتی ارتقا دهد بیش از ۵۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد ادامه داد: خرید دستگاه‌های نیمه‌سنتی یکی از نیازهای این افراد است. در حال رایزنی برای گرفتن تسهیلات برای آن‌ها هستیم.

وی تصریح کرد: امسال تعداد سیاه‌چادرهای بافت‌شده شش تخته بود که سه سیاه‌چادر عشایری می‌شود. بیشتر خریداران این سیاه‌چادرها، عشایر و اداره‌های دولتی‌انند.

کارشناس تعاونی‌های اداره کل عشایری خراسان شمالی با بیان اینکه یکی دیگر از تولیدات صنایع دستی عشایر خراسان شمالی، سفره کردی است افزود: میزان تولید این نوع گلیم در سال‌های اخیر کاهش یافته که نبود بازار یکی از مهمترین علت‌های آن است.

حسن‌نژاد با تاکید بر اینکه بیشتر زن‌های عشایر خراسان شمالی شیوه تولید سیاه‌چادر و گیلم سفره کردی را یاد دارند اضافه کرد: در حال حاضر کمتر از ۳۰ درصد جامعه عشایری استان این محصولات را تولید می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.